• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

På spåret i Skandinavien

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Aj, aj, här har det visst smugit sig in en katt bland hermelinerna...:msn_embarrassed:
Fick nådigt tillstånd att parkera innanför grindarna, förutsatt att vistelsen var kopplad till arbete och var tidsbegränsad.
Platsen, där jag just befinner mig, har en kanske lite långsökt koppling till några av Evert Taubes visor...?

IMG_4449.jpg
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Nu är vi inne på delvis rätt spår,
staden har också en mer bokstavlig spåranknytning, ja inte bara en utan kanske rent av två...
Fast i det här nyplanerade området verkar det vara mer portugisiskt influerat,
inte helt lätt att ens ställa ifrån sig (pb1) som "tillfällig besökare", än värre med HB:n.

IMG_4487.jpg
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Padelbanor växer det upp som svampar lite varstans i landet och så naturligtvis även här på orten.
Här har stadsarkitekten planerat helt fritt och förvandlat det tidigare inhägnade gästhamnsområdet till
ett mer offentligt aktivitetscenter. Men med tanke på föregående bildens P-restriktioner i kvarteret lär man få promenera
med sin padel-racket ända från centrum och hit, om man nu inte haft förmånen att blivit tilldelad ett p-tillstånd...
Kanske anläggningen enbart är till gagn för båtfolket? Nä, så tokigt kan det väl ändå inte vara?
Visst, det har ju blivit ett vackert promenadstråk utmed vattnet och medhavd fika kan avnjutas på bänken i förgrund
med gästhamnstoaletten i nära anslutning. Mamma Mia, hur tänkte man egentligen i "Kloka Stugan" ?

IMG_4486.jpeg
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Ja, du Mossberg, vet inte vilken musikgenre du lirar i, men här på orten bjuds det på lite olika evenemang.
Finliret, :msn_note: som kanske mest lockar de som sippar på ett vinglas i handen, är årligen en stor attraktion på orten.
Å andra sidan har Mickael Rickfors dragit på med "Vingar" i dessa trakter, gränsar till lite mer tung-gung :elephant: .

Bjuder på en anblick i en mer central riktning, in mot de centrala delarna. Är tornet i bakgrunden bekant?
Annars kan man beundra den omsorgsfullt slipade och bottenmålade segelbåten i mitten...
Inte min, men föremål för min då nästintill oavlönade arbetsinsats denna gång.

IMG_4460.jpeg
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Just här har stadsplanerarna helt enkelt använt sågen. Kapat av varvsutrymmet till förmån för ett nydanat promenadstråk
och placerat lysningsstolpar där förr blott var en inhägnad karg strandkant, där båtar låg och guppade i sin ensamhet.
Nu kan seglarna också lätta på sin barlast och häva det i rejäla, moderna återvinningskärl, när man lägger intill ute vid udden.

IMG_4483.jpg
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Inget snack om saken, det här är en ort, som prioriterar maritima värden och aktiviteter. Kolla in den här nya flotta promenaden...
Längst bort i fjärran vik ligger de fyra till antalet, reserverade parkeringarna, som vi husbilister har att förfoga över i upp till max 3 tim.
Personligen tycker jag det är i futtigaste laget, för en sådan här intensiv sommarstad.
Undrar, om det är därför som så många väljer att åka motorcykel hit? Mycket lättare att parkera. :mcride:

Men annars ska man väl inte klaga allt för mycket, för det finns ju ändå relativt gott om ställplatser ute i periferin...

IMG_4484.jpg
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Tyvärr Pelle, jag tror inte, att du ser det här kyrktornet ända bortifrån Lysekil :msn_wink:

Det finns nu inte bara båtar i huvudet på folk i staden, utan man hejlar också med glädje fram sitt lokala speedway-lag.
Piraterna har säkert åkt på däng här, men kanske också vunnit en och annan match genom tiderna. Nu blev det väl lätt?


t_60.jpg
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Nu till upplösningen, den här bilden hade ju varit liksom en straffspark i tom målbur...

Ursäkta felstavningen "hejlar" på speedway-temat, de kör ju naturligtvis sin egen Hejla arena, :msn_wink: ligger vid infarten, från E22.

Själv befann jag mig på Pampas Marina,
som ligger strax intill Barlast-udden, där det också finns några ställplatser sommartid ( ... först när alla båtar sjösatts)
och ännu längre bort ligger välbekanta ställplatsen Sågen,
ytterligare bort i periferin hittar man Lysings bad & camping (lysningsstolpar...?)

Här bedrivs än så länge tågtrafik dels på Tjustbanan upp till Linköping och turist-smalspåret ner mot Ankarsrum /Hultsfred / Åseda
Årligen är Visfestivalen ett kärt och välbesökt evenemang ute vid Stegeholms slottsruin,
likaså mc-träffen på Gränsö med Hoj-Rock som lockande dragplåster.

Mamma Mia syftar naturligtvis på Björn Ulveus, som bl.a ligger bakom på den här iögonfallande byggnaden på Slottsholmen.

Västervik (havs-vik) är helt rätt och Knazig & Ilis får det stora nöjet att fortsätta tråden :)


Slottsholmen.jpg
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Tror att du just nu besöker Lövstavikens Marina och ställplats i Falkenberg. Idén fick du på HBK’s ”Husbilsplatser”. :)

Tommy
 

Knazig & Ilis

FD HBK Medlem
Inlägg
658
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
25947
Medlemskap
2022
Det stämmer,

Är sista natten på vår 11 dagars tripp i Skåne/Halland. Imorgon bär det av hemåt till Lich efter ett besök på Engelsson. Ska även passa på att köpa med lunch i Laxbutiken.
 
Toppen