• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

På spåret i Skandinavien

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.627
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Kom gärna med svaret.
Tyvärr är svenskar i allmänhet sämre både på norsk geografi och historia samt att förstå norska än vad norrmän är beträffande svensk geografi och historia samt att förstå svenska språket. Jag har lärt mig efter 41 års äktenskap med en norska.
Men kom med svaret och en liten utvikning om vad som är så speciellt med den här platsen, så att mina landsmän lär sig. :D
 

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Jeg er flau over å innrømme det, men jeg har faktisk aldri besøkt stedet ennå, selv om det er bare en drøy time herfra. Man kan vel si at det er et ganske sentralt sted i norsk historie, og tallet 1814 gjør kanskje at det ringer en bjelle hos noen?
 

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Må nok litt lenger nord, det ligger ganske sentralt på østlandet. Vi kan vel snakke om en union her også, men ikke EU. Nå kan jeg nesten ikke hinte mer... ;)

Det er jo også Jan K som styrer her, det er hans bilde. Han har jo allerede gitt klarsignal til svaret, men jeg har lyst til å se om det er noen andre her inne som klarer den.
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.627
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Det var här inne det skedde den 17. mai 1814.

2014-05-17--085031.jpg

Och här är "resultatet", som normalt inte finns här utan förvaras hos Riksarkivet i Oslo (eller om Stortinget har ett eget säkert arkiv).

2014-05-17--085737.jpg
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.591
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Om det fortfarande inte har uppgetts rätt plats provar jag med Moss. Jag besökte en fyrverkerifabrik där i början på 60-talet och om jag minns rätt så nämnde de att det var där som Norge gjorde sig självständigt från Sverige.
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.627
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Om det fortfarande inte har uppgetts rätt plats provar jag med Moss. Jag besökte en fyrverkerifabrik där i början på 60-talet och om jag minns rätt så nämnde de att det var där som Norge gjorde sig självständigt från Sverige.
Moss är hur som helst fel. Norge gjorde sig fritt från Sverige 1905. Det gick helt fredligt till även om man skramlade lite med vapnen om jag inte har läst fel? Men Moss och Mosskonventionen har en viktig betydelse men inte för upplösningen av unionen utan snarare vid bildandet av den.
Själva förhandlingarna runt unionsupplösningen skedde dock på svensk mark på Frimurarlogen i Karlstad.
Här kan den intresserade läsa om unionsupplösningen. Dessutom finns svaret på min ursprungliga bildgåta här.
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.627
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Vi är i varje fall i Sverige och på ett av Svenska Turistföreningens vandrarhem. Miljön ser bruksaktig ut. Antagligen är det arbetarbostäder vid ett gammalt järnbruk men där kan jag ha fel.
 

Ironhawk

HBK Medlem
Inlägg
423
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17920
Medlemskap
2024
Det är helt rätt, Janne. Det är Medevi brunn, vars brunnsverksamhet startade redan 1678.
//Peter
 
Toppen