• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

På spåret i Skandinavien

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.627
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Sv: På spåret i Skandinavien

Ursäkta fördröjningen.

Var är vi nu? Landet är väl givet men var i landet?

//Jan
 

Bilagor

  • 12-15.jpg
    12-15.jpg
    4 MB · Visningar: 42

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: På spåret i Skandinavien

Som norsk burde jeg ikke svare på dette nasjonalmonumenntet som spillte en meget spesiell rolle i 1814. Ser ut som bildet er tatt i mai måned :D faktisk tidlig på morgenen den 17de.
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: På spåret i Skandinavien

Med Knut´s ledtråd blev ju det väldigt lätt att se vad jag ser och förstå vad jag förstår.:)
Självfallet är det Eidsvoll där Norges grundlag utarbetades och antogs den 17 maj 1814, d.v.s. det som följaktligen ju är datumet för Norges nationaldag.
//Kjell
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: På spåret i Skandinavien

Jeg klarer ikke å si hvilket år, men det er etter bygningen fikk tilbake sin opprinnelige farge etter å ha hatt en for hvit farge i 100 år. Bildet ser ut til å være fra flaggheisingen om morgenen 17. mai. Store muligheter for at det er fra 2014.
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.627
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Sv: På spåret i Skandinavien

Stämmer. Det är 200-årsdagen 2014. Ryggarna på min fru och min son syns i förgrunden. Vi såg självaste Grundloven inne i Eidsvollbyggningen. Den kom i en klimatkontrollerad låda med glaslock under poliseskort från arkivet under Stortinget och var "hemma" i Eidsvoll några timmar.

Kjell kör vidare.

//Jan
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Sv: På spåret i Skandinavien

Direkt efter att vi passerat bron svängde vi höger, parkerade på gatan till vänster och gick in här och åt en pizza,
IMG_8902.jpg
//Kjell
 

kabijoh

HBK Medlem
Inlägg
263
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
15218
Medlemskap
2024
Sv: På spåret i Skandinavien

Tack

Kände igen stationshuset från vårt besök i somras samt broinformationen. Bron som är bakom ryggen på fotografen var för övrigt världens längsta snedkabelbro när den invigdes 1956.
Bak ryggen finns även Strömsunds hembygdsgård med bl a Beppe Wolgers Dunderklumpen.

Nu flyttar vi oss till detta ställe.

Karl-Arne
 

Bilagor

  • IMG_2503.JPG
    IMG_2503.JPG
    627,2 KB · Visningar: 5

kabijoh

HBK Medlem
Inlägg
263
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
15218
Medlemskap
2024
Sv: På spåret i Skandinavien

Fullträff.

Det var från vårt besök vid Storforsen som vi även tittade in bland flottarnas hem och redskap.

Din tur att föra tråden vidare.

Karl-Arne
 
Toppen