• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Padda införskaffad!

Jonas & Cina

FD HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Örebro
HBK-Nr
4276
Medlemskap
2022
Sv: Padda införskaffad!

Det har varit rusning till SIBA tack vare Flyern men nu finns den endast i ett fåtal butiker:

Visa bilaga 53082

Hann rusa till Siba här i Örebro för att införskaffa 32GB 3g varianten.
Hade ju redan Copilot Live Premium på telefonen och det fungerade perfekt på flyern efter att jag avauktoriserat programmet från telefonen .. Trevligt med lite större skärm också....

Nu gäller det bara att hitta en lämplig hållare för flyern ..

Tips och bilder mottages gärna ?
 
G

Göran & Carola

Guest
Sv: Padda införskaffad!

Hann rusa till Siba här i Örebro för att införskaffa 32GB 3g varianten.
Hade ju redan Copilot Live Premium på telefonen och det fungerade perfekt på flyern efter att jag avauktoriserat programmet från telefonen .. Trevligt med lite större skärm också....

Nu gäller det bara att hitta en lämplig hållare för flyern ..

Tips och bilder mottages gärna ?

Om du bläddrar tillbaka nån sida i tråden hittar du förslag på några olika hållare för Flyern att använda i bilen.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Padda införskaffad!

Nu har jag haft min Flyer ett tag och jag ångrar inte köpet. Det är en mycket trevlig och behändig padda bortsett från en sak, den presterar ibland ett ljud som ger mig kalla kårar efter ryggraden. Det låter som en dödsrossling hos en flodhäst ungefär! Ljudet uppkommer när man har loggat in och jag vet inte hur jag ska bli av med det! Ska den verkligen låta på det viset? Jag vet ju att många tonåringar använder sådana här paddor och att dom gillar hemska ljud men det borde väl ändå finnas viss förståelse hos fabrikanten för oss lite äldre som är uppvuxna med helt andra ljud!

Någon som vet hur man blir av med oljudet?

Jappe
 

arnew

HBK Medlem
Inlägg
610
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Sv: Padda införskaffad!

Idag fick jag en uppdatering, Android 3.2.1, skärmen blev lite annorlunda.
 
C

CLarsson

Guest
Sv: Padda införskaffad!

Har en Samsung Galaxy S2, som har en jättebra GPS och kartfunktion med sökfunktioner.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Padda införskaffad!

Nu har jag haft min Flyer ett tag och jag ångrar inte köpet. Det är en mycket trevlig och behändig padda bortsett från en sak, den presterar ibland ett ljud som ger mig kalla kårar efter ryggraden. Någon som vet hur man blir av med oljudet? Jappe

Jag har en mobil av samma märke (HTC) som kan skrämma hästar i sken när man slår på den. Jag har förgäves försökt att bli av med oljudet!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Padda införskaffad!

Har en Samsung Galaxy S2, som har en jättebra GPS och kartfunktion med sökfunktioner.

Flyern har en skärm på 7 tum som med en bra navigeringsapp är överlägsen en mobiltelefon eller portabel navigator.
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.265
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Padda införskaffad!

Jo, det går att flytta simkortet men eftersom iPhone har microsim måste du ha en liten adapter som förstorar kortet. Men det smartaste är väl att internetdela iPhonen och använda WiFi på Flyern. Om man sätter in ett kontantkort (röst) i Flyern kan du surfa för under 3 kr/dag via 3G.

Fullkomligt ointressant tråd detta, tycker jag som använder en Samsung SGH-E330N mobiltelefon från 2004 ;) . Men det hindrar ju inte att jag, lite försynt, kan peta in en fråga eller två så där i förbifaten:

1. Hur länge kan man surfa på en padda med en iFån som "modem" (för det är väl det som menas med internetdela, tror jag)?

2. Hur stor datatrafik kan jag ha på en padda med ett kontantkort (röst) för 3 kr/dag via 3G?

Ursäkta om frågorna verkar idiotiska men jag är inte så bra på detta med mobiltelefoner (vilket kanske förklarar min nuvarande telefon som jag faktiskt klarar av att ringa med (om jag kommit ihåg att ladda upp den)). För mitt surfande använder jag idag ett mobilt bredband och där verkar jag använda ca 6,5GB/månad i snitt. När jag läser på Telias hemsida verkar deras kontantkort ge 0,5GB/månad vilket tycks vara en droppe i havet.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Padda införskaffad!

1. Hur länge kan man surfa på en padda med en iFån som "modem" (för det är väl det som menas med internetdela, tror jag)?

2. Hur stor datatrafik kan jag ha på en padda med ett kontantkort (röst) för 3 kr/dag via 3G?

1. En iPad klarar minst 10 timmars intensivt surfande utan uppladdning men den internetdelande mobilen bör helst sättas på laddning redan efter någon eller några timmar, alltså är det bättre med ett simkort i iPaden.

