• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

På Öland finns en konflikt, är vi orsaken?

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
I Ölandsbladet kan man följa den konflikt som finns på solens och vindarnas ö, Öland. Av naturliga orsaker är Öland ett givet resmål för många, självklart även för oss med husbilar.

Öland är vackert, annorlunda och bron gör detta spännande resmål lättillgänglig, även för oss som kommer med husbilar. Det är också en känslig miljö, samtidigt som turismen troligen är den viktigaste ekonomiska motorn för öns invånare.

Här är en insändare från en fastboende ölänning som haft oturen att träffa och se husbilsägare som inte varit perfekta, kanske till och med provokativa.

Här kommer en helt annan syn på problemen på Öland från en husbilsägare, med lång erfarenhet från ön och som har kunskapen att se problemen från flera sidor samtidigt.

Lösningen, ingen aning..... hoppas bara att framtiden kommer att lösa konflikten, eftersom ölänningarna behöver oss och vi vill gärna besöka solen och vindarnas ö!

Tommy
 
Senast ändrad:

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Man kan bli ledsen och irriterad om en person, oavsett om det rör sig om husbilsägare eller inte, som agerar respektlös, oansvarigt och helt enkelt dumt. Men, men ... jag har inte heller någon lösning. Det kanske krävs särskilt ämnet redan i skolan, om etiskt beteende ...
 
Senast redigerad av en moderator:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
I Ölandsbladet kan man följa den konflikt som finns på solens och vindarnas ö, Öland. Av naturliga orsaker är Öland ett givet resmål för många, självklart även för oss med husbilar.

Öland är vackert, annorlunda och bron gör detta spännande resmål lättillgänglig, även för oss som kommer med husbilar. Det är också en känslig miljö, samtidigt som turismen troligen är den viktigaste ekonomiska motorn för öns invånare.

Här är en insändare från en fastboende ölänning som haft oturen att träffa och se husbilsägare som inte varit perfekta, kanske till och med provokativa.

Här kommer en helt annan syn på problemen på Öland från en husbilsägare, med lång erfarenhet från ön och som har kunskapen att se problemen från flera sidor samtidigt.

Lösningen, ingen aning..... hoppas bara att framtiden kommer att lösa konflikten, eftersom ölänningarna behöver oss och vi vill gärna besöka solen och vindarnas ö!

Tommy

Det är ju fortfarande ett antal röststarka och välbemedlade sommarstugeägare som klagar, inte de bofasta. Om man åker längs den vägen ser man ju de flotta nybyggena, det ena värre än det andra. Och alla tycker väl att dom har köpt Öland och Kalmarsund ända till horisonten (eller fastlandet och kanske en bit av det också) ? Om det är något som förändrar och stör miljön där är det ju deras hus! :(
 

H.B.Isak

HBK Medlem
Inlägg
245
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26691
Medlemskap
2024
Jag är på Öland just nu och måste säga att det är med en känsla av olust man kör omkring här. Visst är allt vackert och så.. Men till exempel idag, när vi ville ta en titt på Bödas berömda strand, så möttes vi av en vanlig parkerings-skylt där man också lagt till en skylt med en husbil med kors på.
Här och var visar man tydligt att man inte är välkommen. Tråkigt och inte som för 15år sedan när man började köra omkring med sitt semesterhus.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag är på Öland just nu och måste säga att det är med en känsla av olust man kör omkring här. Visst är allt vackert och så.. Men till exempel idag, när vi ville ta en titt på Bödas berömda strand, så möttes vi av en vanlig parkerings-skylt där man också lagt till en skylt med en husbil med kors på.
Här och var visar man tydligt att man inte är välkommen. Tråkigt och inte som för 15år sedan när man började köra omkring med sitt semesterhus.

Du behöver inte ta så hårt på skyltarna nu, dom som klagar är tillbaka i storstan sedan länge! :) Det är ungefär midsommar till mitten augusti som är kritiskt, för då är dom i sina sommarhus på Öland.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Vi brukar ta en tur till Öland i april / maj och då är det ganska få husbilar där men vi har slutat att besöka norra delen av ön då det på senare år har blivit förbudsskyltar (eller tidsbegränsning i avsikt att förhindra övernattning) på i stort sett alla ställen man tidigare stått. Skulle det bli likadant på den södra delen så överger vi Öland för gott.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Södra Öland har betydligt färre sommarstugor och bra möjligheter att stå med husbilen. Enda stället jag på rak arm kan påminna mig har övernattningsförbud är P-platsen vid Långe Jan.

