• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

På spåret del 3 2011 >

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.626
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Den gick du på Knut!
Det är inte Horten, även fast fartyget har gått på linjen Moss-Horten. Min frus farbror var för övrigt skeppare på antingen Vestfold eller Østfold en gång i tiden. Ny bild inifrån skeppet nedan.

2010-09-16--112355.jpg
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Vel den ble solgt ut av landet i 1999 og gikk fortsatt under sitt norske namn men registrert i Italia til 2015 hvor hun byttet namn til MS Telepass. Hun går fortsatt på samme rute i Italia. Tror hun fikk et facelift i forbindelse med namnebytte, fikk i alle fall ny farge utvendig :D

Om jeg husker rett så var salget i 1999 et resultat av at Bastø fergene tapte anbudsrunden om sambandet til Fosen.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Hei Jan K har du flere ledetråder! Noen må vel klare å finne hvilken rute den gamle båten rusler på i Middelhavet.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Ja, det blev enkelt när det blev en bild från platsen, den där båten hade jag ingen aning om. :)

Vet inte, men tror inte det här skall vara så svårt.

PA022764.JPG

Fortsätter på båttemat eftersom om man kommer med husbilen så blir det färja sista biten.

Tommy
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Verkar som Kjell har dåligt med bilder, Coronakarantän betyder troligen att det bara finns nya bilder från Haparanda hemma hos Kjell och det är klart de fungerar inte i den här internationella tråden. :)

Ok, den här bilden tillsammans med Kjells kommentar borde göra frågan enkel.

PA310072.JPG

Man skulle också kunna säga, samma sak men tvärtom. ;)

TommyD
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Hmm...håller tråden på att somna in?

Tycker att det blev enkelt med ledtrådarna jag gav i mitt förra inlägg.

Den här ledtråden; "Man skulle också kunna säga, samma sak men tvärtom", syftar på svaret på den föregående bildgåtan, som jag svarade på i inlägget 18.206 och Kjells kommentar i inlägget 18.209.

Här är en bild från staden, tagen från sängen.......

PA022761.JPG

Nudå.....?

TommyD
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Om det från er säng hemifrån Spanien blir gissningen: Altea
Bra försök men, citerar Bibeln, Johannes 5:8 där Jesus sade, ”Stå upp, tag din säng och gå”....... Nej, vår säng var kvar i Altea, den här sängen var tillfälligt lånad en vecka ombord på en kryssningsbåt, i Italien.

Gåtan är nog enklast om du funderar på det här; ”Man skulle också kunna säga, samma sak men tvärtom", som jag nämnde tidigare.

På’t igen.

TommyD
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Min gissning är att du är kvar vid kajen i Messina och att den ståndsmässiga byggnaden i din första bild är Sacrario di Cristo Re, kanske, troligtvis, möjligen.

Visst är vi på Sicilien, i Messina som gett namnet till sundet mellan fastlandet och Sicilien, d.v.s. i staden som Jan K’s bild visar på andra sidan sundet, i den tidigare gåtan.

Vi besökte staden på en kryssning i Medelhavet.

Joakim, du tar oss vidare.

Tommy
 
F

F.d. 14324

Guest
Äran får gå till Leandro Garay som klivit upp på soldäck och tagit denna snurrbild som hjälpte mig att hitta rätt.

Fortfarande kvar på temat båtar och sund, vart var jag denna gång?

DSC_4764.JPG
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Vild gissning. Ser en vit färja framför stäven på fartyget. I Danmark är färjorna vita. Undrar om man kan gå genom Limfjorden med ett kryssningsfartyg, då kunde det vara Feggesund.

Tommy
 
Senast ändrad:
Toppen