• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

På väg I Sverige

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 22252

Guest
Har funderat på det där med att glömma stänga kranen till avloppstanken, och har tolkat det på annat sätt, när jag och plastpelle lämnade en camping efter att ha tömt och fyllt så rann det vatten från bilen speciellt i rondeller. Det kom från överfyllnadskyddet på färskvattentanken så det är färskvatten som rinner inte avloppsvatten. De flesta fyller ju tills det börja rinna från tanken och sen behövs det bara en liten sväg så rinner vattnet ut. Vore ju enbart dumt att ha gråvattnet öppet speciellt inte när man lämnar en plats, ska man ful tömma finns nog bättre ställen. Jag vill tro och hoppas att vi svenskar är bättre på miljön än man är söderöver och inget jag sett hittills har visat något annat.
 
F

F.d. 55554

Guest
@bengtic
Rinner det vatten från överfyllnadsskyddet så kommer det på vänster sida eller under husbilen.
Gråvatten kommer oftast från höger sida i en vänstersväng.
Har tyvärr sett detta många gånger.
Fransmännen är bra på det, dom tömmer, går in i husbilen och kör iväg utan att stänga kranen.

Nog skrivet om gråvatten!

Jojje
 
F

F.d. 55554

Guest
Åter en ny dag att glädjas åt, solen skiner, fåglarna kvitterar och Gittan är på gott humör.:yes:
I dag åker vi långt, ca 5 mil, till Seglora ställplats, Gittans kusin står på campingen.
Gör dom inte det så är vi 5 mil närmare.

10.45. Lämnade vi U-Hamn efter sedvanliga tömningen.

Strax tracken från Sygic, häör kommer den knepiga vägen från Ulricehamn till Seglora campinginnan 12 var vi framme vid Seglora camping, efter att Sygic lurat ut oss på villovägar.
Jag hann inte se vad Sygick föreslog och Gittan har ingen aning om Sygic.
Skall bli spännande att lägga in Sygics "tracks" i GoogleEarth och se hur vi kört.
Sista chansen för Sygic, nu är risken stor att programmet raderas.

Hittade Tracksen från Sygic på den knepiga resan mellan Ulricehamn och Seglora camping.
Fick leta bland tracksen med hjälp av datorn
UH seglora.jpg

Här står VI på ställplatsen som ligger genast till höger när man kommer in på campingen.
Koordinater:
Långa:
GPS: N 57° 34' 48.451'', E 12° 43' 10.543''    , 0,1 m
Korta:
GPS: 57,58021, 12,71968   

Google Maps link:

Någon frågade vad jag använde för program att få fram koordinaterna
Detta program GPS Averaging använder jag.

Glömde nämna att det är till Android, men jag såg att det fanns ett liknande till IOS.

Ha en bra dag och en bättre i morgon.

Jojje
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55554

Guest
Glömde lägga in bilder från Seglora Camping och ställplats.
Stället ligger vackert, tyst, ingen störande trafik.
Finns nästan allt man behöver, handla mat gör man innan man åker hit.
Just nu 4 Hbk,are här.

Utsikten genom framrutan.

180515 Seglora ställplats.jpg

Seglora camping och ställplats.
180515 Seglora camping.jpg

Ställplatsen ligger på högersida där husbilen står, vi står bakom husbilen.
180515 Seglora camping1.jpg

Vi åker vidare i dag, skulle besökt Wizard men dom verkar inte vara hemma.
Tyvärr blev det inget besök hos Wizard, dom var redan upptagna så vi körde ner längs Rv41.efter Zoégas kaffet..

