• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

På spåret i Skandinavien

Sv: På spåret i Skandinavien

Ytterligare en bild.

Bilagor

• På spåret 141010.JPG
    På spåret 141010.JPG
    3,9 MB · Visningar: 3

Det dasset glömmer man inte i första taget.
Svensk regentlängd kan vara relevant - i mera än ett avseende....? eller?

Är detta så svårt?
En ställplats vid en fors med, möjligen dubbla eller alternativa, kunganamn, som är närmare mörrum än gysinge.
Ytterligare info:
Ligger i sydsverige, vid en å vars namn har anknytning till Ture Sventon i svts julkalender.

Jag tror att det är någonstans längs Helge å i Kristianstads vattenrike men kan inte sätta fingret på någon ställplats...

Absolut inte, men tänkte på de kungar som slöt freden vid stället.
Håller med föregående om Helgeå.

Helge å är det, men inte Kristianstad. Således högre upp i vattensystemet.

Tre kungor tyder på Kungälv :D (har egentlig ikke studert bildene i denne oppgaven)

Nej, Helge å ligger inte i Dalarna, utan mycket längre söderut. Mynnar ut i hanöbukten söder om Åhus.

Ja, Gustavsfors är det.
Viss förvirring råder i min hjärna angående namnet. I eniros karta benämns forsen Fredriksfors, medan Gustavsfors ligger 1,5 km uppströms. Leif, som lade in platsen, bor ju i närheten, så man kanske ska lita på hans uppgift - Gustavsfors.
När jag gjorde lumpen sa man alltid att om kartan och verkligheten inte stämmer överens, så gäller generalstabskartan.:D

Spåret till Kenth.

Tillbaka
Toppen