• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Påslagen ström

F

F.d. 53134

Guest
Jag har en fråga. Jag har nyligen köpt en husbil och jag har den permanent ställd på en camping. Min fråga är hur mycket ström bilen drar när jag har 220 volts sladden inkopplad. Jag har inte trauma värmen på om det inte är så kallt ute och några lampor på kvällarna. Jo golvvärmen är på hela tiden i vagnen.:spinny:
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Påslagen ström

Det är så olika det beror på statusen på dina batterier, tomgångs förbrukning av elblock, vattenmätare, minne ttill radio. mm.mm.

Du får helt enkelt mäta strömförbrukningen, det enklaste är at du mäter med en tång Amperemeter.

Oavsett allt detta så är förbrukningen väldigt lite. Långt under 1A på 230v sidan.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Påslagen ström

Jag har en fråga. Jag har nyligen köpt en husbil och jag har den permanent ställd på en camping. Min fråga är hur mycket ström bilen drar när jag har 220 volts sladden inkopplad. Jag har inte trauma värmen på om det inte är så kallt ute och några lampor på kvällarna. Jo golvvärmen är på hela tiden i vagnen.:spinny:
Hej!
Det finns ett litet instrument hos Clas Ohlson som exempelvis kan mäta spänning, strömsstyrka och effektförbrukning för 220 V. Bra att ha om man undra vad saker och ting förbrukar och kostar att ha igång.
//Conny
 
A

Amatören

Guest
Sv: Påslagen ström

Dom där energimätarna är ju bra om man vill veta vad ens tv dra här hemma men om man vill ha reda på vad hela husbilen drar så behöver man ju koppla in mätaren mellan laddstolpen och ingången på husbilen.

Klart att det går att använda en sån där om man kapar sin vanliga kabel med cee kontakter, sätter på en vanlig jordad hane och hona på stumparna och kopplar in dom i mätaren och stoppar allt i en vattentät låda, lite krångligt men nog billigaste lösningen.

juan.nortes förslag är ju enklare men då behöver man ju ha specialverktyg där man dessutom kan logga en massa olika mättillfällen då bilen drar olika med ström hela tiden beroende på vad man använder just då.
 
Toppen