• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

På spåret i Skandinavien

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.625
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Tack, inte så svårt om man åker med färjan Strömstad-Sandefjord några gånger per år.

Det var länge sedan vi var religiösa här i tråden. Var är vi nu? Eventuellt har vi varit här minst en gång tidigare.

2017-06-14--155955.jpg
 
R

RobbeS

Guest
Tack. Tillbringat mycket tid på Nuolja under vårvintrarna.
Här kommer en kanske lite knölig plats då man inte kan ta husbilen ända fram.

1.jpg

2.jpg
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Med det är mycket trevligt att göra en vandrings- eller skidtur till denna plats. Även att passera sådana här formationer under färden till och från denna plats:
E0D7E59A-3AEF-4C39-9740-F4D390631711_1_201_a.jpeg95F78536-7ACA-40C5-91EB-AEBCDFACAA86_1_201_a.jpeg4EB49D75-CA28-4D26-93F9-EE9AF8874EA9_1_201_a.jpeg
//Kjell
 
R

RobbeS

Guest
Rätt Kjell. Faktiskt så är det vissa sträckor som om man befinner sig i sagan om ringen.
Ytterligare en bild:

3.jpg
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Bistår med ett par ledtrådar till. Hej hå, hej hå här till vår sjö vi går och ett antal gånger har vi parkerat parherat
vår husbil här innan vi vandrat iväg.
//Kjell
D04D1887-4287-4A35-9412-BBACED890BBE_1_201_a.jpeg893D64CD-002C-47F2-9D73-A3B64C6D33EF_1_201_a.jpeg
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.600
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Den 3/1 i år skrev jag i denna tråd:

För att krångla till det lite, så finns det TRE stationer längs Malmbanan som är byggda efter samma ritning. Dock skiljer det vissa små detaljer:

Jag citerar:

Bebyggelsen utformades enligt typritningar av SJ:s chefsarkitekt Folke Zettervall. För stationshusen kan tre olika modeller urskiljas. Krokviksmodellen- en enkel rektangulär byggnad i en och en halv våning i trä. Linaälvsmodellen (den vanligaste förekommande längs Malmbanan) med en T-formad plan men fasadutformningen är i övrigt lika Krokviksmodellen. Sedan finns även Torneträskmodellen- stationshus i tegel sammanbyggda med ett transformatorhus, som finns på tre större stationsområden i Torneträsk, Abisko Östra och Vassijaure.

Den gången var det rätta svaret "Torneträsk", så nu är det bara att välja mellan "Abisko Östra" och "Vassijaure".

Vassego!

Pålle
 
R

RobbeS

Guest
Verkar svårt det här. Man kan gå till den aktuella SJÖN från Vassijaure station. Det samiska namnet på sjön betyder "sjön som glimmar som eld". Ni som åker upp till Abisko-Riksgränsen i sommar råder jag absolut att besöka denna plats.
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Instämmer, helt med Robert om att promenaden till den mycket välbesökta sjön bjuder på fantastiska naturupplevelser!
Det går även bra att starta färden i höjd med Låktahållplatsen, men däremot finns där inga bra parkeringsutrymmen, utan Vassijaure station är att föredra.
//Kjell
 
R

RobbeS

Guest
Jag lägger ut svaret. Det är Trollsjön som den kallas eller Rissájávri som den heter.
Då Kjell visste svaret tycker jag att han tar över stafettpinnen.
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Ok, jag kör vidare! Varenda en som jag genom åren mött i Kärkevagge på väg till eller från Rissájávri har sagt samma sak: MAGISKT!
Övertygad om att även Du, Robert instämmer!
Från natur till betong! Vad och Var???
//Kjell
IMG_4224.jpg
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Om jag jämför de geografiska lägena för den fantastiskt belägna sjön som RobbeS frågat efter här ovan och min bild på betongkolossen är det ingen överdrift att påstå att det handlar om ödemark mot storstad.
//Kjell
 
Toppen