• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

På spåret del 3 2011 >

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: På spåret, del 3 2011/12

Jag ville bara göra dig uppmärksam på att man kunde läsa "Palazzo Patriarcale" på en stor banderoll i bilden om man förstorade den till naturlig storlek!

Jappe
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: På spåret, del 3 2011/12

Okay...var är vi nu?
 

Bilagor

  • iPhone 4S 818.JPG
    iPhone 4S 818.JPG
    2,5 MB · Visningar: 5

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: På spåret, del 3 2011/12

Mycket marint här...
 

Bilagor

  • PS21.jpg
    PS21.jpg
    134,4 KB · Visningar: 1
  • PS22.jpg
    PS22.jpg
    65,9 KB · Visningar: 2
  • PS23.jpg
    PS23.jpg
    143,3 KB · Visningar: 1

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: På spåret, del 3 2011/12

Nej, men den här miljöbilden borde ge en hint.

Världens största delfinbassäng finns här, 12 meter djup innehållande 44 miljoner liter vatten:
 

Bilagor

  • iPhone 4S 811.JPG
    iPhone 4S 811.JPG
    2,9 MB · Visningar: 2
Senast ändrad:

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: På spåret, del 3 2011/12

Denna plats var alltså själva målet med vår husbilsresa förra månaden då jag tog bilderna. Nu är det visserligen 14 år sedan jag var i Florida, men jag tycker att de europeiska showerna här slog "originalet" som jag minns det, framförallt delfinshowen var betydligt bättre än den amerikanska.

EDIT: Javisst, Marineland i Antibes är helt korrekt. :)
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: På spåret, del 3 2011/12

(Skulle aldrig betala pengar för att titta på instängda och utnyttjade, närmast hånade djur! Makabert!)
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: På spåret, del 3 2011/12

(då hoppas jag verkligen att du är lika kategoriskt negativ mot "sällskaps"-djur som hålls av privatpersoner enbart för ägarnas egna nöjes skull Jappe)
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: På spåret, del 3 2011/12

(då hoppas jag verkligen att du är lika kategoriskt negativ mot "sällskaps"-djur som hålls av privatpersoner enbart för ägarnas egna nöjes skull Jappe)

Oj, snacka om "Off Topic!"

Din kommentar är långt från bildfrågor om platser där vi husbilsturister passerar, som den här tråden handlar om.

Men kan inte hålla mig från att kommentera att det finns en viss skillnad på att ha husdjur som katter, hundar, möss, osv och att hålla valar och delfiner i fångenskap och som skall göra larviga kullerbyttor för oss betalande åskådare.

Jodå, Jappes kommentar var också väldigt mycket OT!
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: På spåret, del 3 2011/12

Detta är extremt off-topic, men finns verkligen skillnaden där? Djur som är instängda i små burar, små akvarium, innekatter, hundar. Finns där verkligen en skillnad så länge alla djuren är uppfödda i fångenskap? Det är ju inte som så att det är vilda djur de fångat in och dresserat, lika lite som någon skaffar ett vilt djur och stänger in hemma. Här får de av människor uppfödda djuren simma omkring i den största bassängen i världen, vem kan påstå att deras egna sällskapsdjur har samma möjlighet? (Frigående katter undantaget)
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: På spåret, del 3 2011/12

Detta är extremt off-topic, men finns verkligen skillnaden där? Djur som är instängda i små burar, små akvarium, innekatter, hundar. Finns där verkligen en skillnad så länge alla djuren är uppfödda i fångenskap? Det är ju inte som så att det är vilda djur de fångat in och dresserat, lika lite som någon skaffar ett vilt djur och stänger in hemma. Här får de av människor uppfödda djuren simma omkring i den största bassängen i världen, vem kan påstå att deras egna sällskapsdjur har samma möjlighet? (Frigående katter undantaget)

Föreslår att du öppnar en ny tråd där man diskuterar just det här med husdjur och att hålla vilda djur i fångenskap, oavsett var de är uppfödda.

a4.jpg

Selma har f.ö. inga fler kommentarer säger hon där hon ligger i soffan. :)
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: På spåret, del 3 2011/12

Föreslår att du öppnar en ny tråd där man diskuterar just det här med husdjur och att hålla vilda djur i fångenskap, oavsett var de är uppfödda.


Tack, det var inte jag som tog upp ämnet, det jag opponerade mig emot var skenheligheten. Det är så lätt att peka på andra. ;)
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: På spåret, del 3 2011/12

Ursäkta mitt lilla misstag här! Det var bara en liten spontan kommentar men nog tycker jag att det finns finare bassänger för delfiner än de små betongkar där de hålls instängda, nämligen världshaven.

Jämförelsen med husdjur är så ointressant så den tänker jag inte kommentera. Vad gäller mina två katter så springer dom ut och in genom kattluckorna både natt och dag. Jag kan hålla med om att ofoget att stänga in katter i stadslägenheter kan vara lite motbjudande!

Vad gäller skenheligheten så finns den nog mera hos de människor som tycker om att titta på instängda djur vare sig de simmar i betongkar eller sitter instängda i burar. Djuren hör hemma i naturen, tycker jag och vill man studera dem så finns det många möjligheter t.ex. med safaris av olika slag! Ursäkta än en gång för mitt hemska tilltag!

Jappe
 
Senast ändrad:

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: På spåret, del 3 2011/12

Jämförelsen med husdjur är så ointressant så den tänker jag inte kommentera.

Obehaglig möjligtvis men absolut inte ointressant. Alla djur har varit vilda från begynnelsen, det finns inga djur som har valt att vara människans slav/ägodel. Med tiden är det allt fler och fler djurarter, allt mer exotiska, som hålls som s k "sällskapsdjur". Sköldpaddor och papegojor kan leva i hundra år och får göra detta i ett litet terrarium, bur eller kedjad till en pinne. Katter gillar inte fysiska gränser och hundars naturliga tillvaro är fritt springande i flock tillsammans med sina artfränder. Guldfiskar tillhör inte de mest medvetna men livet i en glasskål är knappast stimulerande. Människan har för sin egen skull duperat dem, avlat och gjort dem beroende av människan men det gör det inte mer rätt att hålla djur som ägodelar.

Det är fortfarande Kenths tur att ta spåret vidare
 
Toppen