• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Karosseri Packbox Drivaxel Fiat Ducato 2000 2,8tdi chassi 230

Robsurf

FD HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
38047
Medlemskap
2023
Hej trevlig sommar alla! jag har en Fiat Ducato år 2000,2,8tdi med chassi 230

Jag har en fråga jag tog en titt under husbilen för vanlig koll och märkte att damasken läckt olja till drivaxeln höger fram den långa med stödlager och då är det ju inte långt kvar misstänkte jag.Hade lite annat med husbilen och göra där i området :) så jag bestämde och riva och byta ut bägge sidor.

Vänster fram gled lätt ur diffsidan och läckte väldigt lite olja (tömde inte lådan).Jag var nog lite snabb och kolla inte packboxen där tyvärr och man ser ju inte in där nu i efterhand men ser inte ut och läcka och var torrt runtom.Det är vad jag hittar annan dimension på packboxen på vänster fram än höger fram? drivaxlarnas storlek på splines och efteråt är ju samma dimension på både höger och vänster drivaxel in i diffen sett.Det kom också med en metallring (shim?) med axelmuttern i den påsen till den vänstra drivaxeln(Korta) ? men hitta ingen ring när jag rev den ? Är den till distans mellan muttern och navhuset ? Den kom inte med till högra sidan bara axelmutter med där.

Höger sida med styrlagret har jag inte gjort då jag tycker att det fuktar lite vid packboxen om man pillar utifrån med händerna,den har typ plast kuggar mot drivaxeln ca 13 st som man ser runtom så jag beställde i väntande stund en sådan.Är dom svåra och få ut normalt packboxen ? och måste man då tömma växellådsoljan när man tar loss packboxen eller är det den sidan som läcker ut ändå mer ? Eller räcker det med lite lutning inåt vid upplyft.Och ska man tänka på nått i stödlager huset någon bussning,guide eller så som ska bytas styrlager sitter ju på nya drivaxeln redan ?

Tack på förhand mvh Rob
 
Toppen