• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Pannan stannar ideligen

hagtor

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Boden
HBK-Nr
1823
Medlemskap
2024
Hej: Jag undrar om någon annan här i husbilsklubben har haft samma problem som jag. Min panna, en Trumatic 3400 C vill inte brinna som den ska.
Jag har väggmonterad skorsten. Problemet är att den stannar när den vill, alltså oftast på natten. Den går heller inte att ha på under färd,
trots att det står i anvisningarna att man kan. Det räcker med att jag flyttar bilen ett par meter, så stannar pannan. Spelar heller ingen roll
vad det är för väder. Den är importerad från Tyskland 2001, och förre ägaren påtalade att pannan stannar om man vrider termostaten under 20grader.
Han använde f.ö bara bilen under sommaren och hade mycket sällan på gasolpannan. Det är en Knaus -95, alltså har den några år på nacken.
Finns det nåt i pannan som är avsett för tyskt bruk, som måste bytas ut när man börjar köra på Propan? Jag vet att det ska finnas 3 glassäkringar,
sitter dom på elektronikkortet? Kan pannan vara igensotad och hur ska man i så fall rengöra den? Tacksam för svar.
/Torbjörn
 

Johnny&Lisbeth

FD HBK Medlem
Inlägg
80
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
16822
Medlemskap
2023
Sv: Pannan stannar ideligen

Vi har haft en likadan panna i vår husbil som också är importerad från Tyskland och är en -95.
I vår panna var bottendelen uppbränd.Det finns inga reservdelar till denna modell längre.
Vill du ha mer info så kan du ringa mig Johnny 0372-54010
Vi köpte en ny på nätet från
Neue Seite 1
 

hagtor

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Boden
HBK-Nr
1823
Medlemskap
2024
Sv: Pannan stannar ideligen

Hej: Det låter ju ruggigt om man åker på att köpa en ny. Kostar ju i Sverige drygt 20 000kr vad jag har sett. Nog går det väl att få tag i reservdelar, Kama har ju en del, sen har jag sett att bilfynd Helsingborg verkar sälja en del. Problemet är ju vad som är fel. Meningslöst att kosta på reparationer förrän man hittat felet.
 
F

F.d. 54222

Guest
Sv: Pannan stannar ideligen

Hej hagtor!

Jag hadesamma problem med min panna i vår husbil från -96.
Till slut fungerade inte tändmekanismen, jag gjorde rent brännare och köpte en ny förbränningsluftsfläkt, jag kollade säkringarna på kortet som var hela.
Jag tror att kretskortet där tändningen sitter slutade fungera.
Till slut tröttnade jag och köpte en ny panna c3402, och monterade, nu fungerar den.
Om du mot förmodan behöver någon reservdel så kanske det funkar från min panna.

OM någon har ett fungerande kort som ligger till c3400, så är jag intresserad.

Om du mot förmodan får igång din panna, kanske du kan ge mig ett TIPS om vad det var för fel??

Micke
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Pannan stannar ideligen

Hmmm, før 1997 så var de fleste husbiler i Tyskland utstyrt med 50 mbar utstyr - settes det på en 30 mbar regulator så blir det dårlig effekt.
Neptus i Norge http://www.neptus.no/ hadde tidligere brennere til disse eldre Thruma slik at en kunne bygge om. På en bil jeg hadde for ca. 10 år siden byttet jeg brenneren og det kostet ikke mange kronene.
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.560
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024

hagtor

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Boden
HBK-Nr
1823
Medlemskap
2024
Sv: Pannan stannar ideligen

Hej Knut.
Det är precis i dom banorna jag också har grunnat, men skulle det i så fall inte räcka med att byta ut regulatorn till 50 mbar eller måste man byta ut brännaren som är anpassad efter 30 mbar. Blir det till att byta ut nåt annat också, eller räcker det med brännaren? Tyvärr så kommer jag ingenstans när jag klickar på länken du bifogade. Jag har hittat en brännare på en svensk sida Truma C reservdelar är det något som du känner igen. Vet inte om den är avpassad efter 30 eller 50 mbar.
/Torbjörn
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Pannan stannar ideligen

Min erfaring med neptus er at webben deres svarer svært tregt, men den andre som du har funnet skulle og ha delene, i hvert fall 30 mbar utgavene - Norden har brukt denne standarden i svært lang tid.
 

hagtor

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Boden
HBK-Nr
1823
Medlemskap
2024
Sv: Pannan stannar ideligen

Tack Peter:
Denna sida hade jag inte hittat tidigare, kan bli nyttig om jag blir tvungen att demontera pannan. Den egentliga skillnaden mellan 3400 och 3402 är väl bara att 3402 har 2 effektlägen på boilern annars är dom väl snarlika?
/Torbjörn
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.536
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Pannan stannar ideligen

Hej!

Kontakta Alde / Truma www.alde.se i Färlöv.
Prata med någon av dessa gubbar på deras service. Jag är helt övertygad om att dom kan tipsa dig om vad du ska göra.

Alde / Truma Service
Anders Svensson 044 - 712 11
8.jpg

Per Karlsson 044 - 712 62
9.jpg
 

hagtor

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Boden
HBK-Nr
1823
Medlemskap
2024
Sv: Pannan stannar ideligen

Hej alla husbilsvänner. Jag har nu bestämt mig, det blir en ny panna. Efter konultation med Per Karlsson på Alde i Färlöv har jag bestämt mig. Han kunde f.ö inte på rak arm tala om vad felet var utan skulle behöva undersöka den närmare. Men eftersom dom just nu hade erbjudande på en ny Trumatic C 6002 EH med 1800watts elpatron för 7700:- inkl. moms, fanns inget alternativ. Pannan är beställd samt montör här i Kiruna ordnad. Men tack till alla för tips. Han trodde f.ö mest på att brännaren behövde bytas ut såsom knugrone också trodde, men även tändstiften skulle nog ha behövts bytas.
 

Peterpan

FD HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022
Sv: Pannan stannar ideligen

Det är ett bra val! Jag bytte panna för för 3 veckor sedan. Den fungerar utmärkt och elvärmen räcker till ca -3° utomhustemperatur. Sedan hjälper gasolen till.

Jag fär gratulera dig till priset du fått.
Jag betalade till verkstaden enbart för pannan över 10000,- och verkstadsägaren talade då om en tillfällig drive.
 
Toppen