• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

P-förbud med husbil

Rolf/Marianne

HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
32640
Medlemskap
2024
En förhoppning att kanske styrelsen skulle vilja tillskriva Höganäs kommun/länsstyrelsen i Skåne. Kullaberg, längst ut på Kullabygdens halvö i nordvästra Skåne ligger Kullens fyr och naturum. En jättefin plats. En stor parkering finns och även busslaster åker hit men icke tillåtet för att parkera husbil under vistelsen här uppe. Jag menar inte att stanna över natten utan just för ett besök. Det finns 10 platser ca 1200 meter nedanför Kullens fyr vid Mölle golfklubb men dessa är oftast upptagna med golfgäster.
Jag kan inte förstå varför man inte kan få parkera husbilen under de 2-3 timmar man är i området.
Finns kanske någon här som vet eller kan ge en förklaring.
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
508
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Alla förbud skulle bort och ersättas med de generella regler som gäller parkering och hjulen innanför rutan! Det är ju ren diskriminering och om man ser till att köpa husbil som knappt är större än stora personbilar ska man väl kunna åka och parkera var som helst enligt gällande P regler!
 
F

F.d. 73249

Guest
jävla ofog,
vi köpte en plåtis av precis den anledning att vi kan parkera som en vanlig bil
har nu sett att dessa förbud mott husbil blir fler o fler:msn_wall::msn_wall::msn_wall::msn_wall::msn_wall:
det jätte konstigt man får parkera en 6 m van men inte en 5,5m husbil
jag bara älskar dessa totalt inkompetenta typer som sitter o fixar en massa reglar om grejor dom inte har en aning om.
med andra ord HATAR alla byråkrater o politikare
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.585
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Många kommungubbar likställer husbilar med husvagnar som t.ex. i Malmö, där man hänvisar husbilar till Sibbarps camping som ligger långt utanför centrum. Detta trots att de är medvetna om att turister med husbilar gärna övernattar centralt för att besöka restauranger och sevärdheter.
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
508
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
jävla ofog,
vi köpte en plåtis av precis den anledning att vi kan parkera som en vanlig bil
har nu sett att dessa förbud mott husbil blir fler o fler:msn_wall::msn_wall::msn_wall::msn_wall::msn_wall:
det jätte konstigt man får parkera en 6 m van men inte en 5,5m husbil
jag bara älskar dessa totalt inkompetenta typer som sitter o fixar en massa reglar om grejor dom inte har en aning om.
med andra ord HATAR alla byråkrater o politikare
Just precis! Det blir ju mer och mer vanligt med små husbilar och plåtisar av denna anledning och då ska det också finnas regler som är rättvisa oavsett registreringskategori! Det enda de ska bry sig om är maxläbgd och maxvikt samt hjulen I rutan!
 
F

F.d. 73249

Guest
Registera om till PB klass 1, problemet löst.
o hur gör man det ?????
så här ser reglerna ut

Vilka fordon räknas som klass 1?


Personbil klass I omfattar bilar som är försedda med högst 8 sittplatser utöver förarplatsen. Personbil klass II omfattar personbil med ett karosseri som är inrett som bostadsutrymme. Husbil innefattas i denna beteckning (vissa äldre husbilar kan vara klassade som lastbil enligt tidigare regler)
 
F

F.d. 73249

Guest
Många kommungubbar likställer husbilar med husvagnar som t.ex. i Malmö, där man hänvisar husbilar till Sibbarps camping som ligger långt utanför centrum. Detta trots att de är medvetna om att turister med husbilar gärna övernattar centralt för att besöka restauranger och sevärdheter.
nu var det ju inte snak om att parkera för att sova i bilen, men parkera för titta på sevärdheter
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.585
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
nu var det ju inte snak om att parkera för att sova i bilen, men parkera för titta på sevärdheter
Du och jag, mfl vet det men kommungubbarna ser det inte så.
Jag hade många möten med Helsingborgs kommun innan de gav med sig och
tog bort det generella parkeringsförbudet vid stranden i Rydebäck för husbilar.
 

Ulf Th

HBK Medlem
Inlägg
128
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
3909
Medlemskap
2024
Det är väl Länsstyrelsen som bestämmer över naturreservatet. I föreskrifterna för västra Kullaberg står:
ställa upp husvagn, husbil, tälta eller sätta upp vindskydd eller liknande anordning förutom på av förvaltaren anvisad plats
Då undrar man ju vad som menas med ställa upp?

