• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

På spåret i Skandinavien

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.629
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Lite hjälp på traven till mitt föregående inlägg. Ett svenskt landskap slutade räknas till Götaland 1814/1815 och räknas numera till en annan av våra tre landsdelar. Den som vet vilket det landskapet är vet också i vilket landskap den efterfrågade platsen ligger. Den här gamla musikpaviljongen finns även den i vår ort.
//Jan

2007-07-22--162345.jpg
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Du är nog den ende värmlänningen här på spåret, Jan då ingen verkar känna ingen Din hemstad, Kristinehamn.
Vi har dock aldrig stått på ställplatsen i gästhamnen trots att vi besökt Kristinehamn varje sommar de senaste 20 åren.
//Kjell
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.629
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Kjell, jag är ingen värmlänning. Jag är "Östgöte guskelov", som emigrerade till Värmland för i dagarna 20 år sedan.

I övrigt har du rätt. Det är min nya hemstad Kristinehamn, som bilderna kommer ifrån.
Den första bilden visar Cascos anläggning och är tagen från mariebergsområdet, som är ett fd. mentalsjukhus, vilket man kan ana av andra bilden, som visar en av de rättspsykiatriska avdelningarna. Det huset är numera rivet.
Den tredje bilden visar "Bojortsvarvet". Där byggdes Bojorten, som ett arbetsmarknadspolitiskt projekt. Framför Bojortsvarvet ligger ställplatsen. I bildens centrum skymtar taket på vår villa.
Den sista bilden visar musikpaviljongen på mariebergsområdet och i bakgrunden skymtar den fd. huvudbyggnaden "Kristinapalatset", som numera är ombyggt till bostadshus, liksom ytterligare tre-fyra av de gamla sjukhusbyggnaderna.
Hur var det då med landsdelarna? Jo, en gång i tiden räknades landskapet Värmland till Götaland men i samband med att hovrättstillhörigheten för Värmland flyttades från Göta Hovrätt till Svea Hovrätt, så övergick man till att betrakta Värmland, som en del av Svealand. Även landskapet Gästrikland lär ha flyttats från en landsdel (Svealand) till en annan (Norrland). Varför så har skett vet jag däremot inte.

Nu får du ta över Kjell!

//Jan
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Tack för denna trevliga och givande lektion, Jan! Det fantastiska är att det alltid finns något nytt att lära sig.
Nu lämnar vi dock Värmland, där vi för övrigt trivs mycket väl under våra årliga besök, och förflyttar oss till en
enkel camping i ..... Ja, var då?
//Kjell

3659A7CC-EBDF-4168-9BDD-FEA8BC298C16_1_201_a.jpeg
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.629
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Nu har jag kommit på vad det liknar. 2015 stannade vi vid Ramberg Gjestegård och åt morsdagsbuffé och gick en tur på den vita stranden med hundarna.
Så Ramberg får bli min gissning.

//Jan
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Du är nästan framme, Jeff men inte riktigt! Men Du behöver inte mycket soppa i tanken för att komma fram till det sökta målet!
//Kjell
 

v031993

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
29069
Medlemskap
2024
Andenes? Vi har stannat i Bleik men bara kört genom Andenes eller besökt den utmärkt bageri där.
//Jeff
 
Senast ändrad:

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Ja, vi stod helt riktigt på Andenes Camping! Reine och Ramberg som föreslogs tidigare ligger dryga 30 körmil söder om Andenes!
Över till Dig, Jeff!
//Kjell
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Meget godt bilde fra en større norsk by. Mange gode landemerker i en litt vrien vinkel, en må nesten ha vært på dette utsiktspunktet for å ta det på direkten.
 
Toppen