• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

På tur med Ture, ett nytt kapitel

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Nu blir väl Lancern svartsjuk....

Hälsningar
Peter
Den står på vinterförvaring. Tas fram igen när vårsolen tittar fram och vägarna är fria från salt. Den är ju en helt annan upplevelse att köra, den glider man fram i lagom takt, Audin är ju en en kul bil att trampa på gasen på en kurvig väg och känna g-krafterna i kurvorna. Den ligger som ett strykjärn på vägen. Det kan man inte säga om Lancern, den är som en gammal ranglig damcykel i jämförelse.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Han planerar att åka i början på december och jag hakar väl på i januari nångång om allt går som det ska.
Bengtic avvaktar och ser hur det går med coronaläget. Jag avvaktar också och ser hur det utvecklats. Man vill ju inte bli fast på en camping och inte få lämna tomten, då är jag hellre hemma i huset.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Idag var det begravning av Åsa.
Ett stort tack till er här på forumet som skickat pengar till Hjärnfonden. Jag hoppas att man hittar en lösning på Parkinson så det går att bota.
Nu är det ”bara” att försöka gå vidare i livet utan Åsa vid min sida, det blir inte lätt men det finns ju inga alternativ. 95AB6FF0-2752-45F9-BCB6-6984DBE84E0A.jpeg
 
F

F.d. 58689

Guest
Ja du Hasse, det har hänt mycket under året och det är väl kanske tur att man inte vet vad man har framför sig!!
Såg att du stängt den andra tråden och kunde inte skriva ett inlägg där längre.

Ifjol ställde du en fråga där, på sid 41, på lillejulafton!
Det är väl försent att lägga lutfisken i blöt?

Jag svarade:
Japp! Den ska i blöt på Anna-dagen 9 dec, så nu vet du det till nästa år!!
Imorgon är det redan Anna-dagen igen, men jag antar att du inte har någon större lust att tänka på lutfisk nu!!

Hoppas ändå att du kan få den julefrid i år, som du nu så väl behöver, efter allt som hänt.
Allt du gjort för Åsa, är det många som inte ens kommer i närheten av!! Nu är det hög tid att du börjar tänka på dig själv och framför allt, tar hand om dig själv!!

Många önskningar om en riktig Hjulefrid och ett Gott Nytt År!! Det kommer att bli ett annorlunda år, men med nya förutsättningar och föresatser!!
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Det där med lutfisken var mest på skoj, varken jag eller Åsa tycker om lutfisk.
Jag firar jul med min bror och hans familj. Blir första turen med Ture utan Åsa, får se hur det känns.
Jag vet inte än om jag kör söderut efter nyår, coronan härjar ju överallt nu. Till sommaren blir det Dalarna, kanske ännu längre norrut.
Blir helt klart annorlunda att åka utan Åsa men blir ju mycket enklare också. Ingen att ta hänsyn till och man kan även besöka platser som inte är så handikappvänliga. Fast jag hade ju heller haft det besväret och haft Åsa vid min sida.
En kompis sa att jag kanske inte ska åka till platser som Åsa o jag har varit på, kan väcka för mycket minne. Jag vet inte. Vad säger ni som varit i samma situation?
 

Stefanswede

FD HBK Medlem
Inlägg
319
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
27014
Medlemskap
2022
Hasse, det där är så himla personligt, om du frågar mig så skulle iaf inte jag kunna ge något råd i hur du skall göra när det kommer till minnen och platser som man besökt med sin kära, utan det kan bara du själva känna o avgöra vad som är bra för dig.

I mitt fall så förlorade jag en äldre bror när vi båda var mycket unga, och jag återvänder till platser som vi hade mycket gemensamma minnen kring, och detta betyder väldigt mycket för mig.

Men som sagt, sådant är väldigt personligt och hur vissa gör passar naturligtvis inte andra.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Det där med lutfisken var mest på skoj, varken jag eller Åsa tycker om lutfisk.
Jag firar jul med min bror och hans familj. Blir första turen med Ture utan Åsa, får se hur det känns.
Jag vet inte än om jag kör söderut efter nyår, coronan härjar ju överallt nu. Till sommaren blir det Dalarna, kanske ännu längre norrut.
Blir helt klart annorlunda att åka utan Åsa men blir ju mycket enklare också. Ingen att ta hänsyn till och man kan även besöka platser som inte är så handikappvänliga. Fast jag hade ju heller haft det besväret och haft Åsa vid min sida.
En kompis sa att jag kanske inte ska åka till platser som Åsa o jag har varit på, kan väcka för mycket minne. Jag vet inte. Vad säger ni som varit i samma situation?
Jag har ju varit genom en liknande upplevelse som du och tagit mig genom den. För min del valde jag att sälja den nya NB vi köpt mindre än ett år innan Lars-Åke dog. Dels tyckte jag den innehöll för mycket känslor för mig, inte så mycket minnen men väl framtidsplaner. Dels tyckte jag den var för stor för mig. Jag vald istället att gå tillbaka till plåtislivet där vi en gång i tiden startade vårt husbilsliv. Efter det har jag både gjort några av de resor vi planerat och besökt ett antal av de platser vi varit på tillsammans. Det har varit goda upplyftande men ibland också jobbiga upplevelser för mig. Numera lever jag utan problem det liv i Santa Pola som jag planerade för tillsammans med LÅ. Min känsla är att han skulle uppskattat att jag fortsätter mitt liv fullt ut i vår gemensamma anda och inte bara överlever.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Efter det har jag både gjort några av de resor vi planerat och besökt ett antal av de platser vi varit på tillsammans. Det har varit goda upplyftande men ibland också jobbiga
Ja jag tror att det blir samma för mig. Vi hade ju planerat att åka till Dalarna i sommar, besöka Dalhalla bla. Jag tänker göra den turen och känna hur det känns. Känns det inte bra så är det ju bara att köra nån annanstans. Sverige är ju stort.
 
Toppen