• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips PA11

Tomada55

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Västervik
HBK-Nr
33377
Medlemskap
2024
Hej! Jag undrar det finns ju gasolflaskor i stål aluminium och komposit material. Jag har själv en i stål och en i komposit , läste på nätet att aluminium ska vara bäst vädermässigt är det så vad har ni för erfarenheter? Stål vet jag är erkänt bra komposit lite sämre men aluminium pratas det inte om ?
 

Tomada55

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Västervik
HBK-Nr
33377
Medlemskap
2024
Gasol är intressant. Det finns Butan och Propan. Här i norden så säljs normalt bara propan som har en kokpunkt på ca -40 grader Celsius. Butan har en kokpunkt på ca 0 grader Celsius. Har du en full komposittub på 10 kg vilket motsvarar 20 liter så ger propan gas tills hela tuben är nerkyld till ca -40 och vid ett moderat gasuttag så tar det ganska lång tid. Om Du däremot har lite gas i tuben så kyls den av fortare, jämför med att ställa in 1 liter vatten i frysen respektive 10 liter.

Har du däremot varit söderut och fått butan, jag pratar egentligen mest LPG eftersom det är svårt att få fyllt svenska tuber utomlands, så kan det här roliga fenomenet inträffa. Tuben hade 1 kg Propan kvar, sedan så fylldes den på med 10 kg Butan, Du kommer hem till kylan och åker iväg glatt med din Alutub. Det blir kallt på kvällen och pannan funkar klockrent tills ditt kilo Propan är förbrukat sedan så kan inte butanet förångas. Detta händer ju naturligtvis på natten, du svär lite men kryper ner mera under täcket eller närmare din käresta och bjuder upp hunden, hundarna i sängen för att gå ut och byta tub finns ju inte på kartan. På morgonen är det kallt s*tan men ändå så tänker du, "jag vet att jag har gasol och kokar kaffe innan jag kollar pannjäkeln eftersom den inte startar trots återställning" Det är nu som Du blir riktigt förbannad eftersom gasolköket inte heller startar ;)
Ha ha ja du det är detta jag inte vill råka ut för!
Härligt inlägg
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Vill man nu laborera med fyllningar så kan propylen vara intressant med en kokpunkt på -47,6 grader vid atmosfärstryck. Mycket viktigt att ha koll på trycktåligheten.

Tål lpg-tankar ren propan? Trycket är klart högre än isobutan eller n-butan. Små campingflaskor tål normalt inte ren propan vid 50 grader som man normalt ska klara. De vanliga "husvagnsflaskorna" gör väl det.

Vilka små campingflaskor syftar du på?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sådana här små flaskor till mindre kök, ofta med direkt flasktryck till brännarem. Gasolbehållare
De tål inte ren propan vid hög temperatur utan sprängs strax över 20 bar. Det som kallas mapgas är ofta propylen och har andra flaskor, ofta med säkerhetsventil. Nu är vi väl off topic för husbilar.

Ja verkligen, det var det jag misstänkte, men det var du som förde in dom i diskussionen. :)
 
Toppen