• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

På spåret i Skandinavien

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Bygningen er et gammelt adelssete fra før Norge avskaffet adelen i 1814.
Et bilde fra parkeringen ved dette, hjelper ikke mye:D
1999 8 Rosendal.jpg
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Tror ikke det, har aldri funnet et namn på denne foss - kun på elva som går langsmed den gamle parken på adelsgården som i dag er et kultursted. Stedet ligger ved en fjord på Vestlandet, men ikke langs en hovedvei. Stedsnamnet er det jeg egentlig søker.

Men du er geografisk ikke mange mil vekk :D
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Ja, jag insåg att det blev galet när jag skickade iväg en ren gissning.Tack, då vänder jag tillbaka och går till Hattebergfossen.
//Kjell
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Bingo, det var namnet jeg ikke husket. Jeg visste at et var fossen i Hattebergelva, men trodde den hadde et annet namn enn elva :D Har gjennom årene besøkt Baroniet Rosendal et antall ganger og tatt rusleturen rundt fossen et par ganger.
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Tack! När jag kände igen Baroniet försökte jag utgå ifrån det jag känner till om området längs Hardangerfjorden och drog iväg norrut. Men tack vare Din ledtrådar anande jag sedan vad det borde vara och hamnade rätt till slut.
Nu till något annat. Vad är detta för en sten?
//Kjell
IMG_4326.jpg
 

61lilwil

HBK Medlem
Inlägg
317
Kommun
Sala
HBK-Nr
16762
Medlemskap
2024
Om det är den som jag tänker på så är det en runsten på Öland (Ölands äldsta runsten, tror jag) men vad den heter kommer jag inte ihåg....:(o_O
/Liliane
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Ja, Liliane och DF5XG! Det är helt riktigt Ölands äldsta runsten och den heter även helt riktigt, Karlevistenen. Den står på en åker i Karlevi bys sjömarker i Vickleby socken, nära Kalmarsund.
Spårläggningen flyttar därför över Tyskland och DF5XG!
//Kjell
 

DF5XG

HBK Medlem
Inlägg
1.264
Kommun
Tyskland
HBK-Nr
12069
Medlemskap
2024
Självklart är det Varberg, det är din tur, Göran Hellman.
Vi var 2018 för första gången på denna mycket populära stellplatzen.
 

Göran Hellman

HBK Medlem
Inlägg
1.117
Kommun
Falköping
HBK-Nr
4774
Medlemskap
2025
Visst var vi i Stavanger, men inte inne i tornet tyvärr. Det var stängt. Varsågod Kjell att ta över taktpinnen. Ha en trevlig helg och hälsningar Göran Hellman.
 
Toppen