• Missa inte vårt lotteri som pågår under augusti månad.
    Det du behöver göra för att delta i lotteriet är att bidra med en ny plats.
    Läs mer här

Pandemins konsekvenser för besöksnäringen

Tommy Dynér

HBK Redaktör
Inlägg
8.562
Kommun
Vannsätter - Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2021
370D80D2-24D3-43CE-9CC1-C7F8940A9DA7.jpeg

Besöksnäringens 450 dagar med corona – rapport från Visita​

Visita. branschorganisation och arbetsgivarorganisation för den svenska besöksnäringen, presenterade i veckan sin rapport, Besöksnäringens 450 dagar med corona, som ger en översikt på coronans konsekvenser för svensk besöksnäring.

Rapporten visar dels de direkta effekterna som restriktionerna givit branschen och samhället i övrigt.

Sammanfattning​

  • Intäkterna för restaurangerna har minskat med cirka 51 miljarder
  • Logiintäkterna för hotellen har minskat med 17,1 miljarder
  • Över 50 000 människor har förlorat sitt jobb i näringen
  • Dessutom är ytterligare nästan 35 000 permitterade
  • Turismexporten har minskat med över 80 miljarder, lika mycket som den samlade varuexporten till Kina
Rapporten innehåller även en ljusare och framtidsinriktad del, som visar på de möjligheter och potential som finns om branschen får tillgång till rätt verktyg.

Visitas som är branschens företrädare föreslår en del konkreta åtgärder för att återstarta branschens i grunden sunda företag och rädda jobben bland annat;
  • Halverad moms på restaurang och logi under minst två år: behovet av stimulanser för att öka efterfrågan efter nästan ett år med delvis näringsförbud är stort. Många andra länder i Europa har redan infört de här stimulansåtgärderna.
  • Permanenta sänkningen av arbetsgivaravgiften för unga: besöksnäringen är överlägset bäst på att skapa jobb för unga människor. I ett läge när ungdomsarbetslösheten skenar är det viktigt att så många jobb som möjligt skapas och då är sänkta kostnader för att anställa avgörande. Nuvarande sänkning är bra men behöver bli permanent.
  • Större resurser för att marknadsföra Sverige som turistland: internationell turism blir åter möjlig när restriktioner lättar men konkurrensen kommer vara knivskarp. Sverige måste öka marknadsföringen för att inte halka efter när allt fler ökar insatserna för att stötta den inhemska besöksnäringen.
Källa: Visita. Visitapress - Besöksnäringens_450_dagar_med_corona.pdf

Tommy
 
Toppen