• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

På tal om Lithium drop in...

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Du skriver inte vilket batteri du refererar, men det är en djungel med LFP 12V batterier att välja på.

Tar vi t.ex. en variant av Skanbatt LFP 12V 100Ah 150ABMS
och jämför med ditt LFP så verkar det bättre på det mesta.

-självurladdning = 15% per år, ditt batteri är sämre här.
-laddning i minusgrader= max 10A, har även egen inbyggd uppvärmning, ditt batteri är sämre här.

-laddning max 100A, rekommenderat 60A,(iofs inte många som har större laddare än dessa strömmar) ditt batteri är sämre här 50A.

-belastning 150A i 30min / 350A i 3sek, här förstår jag hur ditt batteri bara klarar 50A snacka om skit-BMS(?)

https://batterionline.se/media/blfa_files/LITH-BLUE12100B150.pdf
När jag läser detta datablad så kan jag inte förstå hur det skall laddas tex hur balansering aktiveras och när man skall avbryta laddningen!
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
När jag läser detta datablad så kan jag inte förstå hur det skall laddas tex hur ballansering aktiveras och när man skall avbryta laddningen!

Så här skriver de själva:

Batteriet kan laddas med de flesta av laddare, men det är viktigt att den tillverkade spänningen når från 14, 4V till 14, 8V och laddaren kör ner till under 13, 8V när litiumbatteriet är helt fulladdat. Detta batteri kan parallellkopplas för ökad kapacitet, men det kan inte seriellt ansluten till högre spänning än 12V. Batteriet är tillverkat som ett dybcyklus-batteri och bör därför inte användas som ett startbatteri.

SKANBATT Bluetooth Litiumbatteri 12V 100AH - 150A BMS
 

J.Bergsten

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
23060
Medlemskap
2024
Så här skriver de själva:

Batteriet kan laddas med de flesta av laddare, men det är viktigt att den tillverkade spänningen når från 14, 4V till 14, 8V och laddaren kör ner till under 13, 8V när litiumbatteriet är helt fulladdat. Detta batteri kan parallellkopplas för ökad kapacitet, men det kan inte seriellt ansluten till högre spänning än 12V. Batteriet är tillverkat som ett dybcyklus-batteri och bör därför inte användas som ett startbatteri.

SKANBATT Bluetooth Litiumbatteri 12V 100AH - 150A BMS
I läge GEL på min EBL så får jag 13,64 volt i underhåll, så det skulle fungera
 

J.Bergsten

HBK Medlem
Inlägg
504
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
23060
Medlemskap
2024
När min sol regulator underhålls laddade mitt lithium batteri.... så dog batteriet sakta men säkert. :swoon:....:rolleyes:
Intressant, har själv inte kollat när solen lyser av naturliga skäl eftersom jag är i Sverige ;-(
OM vi kommer iväg under mars till Spanien/Portugal så ska jag fortsätta mäta lite så jag vet om jag i framtiden törs satsa 20000kr på två Litium batterier.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Nu finns det ju regulatorer gjorda för litium,dom underhållsladdar inte,ska man ändå lägga så mycket pengar på batterier så är detta en liten kostnad.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Nu finns det ju regulatorer gjorda för litium,dom underhållsladdar inte,ska man ändå lägga så mycket pengar på batterier så är detta en liten kostnad.

Jag har en Votronics mppt duo 430W och en 350W.... Båda ger "underhålls laddning" och båda har ett lithium ladd program...... så tro inte att din solregulator inte "underhållsladdar" ditt lithium batteri :swoon:. För att avbryta laddningen till ett lithium batteri behövs andra prylar :yes:
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag har en Votronics mppt duo 430W och en 350W.... Båda ger "underhålls laddning" och båda har ett lithium ladd program...... så tro inte att din solregulator inte "underhållsladdar" ditt lithium batteri :swoon:. För att avbryta laddningen till ett lithium batteri behövs andra prylar :yes:
Min Victronic går att ställa ned floatspänning så du inte får underhållsladdning.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Min Victronic går att ställa ned floatspänning så du inte får underhållsladdning.

Låter mycket bättre än de laddare som jag köpte, tyvärr hade Victron inte så många laddare när jag köpte mina Votronic.... skulle jag köpt nya så hade jag köpt en Victron på 50A...... det kommer säkert en julafton detta året också :yes::rolleyes:
 
Senast ändrad:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Så här skriver de själva:

Batteriet kan laddas med de flesta av laddare, men det är viktigt att den tillverkade spänningen når från 14, 4V till 14, 8V och laddaren kör ner till under 13, 8V när litiumbatteriet är helt fulladdat. Detta batteri kan parallellkopplas för ökad kapacitet, men det kan inte seriellt ansluten till högre spänning än 12V. Batteriet är tillverkat som ett dybcyklus-batteri och bör därför inte användas som ett startbatteri.

SKANBATT Bluetooth Litiumbatteri 12V 100AH - 150A BMS
Men inget som iallafall jag förstår om hur en ev balansering görs, ingen verkar veta vilket betyder att ingen förstår som jag se det.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Problemet är att ingen information finns hur BMS sköter balansering,info finns om funktioner i BMS men exakt hur det fungerar är en annan sak.
Hmm vad det ett svar på min fråga?

Min fråga var att ingen verkar kunna svara på HUR man laddar för att aktivera balansering med BMS, jag har svårt att tänka mig att den inte har vissa krav på laddmekanismen.

En vanlig enkel BMS kan tex jobba som så att tex ladda tills spänningen är x V, reducera strömmen till y A och ladda så under z timmar sedan stäng av laddaren.

Detta betyder att efter att spänningen nått x volt så kommer BMS att starta balansering vare sig det behövs eller ej, men då får man inte ladda med mer A än att BMS kan bränna bort överflödet detta då det dels blir värme samt att balanseringsmekanismen kan brinna upp. Denna balansering får sedan bara fortgå en kort stund eftersom man annars överladdar cellerna eftersom det gillar dom inte.

Laddar men EJ men x volt utan en lägre spänning då aktiveras aldrig balansering vilket ej heller är bra, balansering är viktigare ju hårdare man laddar batteriet men även hur hårt man laddar ur det.

Så, hur aktiveras balansering på detta batteri?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
De är hurtiga i Norge :)

Det är passiv balansering som "bränner bort" spänning i den högsta cellen.

Hei.
Når batteriet lades, så vil cellen med høyest spenning få en liten motstand aktivert, slik at den tapper denne cellen ned til samme nivå som de andre. En såkalt passiv balansering.
Det er 4 slike i dette batteriet.

Håper dette var svar på ditt spørsmål.

tor. 2. jan. 2020 kl. 14:54 skrev Provolt
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
De är hurtiga i Norge :)

Det är passiv balansering som "bränner bort" spänning i den högsta cellen.

Hei.
Når batteriet lades, så vil cellen med høyest spenning få en liten motstand aktivert, slik at den tapper denne cellen ned til samme nivå som de andre. En såkalt passiv balansering.
Det er 4 slike i dette batteriet.

Håper dette var svar på ditt spørsmål.

tor. 2. jan. 2020 kl. 14:54 skrev Provolt
Ja dom är raska :) men om du läser mitt inlägg(35) hur det normalt borde gå till så förklarar inte detta något mer än principen som överenstämmer med den som jag redan skrivit om.

Så tyvärr verkar ingen veta hur man skall ladda detta batteri för att balansering skall starta och slutföras, för om det skulle vara automagiskt som man vill påskina så skulle man inte behöva stänga av laddningen överhuvudtaget som jag ser det eller vad tycker du?
 
Toppen