(Vid ett parallellfall i Halland så är det skyltat med förbudskyltar Husbil, Husvagn men när man läser reservatsföreskrifterna så gäller förbudet mellan 22 och 06.)
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.572
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
En förhoppning att kanske styrelsen skulle vilja tillskriva Höganäs kommun/länsstyrelsen i Skåne. Kullaberg, längst ut på Kullabygdens halvö i nordvästra Skåne ligger Kullens fyr och naturum. En jättefin plats. En stor parkering finns och även busslaster åker hit men icke tillåtet för att parkera husbil under vistelsen här uppe. Jag menar inte att stanna över natten utan just för ett besök. Det finns 10 platser ca 1200 meter nedanför Kullens fyr vid Mölle golfklubb men dessa är oftast upptagna med golfgäster.
Jag kan inte förstå varför man inte kan få parkera husbilen under de 2-3 timmar man är i området.
Finns kanske någon här som vet eller kan ge en förklaring.
Vi skall inte belasta styrelsen med det vi kan försöka lösa själva. De lägger ned mycket tid på det de redan är satta att sköta. Vi andra får försöka hjälpa till då vi kan.
Det anser jag.
Har vid några tillfällen skickat e-post till aktuella kommuner och påtalat liknande roblem. Viktigt att använda e-post för det är de tvungna att diarieföra. Är inte kommunen ansvariga för för det problemet så vidarebefodrar de brevet till den det berör, i synnerhet om kommunen marknadsför platsen i någon brochyr.

När det gäller sådana här förbud som skapas i rent oförstånd så kan det tänkas att man tänker till och ändrar inför nästa säsong. Kan också hända det kommer ett svar med en ursäkt.

Den som bäst kan beskriva problemet är den som själv drabbats. Kan aldrig bli bättre genom ombud.

Anser jag.
 

Rolf/Marianne

HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
32640
Medlemskap
2024
Vi skall inte belasta styrelsen med det vi kan försöka lösa själva. De lägger ned mycket tid på det de redan är satta att sköta. Vi andra får försöka hjälpa till då vi kan.
Det anser jag.
Har vid några tillfällen skickat e-post till aktuella kommuner och påtalat liknande roblem. Viktigt att använda e-post för det är de tvungna att diarieföra. Är inte kommunen ansvariga för för det problemet så vidarebefodrar de brevet till den det berör, i synnerhet om kommunen marknadsför platsen i någon brochyr.

När det gäller sådana här förbud som skapas i rent oförstånd så kan det tänkas att man tänker till och ändrar inför nästa säsong. Kan också hända det kommer ett svar med en ursäkt.

Den som bäst kan beskriva problemet är den som själv drabbats. Kan aldrig bli bättre genom ombud.

Anser jag.
Förstår vad Du menar. Jag tänkte att det " smäller högre" om en styrelse för en organisation skriver skrivelsen än en enskild person.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.244
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
o hur gör man det ?????
så här ser reglerna ut

Vilka fordon räknas som klass 1?


Personbil klass I omfattar bilar som är försedda med högst 8 sittplatser utöver förarplatsen. Personbil klass II omfattar personbil med ett karosseri som är inrett som bostadsutrymme. Husbil innefattas i denna beteckning (vissa äldre husbilar kan vara klassade som lastbil enligt tidigare regler)
o hur gör man det ?????
Mycket mycket enkel.
Ta bort minst möjliga av det som gör bilen till en klass 2 och gör en registreringsbesiktning!

Alternativt, följ de regler som gäller för PB2 och fortsätt att campa enlig reglerna för dessa.
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
422
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Att ändra fordonstypen för att kringgå tokiga regler tror jag inte på. Har någon kommunanställd fått agg mot husbilar hittar dom säkert på några andra konstigheter för att stoppa husbilarna.
De finns ju röstningar om Sveriges husbilsvänligaste kommun. Varför inte skapa en lista med Sveriges husbilsovänligaste kommuner och sedan jobba för att få listan offentliggjord i olika medier. Jag tror inte att någon kommun vill finnas med på listor med negativa omdömen om kommunen. Förhoppningsvis kommer då kommunansvariga att agera för att slippa negativa omdömen.
 

BEN111

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Lund
HBK-Nr
3198
Medlemskap
2024
Det är väl Länsstyrelsen som bestämmer över naturreservatet. I föreskrifterna för västra Kullaberg står:
ställa upp husvagn, husbil, tälta eller sätta upp vindskydd eller liknande anordning förutom på av förvaltaren anvisad plats
Då undrar man ju vad som menas med ställa upp?

(Vid ett parallellfall i Halland så är det skyltat med förbudskyltar Husbil, Husvagn men när man läser reservatsföreskrifterna så gäller förbudet mellan 22 och 06.)
Ställa upp ett fordon är ett annat för parkering av ett fordon.
 

Helgesson

HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Skövde
HBK-Nr
28746
Medlemskap
2024
Den skylten har inget med parkering att göra. Det står ju bara infart och sedan har någon hängt på en tilläggsskylt som betyder nada.
 

Tommy N

HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
Så här ser det ut när man kommer fram till parkering! Ytterligare en skylt så det är nog inget tvivel om att vi inte är välkomna! Skamligt av Höganäs kommun!


Italienska vägen
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Tråkig utveckling, men tyvärr drivs den på, av långa bilar på tvärs, markiser och möbler ute. Dom är inte många, men det räcker med en, för att en förbudsivrare ska tända till. Särskilt om man käftarimot, när nån ber dom flytta möblerna.
 
Toppen