• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

På tal om Lithium drop in...

F

F.d. 1470

Guest
Jag måste inte mena något, jag delar med mig av viktig info. Upp till dig att ta åt dig eller inte. Dessutom, 120A generatorer är definitivt inte gjorda för att pumpa ut ens nära dom talen för någon längre tid.

Så, tänk igenom problemet innan drop in. Gör man det om man gör en drop in, per definition?
 
F

F.d. 1470

Guest
Inte jag heller, men då får jag inte heller de 70+ A laddning som många utlovar/eftersträvar. Det är jag dock glad för, annars skulle de tunna originalkablarna eller 140A generatorn smälta på sikt.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Lätt å bränna en generator på 70A när man plockar ut mer än 80A. Dagens bilar har 120A elr mer på generatorn. Sen sitter det ett startbatteri som fungerar som en shunt till bodelsbatteriet. Så vad menar du med rubriken

Möjligen fungerar startbatteriet som en stor kondensator, men kablarna och därmed strömmen går ju bara direkt förbi.
Strömmen som kommer fram till bodelsbatteriet avgörs till stor del av hur kraftiga och långa kablarna dit är, eller om det finns en laddare till bodelsbatteriet emellan.
 

Träsko

HBK Intresserad
Inlägg
69
Kommun
Härnösand
Vet faktiskt inte vad som hänt min generator, har väldigt korta grova kablar från startbatteriet till bodelsbatteriet 200Ah LFP, och enligt experterna (känd firma på södra sidan Göteborg) så måste jag ha en laddbooster för att få 50Ah laddning, jag har haft 50Ah laddning utan booster på tomgång upp till 95% SOC men nu i dagarna har något hänt, generatorn lämnar 15v och lite till när motorn varvas upp, byter nu till en ny 180A (okänt vad orginal har) och hoppas att detta var en tillfällighet...
(LFP har jag byggt med ett skydd som oavsett vad som händer bryter laddningen vid 14,0v, så det klarade sig)
 

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
913
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Inte jag heller, men då får jag inte heller de 70+ A laddning som många utlovar/eftersträvar. Det är jag dock glad för, annars skulle de tunna originalkablarna eller 140A generatorn smälta på sikt.

Har 2 st 100 Ah blysyra batterier
Har varit nere på 75 % då fick jag initialt 80 A laddström när jag startade motorm
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Lätt å bränna en generator på 70A när man plockar ut mer än 80A. Dagens bilar har 120A elr mer på generatorn. Sen sitter det ett startbatteri som fungerar som en shunt till bodelsbatteriet. Så vad menar du med rubriken
Vad menar du med en shunt, en sådan sitter i serie, batteriet sitter parallellt!

Möjligen kan du se kablaget som en shunt, men olämpligt ordval tycker jag.

Och för de som laddar sådana strömmar så jorda så jäkla bra ni kan(dvs rakt ned i chassit), dubbelt så kraftigt som + sidan annars kommer bodelsbatteriets minus att ligga på en högre potential än generatorn och startbatteriet och det leder förr eller senare till konstiga problem.
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.210
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Vad menar du med en shunt, en sådan sitter i serie, batteriet sitter parallellt!

Möjligen kan du se kablaget som en shunt, men olämpligt ordval tycker jag.

Och för de som laddar sådana strömmar så jorda så jäkla bra ni kan(dvs rakt ned i chassit), dubbelt så kraftigt som + sidan annars kommer bodelsbatteriets minus att ligga på en högre potential än generatorn och startbatteriet och det leder förr eller senare till konstiga problem.

Shunt är nog fel när det gäller strömmar, hade annat i tankarna jobbar som fastighetsskötare
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Shunt är nog fel när det gäller strömmar, hade annat i tankarna jobbar som fastighetsskötare
Nja det var inte så galet detta då strömmätning egentligen är spänningsmätning:)

Shunten är egentligen ett motstånd(en kabel tex) som man sedan kan mäta spänningsfallet över och på så sätt mäter man A faktiskt, dvs man kan inte mäta A som A utan man mäter volt och om man sedan vet resistansen så kan man räkna ut strömmen, se länken nedan om Ohms lag dvs reglerna för att beräkna A Volt och resistans, lite krångligt kanske men inte jättesvårt.

Ohms lag – Wikipedia
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Nja det var inte så galet detta då strömmätning egentligen är spänningsmätning:)

Shunten är egentligen ett motstånd(en kabel tex) som man sedan kan mäta spänningsfallet över och på så sätt mäter man A faktiskt, dvs man kan inte mäta A direkt utan man mäter volt och om man sedan vet resistansen så kan man räkna ut strömmen, se länken nedan om Ohms lag dvs reglerna för att beräkna A Volt och resistans, lite krångligt kanske men inte jättesvårt men lite annorlunda än en vattenshunt som du pysslar med men i princip samma sak hmm kan man säga så;)

Ohms lag – Wikipedia
 
T

Travel Master

Guest
Lithium Drop in batteri, låter enkelt men...
Det finns en hel del att tänka på innan man sätter i ett Lithium ”Drop in”
Batterierna har på gott och ont en inbyggd BMS som skall hantera bl.a i/urladdning, denna drar också ström även när det inte finns en förbrukning. Det innebär att man måste ladda batteriet på vintern.
Eftersom Lithiumbatterierna inte bör laddas under +5 grader så kan det vara ett problem.

Den inbyggda BMS har också en begränsning landström t.ex 50A för ett 100Ah batteri, vad händer vid vid en högre landström....Samma begränsning finns på uttag vilket innebär att BMS slår ifrån och hela bilen slocknar om man t.ex använder en inverter och kaffebryggare.

- Om BMS slår ifrån, hur återställs denna?
- Kan BMS stängas av vid vinterförvaring (batteriet bör lagras med 50% kapacitet)
- Är kablage i bilen anpassat för en laddning med förhoppningsvis hög ström.

Det finns som sagt en del att tänka på inför byte till Lithium ”drop in” batteri
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
När det gäller strömbegränsning så köper man ett batteri där BMS klara det strömuttag du har tänkt dig,har du tänkt använda inverter som tar 100A så skall BMS också klara det,det är samma princip som en vanlig säkring försök inte ta ut 100A på en 50A säkring.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Lithium Drop in batteri, låter enkelt men...
Det finns en hel del att tänka på innan man sätter i ett Lithium ”Drop in”
Batterierna har på gott och ont en inbyggd BMS som skall hantera bl.a i/urladdning, denna drar också ström även när det inte finns en förbrukning. Det innebär att man måste ladda batteriet på vintern.
Eftersom Lithiumbatterierna inte bör laddas under +5 grader så kan det vara ett problem.

Den inbyggda BMS har också en begränsning landström t.ex 50A för ett 100Ah batteri, vad händer vid vid en högre landström....Samma begränsning finns på uttag vilket innebär att BMS slår ifrån och hela bilen slocknar om man t.ex använder en inverter och kaffebryggare.

- Om BMS slår ifrån, hur återställs denna?
- Kan BMS stängas av vid vinterförvaring (batteriet bör lagras med 50% kapacitet)
- Är kablage i bilen anpassat för en laddning med förhoppningsvis hög ström.

Det finns som sagt en del att tänka på inför byte till Lithium ”drop in” batteri


Du skriver inte vilket batteri du refererar, men det är en djungel med LFP 12V batterier att välja på.

Tar vi t.ex. en variant av Skanbatt LFP 12V 100Ah 150ABMS
och jämför med ditt LFP så verkar det bättre på det mesta.

-självurladdning = 15% per år, ditt batteri är sämre här.
-laddning i minusgrader= max 10A, har även egen inbyggd uppvärmning, ditt batteri är sämre här.

-laddning max 100A, rekommenderat 60A,(iofs inte många som har större laddare än dessa strömmar) ditt batteri är sämre här 50A.

-belastning 150A i 30min / 350A i 3sek, här förstår jag hur ditt batteri bara klarar 50A snacka om skit-BMS(?)

https://batterionline.se/media/blfa_files/LITH-BLUE12100B150.pdf
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Jag hade mina LiFePo4 stående helt avstängda i ett drygt halvår, mätte varje månad, men del höll samma värde på ca 50% laddade. Vardera 100Ah med 150A BMS. Vanliga AGM laddas ur mätbart.
 
Toppen