• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

På spåret i Skandinavien

F

F.d. 32985

Guest
Tack Uffe. Kristinehamn fick besök vid några årsmöten, så misstänker att du också var där.
Åker vidare till?

3388835B-F3DC-4676-8E3A-609340F23DE4.jpeg
 
F

F.d. 32985

Guest
Då säger vi, helt rätt.
Första gången vi ”besteg” Skuleberget var i somras och vi var mycket nöjda med lite moln på himlen.
Vilken härlig utsikt det var från toppen.

Du får ta ansvar får att spåra vidare Göran, och Glad Påsk.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Göran jag blev lite upprörd, när du tog Skulebergets topp med en klackspark. Det kändes liksom som det var min fråga, mina gamla hemtrakter. Nu som tvåa på bollen var det bara att acceptera att du är snabbare, klokare och framförallt snyggare! :)

Albert Engströms föräldrahem har jag faktiskt besökt på en bjudresa för många år sedan, inviterad av Smålands Turistråd, som det hette på den tiden. Det låg strax utanför Eksjö.

Tommy
 

Göran Hellman

HBK Medlem
Inlägg
1.117
Kommun
Falköping
HBK-Nr
4774
Medlemskap
2025
Tack Tommy för allt beröm, nästan så jag blir lite mallig. Bara för det så ger jag dig rätt på frågan. Visserligen borde svaret varit Hult. Denna by ligger en kort promenad från Lyckarps ställplats, strax utanför Eksjö. Har man bestigit Skuleberget så fastnar utsikten i minnet.
Varsågod Tommy att ta oss till nya spännande platser. Hälsningar Göran Hellman
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Tack Göran, tack för att du släppte igenom mitt ofullständiga svar. Förstod självklart att orten hade ett namn, men kom inte ihåg om jag överhuvudtaget någonsin hört namnet Hult.

Följer upp Clas tema på Världsarvslistan, Höga Kusten finns på den, i sällskap med de här husen

6891D082-78BB-457C-A58D-0BFF69E843B1.jpeg
Vi följde de bruna skyltarna med vit text igår och hamnade här.

Tommy
 
Senast ändrad:

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Tyvärr är Murbergets Friluftsmuseum fortsatt inte upptaget på UNESCOs lista över världsarven, en uppenbarlig miss av världsarvskonventionen!

Men den här typen av kulturarv är däremot på listan.

En ledtråd kan vara - att Jannemickel tycker frågan är så larvigt enkel så han avstår att svara.

Tommy
 

Jannemickel

HBK Medlem
Inlägg
4.918
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2024
Tyvärr är Murbergets Friluftsmuseum fortsatt inte upptaget på UNESCOs lista över världsarven, en uppenbarlig miss av världsarvskonventionen!

Men den här typen av kulturarv är däremot på listan.

En ledtråd kan vara - att Jannemickel tycker frågan är så larvigt enkel så han avstår att svara.

Tommy
En underbar anläggning, långt ifrån larvigt enkel. Är med i föreningen och var en tid revisor. Känns som jag är för mycket part i målet för att svara!!
// Janne
 
Toppen