• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

På spåret del 3 2011 >

Detta är från en ganska trevlig ställplats, snyggt och välordnat.. vilken ort?
Bilden visar alltså den yttre fasaden med maritim spegel på väggen och några
tvål / disk-flaskor på bänken... inget av dessa får fötter! Ganska unikt, eller?

IMG_0034.JPG

Senast ändrad:
I avsaknad av tv-underhållning, i husbilen,
kan den maritima sysselsättningen i blickfånget vara nog så intressant på den här platsen.

IMG_0030.JPG

Ny dag, ny ledtråd, ny bild.
Går väl inte att ta miste på, att det löper en vattenväg straxt intill,
där pråmarna masar sig fram i sakta mak i kontrast till vägen, som
skär genom landskapet över bron ett par hundra meter till vänster i bild.
Ändå är det fridfullt så här dags på morgonen ...

IMG_0035.JPG

Ordet "hafen" stämmer till viss del in på denna plats...
Här är det annars maritimt tema som gäller, även när man hungrigt uppsöker Amiralen i backen.
Själv tycker jag, att pålverket är exceptionellt för hamnen, men pga tidvatten?
Nja, högst osannolikt i detta gränsområde och på denna ort,
vars namn är en förening av känd ö och ett djur man sällan får möjlighet att se.
Klura på!

IMG_0029.jpg

Skylten "Lenco" ledde mig till staden Nuth efter lite googlande. Nuth är varken en ö eller ett skyggt djur. Dock ligger floden Maas nära Nuth och cirka fem mil norr om Nuth ligger Venlo utmed Maas.
Mitt svar blir alltså Venlo i Nederländerna.

Ja, det är floden Maas, och det är ställplatsen vid Yachthafen i Venlo (nära tyska gränsen utmed A47).
Ledtrådarna: pråmarna "masar", känd Ö = "Ven" och det skygga Lodjuret = "lo"
Fast du lyckades ju hitta rätt via skylten Lenco, (som jag knappt sett själv), inte illa!
Du får ta över stafetten, Jan.

IMG_0037.JPG

Da kan jeg gi en kort forklaring på pålverket, det er ofte flom i elven så pålene er høye for å holde på bryggene i hamnen.

Den här vyn måste väl någon känna igen eller är det ingen som lämnar den dyra ställplatsen där "4-metersregeln" är ett totalt okänt begrepp. Man får vara glad om man får upp bodelsdörren.
2017-09-06--093507.jpg

Tillbaka
Toppen