• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

På spåret i Skandinavien

Sv: På spåret i Skandinavien

Det är Korsör.

Det är den gamla järnvägsstation i Korsör

Senast ändrad:

Den gamla järnvägsstationen! Jag undrade faktiskt vad det var för pampig byggnad. Där ser man vad man kan lära sig i detta forum.

Då behövde jag inte vrida mig åt vänster och lägga ut den här bilden, som också är tagen från den gamla fästningen i Korsör.

Din tur att leda oss vidare Dahl.

//Jan

Bilagor

• 09-28_3.jpg
    09-28_3.jpg
    3,5 MB · Visningar: 3

Det är konstnären Tord Pettersson som jobbar vid tekniska förvaltningen i Gällivare som har gjort kossorna.

Nu åker vi till ett aktuellt område. Var hittar vi det här konstverket?

Bilagor

• IMG_2794.JPG
    IMG_2794.JPG
    2,2 MB · Visningar: 11

Konstverket är ju ett gränsfall, eftersom den ligger mittemellan Haparanda och Torneå. Haparanda är väl Skandinavien, men inte Torneå - eller?? Beror nog på vem man frågar. Hur som helst så kör du Janne vidare.

Innan freden i Fredrikshavn 17/9 1809, så var Tornio liksom de västra delarna av nuvarande norra Finland samt Åland en del av Sverige.

Jag citerar Wikipedia:

Enligt fördraget fick Sverige avträda hela Finland, Åland samt de delar av dåvarande Västerbotten och Lappland som var belägna öster om Torne-Muonio-Könkämä älv till Ryssland.

De avträdda områdena bildade efter freden Storfurstendömet Finland.

Så länge som vi trampar runt i det som var Sverige före 1809, så tycker jag att det är OK.

//Jan

Ett kryssningsfartyg på väg någonstans. Kanske till Oslo. Jag gissar på det oprecisisa Oslofjorden.

//Jan

Tillbaka
Toppen