• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

På spåret del 3 2011 >

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Jasså de var rätt, ”båtarna” som jag såg och var till uthyrning vid flodstranden i Gdansk var pedaldrivna, men i övrigt lika. Troligen en vidareutveckling.

Här kommer en dagsfärsk bild. På den här ställplatsen träffade vi Eva & Hasse9 förra säsongen och hoppas få se dem igen den här säsongen.

BCB533F5-4F66-4669-86C6-BD33D72BFF16.jpeg

Ja, var kunde man bl.a. se och träffa Eva och Hasse förra vintern?

TommyD
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Nähä, trodde berget i bakgrund skulle göra det enkelt, nej det är inte Skuleberget, så enkelt var det inte.

En bild till, som kan vara till information för några.

Vi åkte förbi en gata där det förra vintern säkert stod 100 bilar som fricampade, nu stod det bara 4 belgiska bilar där.

Här en annan gata där det stod några bilar.

BA4CD45D-FDE7-4D91-9861-634A957284F3.jpeg

Att det var så få fricampare vet jag inte om det beror på att det är tidigt på säsongen eller att kommunen aktivt sökt stävja fricampandet. Vi såg i alla fall inga förbudsskyltar.

Orten har massor av kommersiella ställplatser, de flesta rätt nya och även här finns det fortsatt lediga platser.

Var finns platserna?

TommyD
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Visst var det Calpe vi besökte igår.

Har googlat om mysteriet med avsaknaden av hundratals husbilar som förra året fricampade runt om på gatorna i Calpe och som nu är borta .......

Googlandet gav svaret;

Calp prohíbe pernoctar en autocaravanas en la vía pública

Kommunen har helt enkelt förbjudit övernattning i husbilarna på stans gator.

Knut, du tar oss vidare.

TommyD
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Tommy D er i rett land, men her er det ikke snakk om en liten park - hele byen har Jakaranda i gatene. Blomstringen starter i slutten på oktober - er og en stor festival i byen mens trærne blomstrer.

P1000854.JPG
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
En ledetråd er Jakaranda festival - som naturlig nok starter i disse dager når blomstringen er som best.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
En ledetråd er Jakaranda festival - som naturlig nok starter i disse dager når blomstringen er som best.

Nu måste jag ta Google till hjälp, eftersom i mitt eget minne ser jag jakatandaträd i alla städer jag besökt Australien.

Nåväl, Google berättar att det finns en jakarandafestival i en stad, helt okänd för mig, som heter Grafton. En liten stad i storlek med Hofors, som ligger i New South Wales.

Är det Grafton du besökt?

TommyD
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Ja, vår naboby 7 mil nordover på en mindre vei, eller 10 mil hovedsakelig motorvei. Orara river som her hos oss er en liten bekk munner ut i Clarence River like ovenfor Grafton. Når det regner hardt hos oss blir det flom i Grafton. Men i oktober har vi hatt lite regn kun 300 mm :D.

Du får fortsette.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Ja, vår naboby 7 mil nordover på en mindre vei, eller 10 mil hovedsakelig motorvei. Orara river som her hos oss er en liten bekk munner ut i Clarence River like ovenfor Grafton. Når det regner hardt hos oss blir det flom i Grafton. Men i oktober har vi hatt lite regn kun 300 mm :D.
Du får fortsette.

Sagt det förr, säger det igen.... På Spåret är folkbildande!

Skall eftermiddag imponera på våra norska grannar och fråga; "hur har det gått i höst, mycke´flom?" Hade ingen aning om att man i Norge gjort det så enkelt för sig, som att kalla översvämning 12 bokstäver, för "flom" 4 bokstäver, en tredjedel! Smart, effektivt och miljövänligt. ;)

Så, nu reser vi vidare från en vacker stad fylld med jakarandaträd, till...….

P9180089.JPG

........stan som har två stora kyrkor och båda upptagna på UNESCO´s lista över världsarv.

Det här är den mest kända av dem.

TommyD
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Nähä.... då får det bli en ledtråd.

Kyrkan på bilden är den mest kända av stadens två kyrkor. Framförallt kyrkans port är en riktig kändis och som gett historisk betydelse ända upp till Sverige,

Säger bara Västerås Riksdag.

TommyD
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Kult, refomasjonens intreden i Sverige, men kirkene ser mer ut som noe i Tyskland. Tipper det har noe med Martin Luther å gjøre. Han spikret noe opp på en kirkedør, kan det være den?
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Den skall vara en norrman som kan den svenska reformationens historia, men om jag kommer ihåg rätt så reformerades även Norge strax efter.

För visst var det Gustav Vasa som behövde komma åt kyrkans rikedomar. Som av tillfällighet hörde han talas om reformatorn Luthers uppspikade teser, som kunde användas i hans syfte...

Men var står kyrkan än i dag?

TommyD
 

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Hej alla spårare! Long time no see. Förmodar bestämt att Knut innerst inne kommer ihåg att det handlar om Schlosskirche in Wittenberg!
//Kjell
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Kjell, välkommen tillbaka, var har du varit?

Självklart visste Knut att det var Schlosskirche in Wittenberg, men det är hans typiska generösa attityd som vi får ta del av. :)

Hälsningar från ett soligt Altea

image.jpg
Från balkongen just nu.....

Kjell, din tur.

TommyD
 
Senast ändrad:

Mona & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
5.426
Kommun
Haparanda
HBK-Nr
1174
Medlemskap
2024
Tack, Tommy! I yngsta dotterns villa här i stan upptäckte jag en vattenskada i slutet av juli som visade sig ha drabbat hela huset inkl. ekonomidel. Har och har haft full upp med detta både att flytta bohag hålla koll på både byggare och försäkringsfolk. Huset fortfarande i rivnings- och torkstadium. Puh!
Nu åter till tråden som för oss till, ja vart då?
Hälsningar från ett regnigt, surt och 6-gradigt Haparanda!
//Kjell
IMG_3996.JPG
 
Toppen