Norra Öland är absolut "knökfullt" med sommarstugor och campingplatser. Det undviker jag annat än för besök över dagen. Fast stå i hamnen i Böda, i oktober, var inget som helst problem. Vi var fyra stycken. Över huvud taget är besök i "off season" något helt annat än perioden från midsommar t.o.m. augusti.

MVH
Hans
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Södra Öland har betydligt färre sommarstugor och bra möjligheter att stå med husbilen. Enda stället jag på rak arm kan påminna mig har övernattningsförbud är P-platsen vid Långe Jan.

Norra Öland är absolut "knökfullt" med sommarstugor och campingplatser. Det undviker jag annat än för besök över dagen. Fast stå i hamnen i Böda, i oktober, var inget som helst problem. Vi var fyra stycken. Över huvud taget är besök i "off season" något helt annat än perioden från midsommar t.o.m. augusti.

MVH
Hans

Jag tycker inte det är något problem att finna en plats också på Norra Öland, möjligen undantaget midsommar och semesterveckorna, det finns ju gott om ställplatser om man inte absolut måste fricampa. Var där senast till "skördefesten" i Borgholm, visserligen knökat på den ordinarie ställplatsen men massor av plats på den extra längre upp. Gott om plats i Köpingsvik, Byxelkrok, Böda, Kårehamn m.fl.
 
Senast ändrad:

ROSA003

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Östersund
HBK-Nr
23581
Medlemskap
2024
Jag tycker inte det är något problem att finna en plats också på Norra Öland, möjligen undantaget midsommar och semesterveckorna, det finns ju gott om ställplatser om man inte absolut måste fricampa. Var där senast till "skördefesten" i Borgholm, visserligen knökat på den ordinarie ställplatsen men massor av plats på den extra längre upp. Gott om plats i Köpingsvik, Byxelkrok, Böda, Kårehamn m.fl.
 

alinkan

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
4865
Medlemskap
2021
Visserligen är jag part i målet som Ölänning av födsel och ohejdad vana och husbilsägare sedan 2009 har jobbat med och i turist branschen nästan hela mitt liv på Ö:n. Då levde vi av turismen och jobbade 7/24 några månader. När jag blev äldre så skaffade jag en Hb för att kunna få lite semester i Europa under lågsäsong på Ö:n. Men vad jag har märkt på senare år är att när "svensson" fick mer i plånboken och blev äldre så köpte man något ställe på Ö:n sedan var man som Magnus Uggla kung (i baren)på Ö:n och då är det "JAG "som bestämmer och kan klaga på det mesta . Jag tycker att ni ska åka till ÖLAND hela året och det finns en del tappra som affärer, restauranger, ställplatser som har öppet hela året en del av dom servar oss ÖLÄNINGAR annars vet jag inte om vi hade överlevt den mörka årstiden på Ö:n. (nu får jag fn för mitt ilägg det vet jag men jag står för det) På med snödäcken och rulla hit. Va rädd om er där ute.
VÄLKOMMEN TILL SOLEN OCH VINDARNAS Ö HELA ÅRET (linkan)
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Ställplatser & campingar är väl inte problemet utan det är fricampingen som sticker mestadels sommarstugeägarna i ögonen. "Hemmagjorda förbudsskyltar är inte godkända såvida inte den privata markägaren satt upp dessa. Alla andra vägar & platser som lyder under kommun & Sveriges vägväsen skall använda enl. transportstyrelsen godkända skyltar.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Ställplatser & campingar är väl inte problemet utan det är fricampingen som sticker mestadels sommarstugeägarna i ögonen. "Hemmagjorda förbudsskyltar är inte godkända såvida inte den privata markägaren satt upp dessa. Alla andra vägar & platser som lyder under kommun & Sveriges vägväsen skall använda enl. transportstyrelsen godkända skyltar.
Kan man "fricampa" utan att bryta mot terrängkörningslagen?
 
Toppen