• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Pannan blåser ut?

F

F.d. 346

Guest
Hej på er!
Jag har ett litet problem. Pannan slocknar hela tiden vid färd. (Truma S300K)
Jag har själv monterat takräcke på bilen och någon sa att det påverkar draget i "pipan". Skorstenen sitter endast ca 8 cm från takräcket i bakkant på taket.
Kan det verkligen påverka så mycket? Räcker det att höja skorstenen?

Tacksam för tips, för de som åker där bak klagar på värmen!
Anders
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.266
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Pannan blåser ut?

Enligt Trumas monteringsanvisningar så är det viktigt att det inte finns några hinder framför skorstenen. Om detta finns skakll ett förlängningsrör användas. Prova detta, kostnaden för ett rör är inte enorm.

Jag utgår från att pannan fungerade som den skulle innan du monterade takräcket. Annars kan det vara något annat fel.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Pannan blåser ut?

Lånar tråden om det går bra :
På min så är det som ett lock på skorstenen och på den så är det ju en öppning åt vardera håll .
Skall dessa öppningar vara åt sidorna eller i färdriktningen ??
 
F

F.d. 346

Guest
Sv: Pannan blåser ut?

Hej Mikael!

Vi köpte bilen begagnad utan räcke och monterade det innan vi använde husbilen. Men jag antar att pannan fungerat som den skall innan. Det är inte säkert att den förra ägaren använt pannan under färd.
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Pannan blåser ut?

Snackade med en kille som jobbar med detta. Han sa att man måste ha --Balanserat drag--
Han menade att avgasröret måste vara lika långt som insugningsröret, har man det så blåser inte pannan ut. Rekommenderar att du pratar med en "gasolkille" han kan säker hjälpa dig.
Inte blev du klokade för de, men de va vad jag hört!
:confused::confused: MVH kurt.
 
F

F.d. 9803

Guest
Sv: Pannan blåser ut?

Jag trodde inte att man fick lova att ha gasolvärme på under färd. I min instruktionsbok står det att det är absolut förbjudet. Och lydig som man är så.....

/Anders
 

Maja & Stefan

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Partille
HBK-Nr
20896
Medlemskap
2024
Sv: Pannan blåser ut?

and100!
det är så på en del märken på min bil är det fullt möjligt. Att lågan blåser ut kan bero på att den blåses ut underifrån vid luft intaget. Det gjorde den när jag hade en Swift, och där stod det i insturuktionboken att man inte skulle ha igång pannan under färd. Så det kanske är anledningen Anders & Jessica.

mvh Stefan
 
F

F.d. 346

Guest
Sv: Pannan blåser ut?

Tack för alla tips! Jag satte dit en förlängning och nu verkar det fungera igen.
Tyvärr så hade pannan brunnit baklänges så jag var tvungen att byta gnist-stiftet också!
 
Toppen