• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

På spåret i Skandinavien

Sv: På spåret i Skandinavien

Ursäkta fördröjningen.

Var är vi nu? Landet är väl givet men var i landet?

//Jan

Bilagor

• 12-15.jpg
    12-15.jpg
    4 MB · Visningar: 42

Som norsk burde jeg ikke svare på dette nasjonalmonumenntet som spillte en meget spesiell rolle i 1814. Ser ut som bildet er tatt i mai måned :D faktisk tidlig på morgenen den 17de.

Med Knut´s ledtråd blev ju det väldigt lätt att se vad jag ser och förstå vad jag förstår.:)
Självfallet är det Eidsvoll där Norges grundlag utarbetades och antogs den 17 maj 1814, d.v.s. det som följaktligen ju är datumet för Norges nationaldag.
//Kjell

Jeg klarer ikke å si hvilket år, men det er etter bygningen fikk tilbake sin opprinnelige farge etter å ha hatt en for hvit farge i 100 år. Bildet ser ut til å være fra flaggheisingen om morgenen 17. mai. Store muligheter for at det er fra 2014.

Stämmer. Det är 200-årsdagen 2014. Ryggarna på min fru och min son syns i förgrunden. Vi såg självaste Grundloven inne i Eidsvollbyggningen. Den kom i en klimatkontrollerad låda med glaslock under poliseskort från arkivet under Stortinget och var "hemma" i Eidsvoll några timmar.

Kjell kör vidare.

//Jan

Direkt efter att vi passerat bron svängde vi höger, parkerade på gatan till vänster och gick in här och åt en pizza,
IMG_8902.jpg
//Kjell

Tack

Kände igen stationshuset från vårt besök i somras samt broinformationen. Bron som är bakom ryggen på fotografen var för övrigt världens längsta snedkabelbro när den invigdes 1956.
Bak ryggen finns även Strömsunds hembygdsgård med bl a Beppe Wolgers Dunderklumpen.

Nu flyttar vi oss till detta ställe.

Karl-Arne

Bilagor

• IMG_2503.JPG
    IMG_2503.JPG
    627,2 KB · Visningar: 5

Fullträff.

Det var från vårt besök vid Storforsen som vi även tittade in bland flottarnas hem och redskap.

Din tur att föra tråden vidare.

Karl-Arne

Tillbaka
Toppen