Klockan 13.00 var vi framme vid Engelssons Falkenberg, ställde oss på gratis parkeringen,
ingen höjdare så vi kanske vidare efter lunch

Här står vi nu.
Koordinater:
Långa
GPS: N 56°54'59.000'' , E 012°29'47.000'   '
Korta
GPS: 56.91664, 12.49590    , ± 0,5 m

Google Maps link:

Kl 16 åkte vi vidare mot Halmstad och norra infartens parkering, frammer 16.45, endast personbilar enligt skylt och hemsida.
Körde vidare till Halmstads Arena, max 12 tim enligt skyltar, 24 tim enligt hemsida.
Vad gäller?
Gratis parkeringar Halmstad hemsida.

Efter lite inköp på Netto lämnade vi Halmstad och åkte mot ställplatsen Laholm /Lagavägen.
Koordinater:
Långa
GPS: N 56°30'30.319'' , E 013°02'11.461''   
Korta
GPS: 56.50842, 13.03645    ,
Google Maps link:

Laholm Laganvägen 10 platser
180515 Laholm Laganvägen.jpg

Stannar här i natt.

Jojje
 
Senast redigerad av en moderator:

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Det var synd att "norra" parkeringen i Halmstad försvann, där har vi övernattat några gånger. 12-timmars regel vid Arenan är ganska ny och jag tror att det är detta som gäller. Nästa fråga skulle vara, om jag kommer kl. 20:00, då borde jag kunna stanna (övernatta) till 08:00 dagen efter(?)

En grej vi upptäckte vid Arenan då vi övernattade där förra året, det var att platsen var populär bland "uteliggare" eller hemlösa som sov i sina bilar(!) Rätt skräpigt med punkterade däck och tejpade fönsterrutor...

Vi är beroende av Halmstad och är där ofta, men precis som ni gjorde, vi väljer hellre Laholm för övernattning.
 
F

F.d. 55554

Guest
Laholm/Laganvägen
Plagsen ligger nära Lagan, men ser ner på floden och husen, ser vackert ut i solen.
Natten har varit lugn, men i morse började trafiken, flera lasbilar växlade ner i backen,
en traktor fick göra samma sak men mycket högre.
Finns inget ljuddämpande mot vägen
Med tanke på oljudet från vägen räknar Laholms kommun med att man inte står mer än ett dygn.:yes::twitcy:

Laholm/Laganvägen, Lagan med restaurangen och fiskrökeriet.

180516 Laholm.jpg

Lagan
180516 Laholm1.jpg

Nu blir det frukost, kl 10 Zoégas kaffe innan vi åker mot Ängelholm, skulle finnas en bra plats där?

Tog en liten film över dalen och Lagan.



Jojje
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55554

Guest
@UssisLeif
Hoppar över besöket på den plats du visade, någon annan få kolla den.:yes:

I dag åker vi mot Helsingborg och lägenheten, har en del saker som måste fixas till helgen.
Nästa vecka är fullbokad med tandläkar, läkar och andra besök.

Är i behov av att tvätta husbilen, fronten full av mygg.
Tvättar gör jag i Billeberga hos en kompis , där även husbilen brukar stå när vi inte är ute och kör.

Platsen jag blev hänvisad i Helsingborg att förvara husbilen på tar bara emot husvagnar?
Allt enligt kommunen.


Nu är vi hemma i Helsingborg, resan är över för den här gången, så även denna reseberättelse.
Stänger och avslutar den på söndag kväll
Tack för alla inlägg och gillande

Nu blir det inget åkande på ett tag vad vi vet just nu.

Ha en bra dag och en bättre i morgon.

Jojje
 
Senast redigerad av en moderator:

Klasse

HBK Medlem
Inlägg
409
Kommun
Örebro
HBK-Nr
22622
Medlemskap
2025
Borta bra men hemma bäst :yes:

Jojje :mcride:


fullsizeoutput_1dd2.jpeg
Tack för senast i Kristinehamn, alltid lika roligt att råkas...
O tack för alla tips o trix som ni delar med er av...

Vi är i full färd med planering av nästa "Långresa" , åker i mitten på september.

fullsizeoutput_d89.jpeg
Hoppas att vi syns innan, någonstans i Sverige...

Kramizar från oss....K&V..​
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen