• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

P-förbud med husbil

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
För att inte tala om alla som inte "har plats" för sina sopor eller latrin utan slänger dessa "bakom busken".
Detta beteende tror jag är betydligt mer störande än om någon felparkerar.

En felparkering stör bara så länge som den pågår.
Sopor och bajs-sörja uthällt i ett dike stör i veckor.
 
F

F.d. 73249

Guest
Mycket mycket enkel.
Ta bort minst möjliga av det som gör bilen till en klass 2 och gör en registreringsbesiktning!

Alternativt, följ de regler som gäller för PB2 och fortsätt att campa enlig reglerna för dessa.
vilket korkad svar. så vi ska riva ut inredningen o regbes för sen att montera tillbaka inredningen.
sen var det inte snak om att campa men parkera
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.850
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Mycket mycket enkel.
Ta bort minst möjliga av det som gör bilen till en klass 2 och gör en registreringsbesiktning!

Alternativt, följ de regler som gäller för PB2 och fortsätt att campa enlig reglerna för dessa.
Håller med Michael. Vi som framför husbilar har som kollektiv sumpat många bra förmåner. Majoriteten sköter sig utmärkt men det finns de som tar alla chanser och förstör för oss andra. Ser du själv sådana beteende. Ta diskussionen! Alltid! Backa inte! De husbilar som snabbt förvandlar en enkel parkeringsplats till ställplats eller campingplats är inte få! De som tar alla chanser och då menar jag verkligen alla chanser, till en gratis övernattning finns också. Vi har dessvärre som kollektiv det rykte vi förtjänar!
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Jag har mest problem med "tyskar". Allemansrätten utnyttjas till max, gärna flera dar på samma fantastiska badstrand.
Jag besökte Nederländerna/Tyskland nyligen och lade märke till ett flertal tvärparkeringar över 4-5 P-markeringar, de flesta fullständigt onödiga. Har vi fått en ny generation husbilsägare som inte har samma hänsynstagande som tidigare?
 

Sonny F

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
31757
Medlemskap
2024
Jag skickade ett mail till ansvarig på Länstyrelsen angående parkeringen vid Kullaberg och fick ett snabbt och ganska positivt svar tillbaka. Klipper in svaret här:

Hej!

Skyltningen som finns uppe vid fyrparkeringen betyder att endast personbilar får parkera där, ingen förbudsskylt mot husbil även om det har samma innebörd.

Det finns tre parkeringar på västra Kullaberg som det går att parkera med husbil, Hjortstugorna, övre Ransvik och Kullagården (golfparkeringen).

Vi har ingen negativ attityd gentemot husbilar vi ansåg helt enkelt omnämnda platser som de mest lämpliga för parkering av husbilar.

Detta uteslöt Josefinelust (begränsat utrymme), Ransvik (smal väg) Fyrparkeringen (begränsad bredd på vägen och högt trafikflöde)

Visst kan en van vara lika stor som en husbil men en husbil kan också vara betydligt större.

Förra året var första året som vi endast tillät personbilar uppe vid Fyrparkeringen men efter säsongen så omvärderade vi beslutet.

Vi kan glädja er med att det åter kommer att vara möjligt att parkera husbilar uppe fyrparkering, skyltningen skall bara bli klar.

Med vänlig hälsning

Per-Inge Persson

Kullabergs naturreservat / Naturvårdsenheten

010-224 12 44, 070 – 5525364

042-347201

per-inge.persson@lansstyrelsen.se
 
Senast ändrad:

Rolf/Marianne

HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
32640
Medlemskap
2024
Jag skickade ett mail till ansvarig på Länstyrelsen angående parkeringen vid Kullaberg och fick ett snabbt och ganska positivt svar tillbaka. Klipper in svaret här:

Hej!

Skyltningen som finns uppe vid fyrparkeringen betyder att endast personbilar får parkera där, ingen förbudsskylt mot husbil även om det har samma innebörd.

Det finns tre parkeringar på västra Kullaberg som det går att parkera med husbil, Hjortstugorna, övre Ransvik och Kullagården (golfparkeringen).

Vi har ingen negativ attityd gentemot husbilar vi ansåg helt enkelt omnämnda platser som de mest lämpliga för parkering av husbilar.

Detta uteslöt Josefinelust (begränsat utrymme), Ransvik (smal väg) Fyrparkeringen (begränsad bredd på vägen och högt trafikflöde)

Visst kan en van vara lika stor som en husbil men en husbil kan också vara betydligt större.

Förra året var första året som vi endast tillät personbilar uppe vid Fyrparkeringen men efter säsongen så omvärderade vi beslutet.

Vi kan glädja er med att det åter kommer att vara möjligt att parkera husbilar uppe fyrparkering, skyltningen skall bara bli klar.

Med vänlig hälsning

Per-Inge Persson

Kullabergs naturreservat / Naturvårdsenheten

010-224 12 44, 070 – 5525364

042-347201

per-inge.persson@lansstyrelsen.se
Kanonbra agerat! Vi bugar och tackar Dig! Rolf Marianne
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.850
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Jag skickade ett mail till ansvarig på Länstyrelsen angående parkeringen vid Kullaberg och fick ett snabbt och ganska positivt svar tillbaka. Klipper in svaret här:

Hej!

Skyltningen som finns uppe vid fyrparkeringen betyder att endast personbilar får parkera där, ingen förbudsskylt mot husbil även om det har samma innebörd.

Det finns tre parkeringar på västra Kullaberg som det går att parkera med husbil, Hjortstugorna, övre Ransvik och Kullagården (golfparkeringen).

Vi har ingen negativ attityd gentemot husbilar vi ansåg helt enkelt omnämnda platser som de mest lämpliga för parkering av husbilar.

Detta uteslöt Josefinelust (begränsat utrymme), Ransvik (smal väg) Fyrparkeringen (begränsad bredd på vägen och högt trafikflöde)

Visst kan en van vara lika stor som en husbil men en husbil kan också vara betydligt större.

Förra året var första året som vi endast tillät personbilar uppe vid Fyrparkeringen men efter säsongen så omvärderade vi beslutet.

Vi kan glädja er med att det åter kommer att vara möjligt att parkera husbilar uppe fyrparkering, skyltningen skall bara bli klar.

Med vänlig hälsning

Per-Inge Persson

Kullabergs naturreservat / Naturvårdsenheten

010-224 12 44, 070 – 5525364

042-347201

per-inge.persson@lansstyrelsen.se
Snyggt jobbat. All heder åt dig! :applaus:
 

Tommy N

HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
Jag skickade ett mail till ansvarig på Länstyrelsen angående parkeringen vid Kullaberg och fick ett snabbt och ganska positivt svar tillbaka. Klipper in svaret här:

Hej!

Skyltningen som finns uppe vid fyrparkeringen betyder att endast personbilar får parkera där, ingen förbudsskylt mot husbil även om det har samma innebörd.

Det finns tre parkeringar på västra Kullaberg som det går att parkera med husbil, Hjortstugorna, övre Ransvik och Kullagården (golfparkeringen).

Vi har ingen negativ attityd gentemot husbilar vi ansåg helt enkelt omnämnda platser som de mest lämpliga för parkering av husbilar.

Detta uteslöt Josefinelust (begränsat utrymme), Ransvik (smal väg) Fyrparkeringen (begränsad bredd på vägen och högt trafikflöde)

Visst kan en van vara lika stor som en husbil men en husbil kan också vara betydligt större.

Förra året var första året som vi endast tillät personbilar uppe vid Fyrparkeringen men efter säsongen så omvärderade vi beslutet. På æ

Vi kan glädja er med att det åter kommer att vara möjligt att parkera husbilar uppe fyrparkering, skyltningen skall bara bli klar.

Med vänlig hälsning

Per-Inge Persson

Kullabergs naturreservat / Naturvårdsenheten

010-224 12 44, 070 – 5525364

042-347201

per-inge.persson@lansstyrelsen.se
Stor applåd för ditt engagemang:applaus:
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ifall en kommun bojkottar husbilar, tycker jag att vi bojkottar den kommunen, gärna en HBK's svarta lista de får en plats i tills de kommer på bättre tankar.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.737
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ifall en kommun bojkottar husbilar, tycker jag att vi bojkottar den kommunen, gärna en HBK's svarta lista de får en plats i tills de kommer på bättre tankar.

Jag undrar om det får avsedd verkan, risken är att vi kraftigt överskattar vår betydelse för näringslivet på de platser vi besöker, många bilar
kommer ganska välförsedda med allt som behövs för vistelsen, och orsakar också en del problem, så vissa kommuner kanske t.o.m. skulle
tycka att det vore skönt..?!
Jag tror tyvärr inte att vårt rykte är lika gott som vi önskar.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag undrar om det får avsedd verkan, risken är att vi kraftigt överskattar vår betydelse för näringslivet på de platser vi besöker,
Håller med!

Skulle dessutom någon representant för kommun eller näringsliv läsa i detta forum får man det bekräftat.
Det finns en utbredd inställning om att allt som inte är gratis är avskyvärt, om man läser inläggen i detta forum.

Det är extremt o-Svenskt att skylta med "se här hur mycket jag spenderar på mina resor", men skulle nog behövas som en motvikt mot "gratis ivrarna". Jag vet att jag skyltar inte med det.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag undrar om det får avsedd verkan, risken är att vi kraftigt överskattar vår betydelse för näringslivet på de platser vi besöker, många bilar
kommer ganska välförsedda med allt som behövs för vistelsen, och orsakar också en del problem, så vissa kommuner kanske t.o.m. skulle
tycka att det vore skönt..?!
Jag tror tyvärr inte att vårt rykte är lika gott som vi önskar.
Ok, då kanske vi får göra tvärtom och invadera de kommuner som inte gillar oss, kanske de ändrar inställning då :rolleyes:
 
Toppen