• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Påbackad...

S

SevenEleven

Guest
Vad trött man blir!

Har besiktningstid på husbilen imorgon och gick nu ut för att kolla över att alla lampor fungerar och att allt är som det ska inför besiktningen.
Det första jag upptäcker är att någon backat på husbilen och spräckt det främre vänstra blinkersglaset och bucklat till framskärmen. Lagom kul upptäckt.

Någon som vet vad besiktningen säger som spräckta blinkersglas? Ska man boka om tiden tills det är fixat eller går den igenom?
Blinkersen fungerar fortfarande men glaset är sprucket.

Jag undrar även om någon har erfarenhet av parkeringsskador?
Jag har för mig att det inte var någon självrisk på parkeringsskador förr men är det så fortfarande? Husbilen är försäkrad hos Trygg-Hansa.

/Lasse
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Påbackad...

Sätt i en gul glödlampa. Är det så att det lyser vitt, får du ombesiktning för det. Om bara glaset är sprucket, får du påpekande.
Calle
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Påbackad...

Dom brukar inte säga nåt om skenet från glödlampan är gult å inte vitt ,kul med folk som talar om vad dom gör . ps prova trafikförsäkringsföreningen var 100 anmälning brukar gå igenom,lycka till
 
F

F.d. 6750

Guest
Sv: Påbackad...

Hej! vet ej hur det är med husbilen men jag blev påkörd på parkeringen med min personbil så att hela sidan var intryckt, men jag fick ej det som parkerings skada, när jag hade ej vitnen till, att jag hade bilen hel, när jag lämnade den.Fick betala 7500 kr. i självrisk.Har en hel nu bil med vagnskadan. Mvh Onerva
 
F

F.d. 10115

Guest
Sv: Påbackad...

Glöm inte att göra en polisanmälan om smitning.
 
S

SevenEleven

Guest
Sv: Påbackad...

Tack för svaren!

Jag kollade tider på bilprovningen och hittade en tid i mitten på maj som jag bokade istället.

Lampan i den vita blinkersen var gul så det hade förmodligen gått bra ändå.

Jag ska kolla med försäkringsbolaget vad det kostar jämfört vad det kostar om jag fixar det själv.
Ett nytt blinkersglas kostar 190kr på mekonomen och det är ju inte så farligt. Jag ska också kolla om det går att trycka ut bucklan igen själv. Som tur var har inte lacken spruckit utan bara repats lite. Om jag har tur kanske det inte syns så mycket.

Retligt är det och jag ska se till att göra en polisanmälan i vilket fall.

Förmodligen har det hänt på gatan utanför huset och det är en liten återvändsgata på en annan återvändsgata. På gatan finns bara mitt och grannens hus och det är inte mycket trafik som kör där. Detta och det faktum att skadan sitter ganska högt upp (lite väl högt för att kunna vara orsakat av en personbil) borde minska antalet misstänkta. :cool:

Jag får nog undersöka hur stor tidningsbilen är som kör där varje morgon. Det skulle även kunna vara sopbilen.

/Lasse
 
F

F.d. 15719

Guest
Sv: Påbackad...

Även vi har drabbats ...!

Plötsligt en dag är ett bakre blinkersglas trasigt och plåten intryckt precis under. Smällen var så hård att fuktbollen som stod på golvet inne i bilen har vält omkull och den kladdiga vätskan har runnit ut, blääk! Någon som vet hur man får bort den?

Vi har ju bytt plats på bilarna för att komma in och ut ur onslow lättare och eftersom platserna i raden bakom är för besökare går det inte att hitta någon skyldig. Men Agne kollar om någon saknar den bit glas från backlampa som ligger här hemma nu!

Nu har vi införskaffat två (2) st "nya" blinkersglas på en skrot nära oss, det är faktiskt lättare att hitta delar till chevan än till volvon!

/elisabeth :wink:
 
F

F.d. 12300

Guest
Sv: Påbackad...

Självrisken på en p skada är 5% av ett basbelopp ca 2000 om den blir godkänd måste polisanmälas hanteringen sköts av ditt försäkringsbolag
 

Carthago47

HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Båstad
HBK-Nr
586
Medlemskap
2024
Sv: Påbackad...

Ett tips är att placerar torrbollen i en hink eller liknande i fall det skulle rinna över eller som i ert fall, tippa omkull./Anki
 
F

F.d. 12156

Guest
Sv: Påbackad...

Dom brukar inte säga nåt om skenet från glödlampan är gult å inte vitt ,kul med folk som talar om vad dom gör . ps prova trafikförsäkringsföreningen var 100 anmälning brukar gå igenom,lycka till
Vi fick ombesktning på våran bil bara för att vi inte hade gul lampa. Så jag skulle nog satsa på en gul............../Åse
 
Senast redigerad av en moderator:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Påbackad...

Jag ställer alltid torrbollen i diskhon .

När det gäller parkeringsskadorna så är det ju alltid beklagligt men jag skulle inte våga ha husbilen parkerad på gatan utan den har "parkett" på uppfarten .
 
R

Ruth o Bosse 1

Guest
Sv: Påbackad...

När vår bil var ny i fjol, ville vi sätta husbilen framför grannes hus till saken hör att vi bor i en samfällighet. Då var platsen upptagen så jag gick in till en granne och frågade om det var deras bil ja sade han skulle ni kunna flytta den så vi kan köra upp med vår husbil, det gick bra sade han två dagar efter fick jag se en lång reva från kofforten till bodelsdörren det såg ut som det var gjort med en nyckel. Tjejen som flyttade bilen blev mycket arg ( de är utlänningar). Har självrisk på 6000 tusen. Vad tycks.......
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Påbackad...

Polisanmäla hjälper ju inte men man kan ju påtala till grannen att dom får se upp med sin bil för att någon stolle har repat din bil "av någon konstig anledning" och att dom får se upp med hur dom parkerar så inte deras bil också skulle bli repad av denna vettvilling ...
 
F

F.d. 10115

Guest
Sv: Påbackad...

Försäkringsbolaget kommer att fråga efter numret på polisanmälan om man vill få ut något på sin försäkring.
 
Toppen