2. Högst 200 MB/dag för 3 kr/dag och högst 20 GB/månad för max 6 kr/dag. (Comviq Smart). Jag använder kortet själv i min iPad.

Eftersom jag inte äger någon Flyer känner jag inte till dess batterikapacitet.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Padda införskaffad!

Har idag varit på lite längre tur med bilen och testat Flyern med Sygic navigationsprogram och är positivt överaskad av både Flyern och programmet.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Padda införskaffad!

Fullkomligt ointressant tråd detta, tycker jag som använder en Samsung SGH-E330N mobiltelefon från 2004 ;) . Men det hindrar ju inte att jag, lite försynt, kan peta in en fråga eller två så där i förbifaten:

1. Hur länge kan man surfa på en padda med en iFån som "modem" (för det är väl det som menas med internetdela, tror jag)?

2. Hur stor datatrafik kan jag ha på en padda med ett kontantkort (röst) för 3 kr/dag via 3G?

Ursäkta om frågorna verkar idiotiska men jag är inte så bra på detta med mobiltelefoner (vilket kanske förklarar min nuvarande telefon som jag faktiskt klarar av att ringa med (om jag kommit ihåg att ladda upp den)). För mitt surfande använder jag idag ett mobilt bredband och där verkar jag använda ca 6,5GB/månad i snitt. När jag läser på Telias hemsida verkar deras kontantkort ge 0,5GB/månad vilket tycks vara en droppe i havet.

När jag skulle köpa min ladda så visade det sig att försäljaren var gammal kompis till mig. Jag skulle först köpa en Flyer utan 3G och använda Iphonens internetdelning men blev bestämt avrådd från det beroende på att man ganska fort knäcker batterier i den och det är inte billigt att byta. Han hade ett par kunder som redan hade varit ute för det. Det är helt enkelt inte avsett för detta och även om man hade laddaren i så kunde det hända.
 
G

Göran & Carola

Guest
Sv: Padda införskaffad!

Nu har jag haft min Flyer ett tag och jag ångrar inte köpet. Det är en mycket trevlig och behändig padda bortsett från en sak, den presterar ibland ett ljud som ger mig kalla kårar efter ryggraden. Det låter som en dödsrossling hos en flodhäst ungefär! Ljudet uppkommer när man har loggat in och jag vet inte hur jag ska bli av med det! Ska den verkligen låta på det viset? Jag vet ju att många tonåringar använder sådana här paddor och att dom gillar hemska ljud men det borde väl ändå finnas viss förståelse hos fabrikanten för oss lite äldre som är uppvuxna med helt andra ljud!

Någon som vet hur man blir av med oljudet?

Jappe

Jag tror att det är väderappen som skapar detta ljud. I så fall kan du prova att öppna den från startsidan, genom att klicka på vädersymbolen. Klicka sen på "Meny", välj "Inställningar" och bocka bort "Ljudeffekter".
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Padda införskaffad!

Även Skype låter som "dödsrosslingar" när den startas eller överdrev jag nu?
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Padda införskaffad!

Flyern har ett inbyggt minne på 32 Gb! Det borde väl räcka långt. Möjlighet finns att komplettera med ett microSD-kort också det på 32 Gb. Frågan är om man överhuvudtaget ska köpa till ett sådant och vilken hastighet man i så fall ska välja på detta kort och varför!?

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Padda införskaffad!

E-böcker finns att låna på bilbliotek, gå in på ditt vanliga bibliotek så hittar du säkert en flik med e-böcker.

Det finns olika läsare och format på böckerna, men till min iPad använder jag ett som heter Bluefire reader, och för mig är det bästa att låna böcker i format e-bup, men har även lånat pdf böcker och läst i min läsare.

Det är kanonsmidigt, inga köer på populära böcker, och inget besvär med att lämna tillbaks efter lånetiden. //Tommy

För att låna ljudböcker på biblioteket till iPhone/iPad gör så här:

  • Installera Skyfire eller för iPad eller iPhone.
  • Öppna Skyfire och surfa till Elib och välj ditt bibliotek (detta krävs för att ditt lånekortsnummer ska fungera)
  • Ställ in Skyfire att ladda sidan som "desktop" (under kugghjulet)
  • Spara sidan du kommit till som favorit i din webläsare.
  • Välj en ljudbok du vill höra, klicka på "Lyssna på boken" längst ner
  • Mata in ditt lånekortsnummer och fyll i capthcha-orden, klicka sedan "hämta hem bok"
  • Klicka på "Klicka här för att öppna boken i Elibs ljudboksspelare"
  • Skyfire öppnar den flash-baserade mediespelaren och boken börjar spelas.
  • Kontrollerna på spelaren fungerar inte eftersom den blivit konverterad till en video, man får använda videokontrollerna för att pausa uppspelningen helt enkelt.
  • Du kan låta sidan med boken vara kvar fast du stänger Skyfire så är det smidigt att lyssna vidare

photo-752466.jpg
 
Senast ändrad:
Toppen