• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

På spåret i Skandinavien

Kompis

HBK Medlem
Inlägg
188
Kommun
Norge
HBK-Nr
17915
Medlemskap
2024
Du styrer vider, Åndalsnes er hvert et besøk. Ta gondolen opp og gå ned, start tidlig da det er populært.
 
F

F.d. 58689

Guest
Tack, då kör vi vidare till något jag fick se på TV för några dagar sedan och kände igen från i förrfjol, då jag var där.
Var hittar man den här fina kyrkan, med en känd sten utanför?
kyrka.jpg
 
F

F.d. 58689

Guest
Här är den berömda stenen, utanför kyrkan, så nu kan det inte bli lättare.
sten.jpg
Fin ställplats finns i närheten.
 
F

F.d. 58689

Guest
Birgittastenen är en minnessten över den heliga Birgitta. Stenen restes år 1930 och är placerad utanför Skederids kyrka.
Nja, det är en annan sten och en annan (sten-)kyrka som Du beskriver.

Den sten jag menar använde heliga Birgitta, enl sägnen, när hon besteg sin häst för ritt över Vätterns öppna vatten och den finns bredvid en annan kyrka.
 
F

F.d. 58689

Guest
Nja, nu har du nog inte kollat ledtrådarna ordentligt. Tror inte att kyrkan står vid Stora torget i Linköping också, men det finns en poäng i ditt svar.

Bredvid kyrkan finns också en herrgård, där man kan få sig ett gott mål mat. Här föddes 6 juli 1859 en av våra stora poeter och författare, även ledamot av svenska akademien och nobelpristagare..
Bakom herrgården växer De tolv apostlarna. Det är en berså av tolv lindar som planterades cirka 1820, där han gömde sig där när prins August kom
på besök.
Gården.jpg
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Författaren klarar jag det är Verner von Heidenstam och när jag Googlar så ser jag att han är född i Olshammar, som jag aldrig har besökt.

Olshammar

Tommy
 
Toppen