• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips PA11

Tomada55

HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Västervik
HBK-Nr
33377
Medlemskap
2024
Hej! Jag undrar det finns ju gasolflaskor i stål aluminium och komposit material. Jag har själv en i stål och en i komposit , läste på nätet att aluminium ska vara bäst vädermässigt är det så vad har ni för erfarenheter? Stål vet jag är erkänt bra komposit lite sämre men aluminium pratas det inte om ?
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Hej! Jag undrar det finns ju gasolflaskor i stål aluminium och komposit material. Jag har själv en i stål och en i komposit , läste på nätet att aluminium ska vara bäst vädermässigt är det så vad har ni för erfarenheter? Stål vet jag är erkänt bra komposit lite sämre men aluminium pratas det inte om ?
Aluminium fungerar bra i kallt väder, lättare än stål ,en nackdel är att kragen går inte att ta bort om man har trångt med plats på höjden.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Har du trångt, vill spara vikt och fyller din egen flaska kan tyska aluminiumflaskor vara ett alternativ. De har lägre vikt per kilo gas än komposit och kragen går att ta bort efter att ha lossat ett par skruvar/muttrar.

I många fall kan tyska tankflaskor för LPG vara ännu bättre. Det beror dock lite på hur och var du reser.

//Michael, medlem
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.254
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Du måste även tänka på att P(A)luminiumflaskor finns i minst 2 olika höjder. För några år sedan så var jag inne och fick bytt en PA flaska och när jag kom ut och skulle installera den så fick jag inte in den i skåpet. Nu var jag ju vid butiken så jag fick bytt till enna annan av låg typ men både jag och gasolkillen var lite förvånade men jag tror att det nästan skiljde 3 cm.
 

Peter14Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
327
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
30772
Medlemskap
2025
Det fungerar utmärkt med kompositflaskor om du har flaskorna ”inbyggda” i själva bodelen, typ Sunlight. Jag stod flera dygn med minus 20 grader och det fungerad bra i vintras.

Jag tror att många tänker på husvagnar där tuberna står längst fram i en plastlåda då blir de för kalla.

I samband med att jag hämta min husbil hos Tumbo var det en genomgång med en tekniker och han lärde mig detta, han hade rätt dessutom.
 

Tomada55

HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Västervik
HBK-Nr
33377
Medlemskap
2024
Det fungerar utmärkt med kompositflaskor om du har flaskorna ”inbyggda” i själva bodelen, typ Sunlight. Jag stod flera dygn med minus 20 grader och det fungerad bra i vintras.

Jag tror att många tänker på husvagnar där tuberna står längst fram i en plastlåda då blir de för kalla.

I samband med att jag hämta min husbil hos Tumbo var det en genomgång med en tekniker och han lärde mig detta, han hade rätt dessutom.
Okej då funkar det med komposit om det går ner till-20 grader jag ville vara säker på att jag inte står utan tryck en kall natt
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.254
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Det fungerar utmärkt med kompositflaskor om du har flaskorna ”inbyggda” i själva bodelen, typ Sunlight. Jag stod flera dygn med minus 20 grader och det fungerad bra i vintras.

Jag tror att många tänker på husvagnar där tuberna står längst fram i en plastlåda då blir de för kalla.

I samband med att jag hämta min husbil hos Tumbo var det en genomgång med en tekniker och han lärde mig detta, han hade rätt dessutom.
Ja naturligtvis så beror det på var gasolen förvaras och ner till ca -5 så har komposiit fungerat för oss men det var bara dålig planering från vår sida att det blev så att vi fick provat det :) . Vårt "boende" för gasolen är ouppvärmt däremot så är ju alla andra utrymmen uppvärmda inklusive ventilerna för alla tankar så vi använder stål/alutuber när det börjar kylna till lite. Sedan så släpper ju bilen ut lite värme vare sig man vill eller inte så även om det är minusgrader så behöver det ju inte betyda att det är lika kallt i gasolutrymmet. Jag kan dock lugnt säga att kompositflaskan var rejält isig på morgonen men propan ger ju gas ner till ca -40 (42) om jag inte missminner mig. Jag håller med dig hur som om du har uppvärmd gasolkoffert så spelar det ingen roll vilken typ av gasoltub du har.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.254
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Gasol är intressant. Det finns Butan och Propan. Här i norden så säljs normalt bara propan som har en kokpunkt på ca -40 grader Celsius. Butan har en kokpunkt på ca 0 grader Celsius. Har du en full komposittub på 10 kg vilket motsvarar 20 liter så ger propan gas tills hela tuben är nerkyld till ca -40 och vid ett moderat gasuttag så tar det ganska lång tid. Om Du däremot har lite gas i tuben så kyls den av fortare, jämför med att ställa in 1 liter vatten i frysen respektive 10 liter.

