• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

På spåret i Skandinavien

Jannemickel

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2025
Sv: På spåret i Skandinavien

Känner inte igen vyn så jag gissa på nå´n plats jag inte varit på.
.......Trysil ?
// Janne

F

F.d. 55374

Guest

Det här var inte lätt, ganska mycket kalfjäll utan slalombackar.
Tycker det ser ut som en kraftledningsgata upp mot kallfjället.
Det är nog inte Dalarna. Gissar på Tärnaby området, vägen E12.
Tommy R

M

MatsFo

Guest

Aha, jag trodde ni skulle se att kraftledningsgatan inte är någon kraftledningsgata utan en gräns ;-). Det är klart att ni inte ser det, men för mig var det självklart.
Norge ligger till höger och Sverige till vänster.

Para ihop det med vad jag skrev i förra inlägget.....

M

MatsFo

Guest

Nej, inte Riksgränsen, mycket längre ned i Sverige/Norge.

M

MatsFo

Guest

Titta så rätt det blev med JanneMickel.

Det är i Gördalen och snett bakom höger finns Trysil några mil bort. Snett framåt till höger precis vid slutet på bilden är Granfjällstöten och snett uppåt vänster är det några mil till Idre så vi är mer eller mindre mitt emellan dessa 3 skidmetropoler!

Gördalen är väl mest känd för att det var mest snö i Sverige just i Gördalen under hela vintern 2008 och det är allmänt känt för att vara ovanligt mycket snö där för att vara så pass långt ner i Sverige.

Vad jag vet så är det också det enda stället där gränsen mellan Sverige-Norge går i så gott som rak öst-västlig riktning.

Inne i byn finns det numera en liten camping där man kan hyra snöskoter. Det är mest norrmän som kommer över från Norge för att köra snöskoter då man inte får göra det där.

Jag har haft stuga där sedan 1966 och vi har använt 1,5km av gränsen för att sladda upp en egen skidbacke med i alla år. Det är toppen på den vi står vid nu. Slutet på backen syns inte....

Över till JanneMickel, du får gärna tala om hur du kom på det, för jag är nyfiken!

Jannemickel

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2025

Jag kollade var Sve-No gränsen gick horisontellt. :)
Provar med denna, förmodligen betydligt lättare.
Var då ?
// Janne

Bilagor

• P1020079.JPG
    P1020079.JPG
    124,8 KB · Visningar: 12

Tommy Dynér

FD HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Du är helt rätt ute Tommy.
Janne

Ser att det står Petrol, undrar om det är en service till våra utländska besökare eller reklam för konfektionsmärket Petrol?

Tror att det bensin försäljning och då kan det vara Vida Vättern, Vätterleden eller Gyllene Uttern, gissar på den sista eftersom det nog är sydspetsen på Vinsingsö som man ser på bilden.

F

F.d. 52920

Guest

Chansar vilt ,Odense HC Andersen, (gåsskrället på åkattraktionen).
Rättar mig direkt , för lantlig miljö i bakgrunden :(

Toppen