• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

På spåret, del 2 2009/10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: På spåret, del 2 2009/10

Det ser ut att vara Cecilienhof i Potsdam, där det historiska undertecknandet av fredsfördraget efter andra världskriget gjordes.

Senast ändrad:

Grattis Sven och Anita!
Visst är det Cecilienhof i Potsdam utanför Berlin.
Mellan den 17 juli-2 augusti 1945 varade denna konferens där Churchill, Stalin och Truman satt vid det runda bordet och avgjorde hur det besegrade Tyskland skulle administreras.
Er tur!

Hälsningar Mona & Kjell

Här kommer en bild som kanske kan bli en nöt ...!

Bilagor

• DSC01297.JPG
    DSC01297.JPG
    2,2 MB · Visningar: 13

Det är ju väldigt likt en Trabant, så jag gissar att den står utanför Trabantfabriken i Zwickau i Sachsen.
Calle

Är det inte David Cernys bronsskulptur, Quo Vadis som symboliserar flykten från Östtyskland 1989?
Vet faktiskt inte var den är placerad i dag.
Har för mig att en kopia bl.a. funnits i Prag, om jag inte missminner mig totalt och att originalet finns på museum ev. i Leipzig.

//Kjell

Senast ändrad:

Tyska Ambasaden i Prag

Senast redigerad av en moderator:

juan.norte mitt i prick! Mona & kjell är ju snuddande nära. Minnesmärket vid tyska ambassaden i Prag är mycket riktigt en kopia. Anledningen till minnesmärket är att mängder av DDR-medborgare några månader före murens fall "firade" semester i Tjeckoslovakien medförande sina Trabanter. Åtskilliga tog sig in på den tyska ambassaden och fick där en fristad tills östblocket upplöstes senare detta år. Trädet som syns i bakgrunden tjänade som nyckelhållare åt alla Trabanter som stod parkerade på gatorna runt ambassadområdet.

Bara några år sedan detta slott blev färdigt
intill säljs det husbilar. ¿vad ligger det ?

Bilagor

• castillo.JPG
    castillo.JPG
    182,1 KB · Visningar: 5

En "campanil" :confused: med lite googlande hamnar jag i Messina

/Bo

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tillbaka
Toppen