Har du däremot varit söderut och fått butan, jag pratar egentligen mest LPG eftersom det är svårt att få fyllt svenska tuber utomlands, så kan det här roliga fenomenet inträffa. Tuben hade 1 kg Propan kvar, sedan så fylldes den på med 10 kg Butan, Du kommer hem till kylan och åker iväg glatt med din Alutub. Det blir kallt på kvällen och pannan funkar klockrent tills ditt kilo Propan är förbrukat sedan så kan inte butanet förångas. Detta händer ju naturligtvis på natten, du svär lite men kryper ner mera under täcket eller närmare din käresta och bjuder upp hunden, hundarna i sängen för att gå ut och byta tub finns ju inte på kartan. På morgonen är det kallt s*tan men ändå så tänker du, "jag vet att jag har gasol och kokar kaffe innan jag kollar pannjäkeln eftersom den inte startar trots återställning" Det är nu som Du blir riktigt förbannad eftersom gasolköket inte heller startar ;)
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.254
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ja naturligtvis så beror det på var gasolen förvaras och ner till ca -5 så har komposiit fungerat för oss men det var bara dålig planering från vår sida att det blev så att vi fick provat det :) . Vårt "boende" för gasolen är ouppvärmt däremot så är ju alla andra utrymmen uppvärmda inklusive ventilerna för alla tankar så vi använder stål/alutuber när det börjar kylna till lite. Sedan så släpper ju bilen ut lite värme vare sig man vill eller inte så även om det är minusgrader så behöver det ju inte betyda att det är lika kallt i gasolutrymmet. Jag kan dock lugnt säga att kompositflaskan var rejält isig på morgonen men propan ger ju gas ner till ca -40 (42) om jag inte missminner mig. Jag håller med dig hur som om du har uppvärmd gasolkoffert så spelar det ingen roll vilken typ av gasoltub du har.

Det stämmer ju att Propan förgasas ned till ca -40grader, men problemet med kompositflaskor är ju att de vid höga gasuttag isolerar för bra
och därför tillförs inte gasen den mängd värme från omgivningen som behövs för att förgasningen skall ske i tillräcklig omfattning.
Detta handlar alltså inte i första hand om tankens/tubernas placering utan om värmeledningsförmågan hos materialet de är tillverkade av.
Så om man avser att vintercampa i kalla klimat är lämpligheten hos de olika materialen så här, från bäst till sämst: Aluminium, stål, komposit.
Aluminium har ca 6 gånger bättre värmeledningsförmåga än stål, och komposit är mycket sämre än stål!
 
Senast ändrad:

HVAC

HBK Intresserad
Inlägg
166
Kommun
Båstad
Vill man nu laborera med fyllningar så kan propylen vara intressant med en kokpunkt på -47,6 grader vid atmosfärstryck. Mycket viktigt att ha koll på trycktåligheten.

Tål lpg-tankar ren propan? Trycket är klart högre än isobutan eller n-butan. Små campingflaskor tål normalt inte ren propan vid 50 grader som man normalt ska klara. De vanliga "husvagnsflaskorna" gör väl det.
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Gasol är intressant. Det finns Butan och Propan. Här i norden så säljs normalt bara propan som har en kokpunkt på ca -40 grader Celsius. Butan har en kokpunkt på ca 0 grader Celsius. Har du en full komposittub på 10 kg vilket motsvarar 20 liter så ger propan gas tills hela tuben är nerkyld till ca -40 och vid ett moderat gasuttag så tar det ganska lång tid. Om Du däremot har lite gas i tuben så kyls den av fortare, jämför med att ställa in 1 liter vatten i frysen respektive 10 liter.

Har du däremot varit söderut och fått butan, jag pratar egentligen mest LPG eftersom det är svårt att få fyllt svenska tuber utomlands, så kan det här roliga fenomenet inträffa. Tuben hade 1 kg Propan kvar, sedan så fylldes den på med 10 kg Butan, Du kommer hem till kylan och åker iväg glatt med din Alutub. Det blir kallt på kvällen och pannan funkar klockrent tills ditt kilo Propan är förbrukat sedan så kan inte butanet förångas. Detta händer ju naturligtvis på natten, du svär lite men kryper ner mera under täcket eller närmare din käresta och bjuder upp hunden, hundarna i sängen för att gå ut och byta tub finns ju inte på kartan. På morgonen är det kallt s*tan men ändå så tänker du, "jag vet att jag har gasol och kokar kaffe innan jag kollar pannjäkeln eftersom den inte startar trots återställning" Det är nu som Du blir riktigt förbannad eftersom gasolköket inte heller startar ;)
Fast i Tyskland får du alltid propan om du tankar LPG
 
Toppen