• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

ozongenerator

Roissy

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
38756
Medlemskap
2024
Hej,
Då vi har en stor hund i en 7,5 metershusbil, så funderar vi på att köpa en ozongenerator. Är det någon som kan dela med sig av sina erfarenheter och kanske rekommendera en.
Tack på förhand.
/Bosse
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, svårt att rekommendera.... Men min uppfattning efter att ha ägt en i kanske åtta år som används ibland i typ husbil, bil, källare m.m. och verkar göra nytta, men kanske för bra luft redan innan start för att märka underverk.
Men något som jag konstaterade då, genom att läsa på, var att de finare som säljes här i fina annonser för mellan 4 till 8 tusenlappar var det en ganska enad uppfattning om då, att det går lika bra med en billig för kanske mellan 400:- till 800:- beroende på storlek. På köpet så slipper man elektroniken i de dyra som skall underlätta inställningen av tid m.m. och kan gå sönder, i stället får man en enkel med strömbrytarknapp och en "äggtimer" att vrida på för att ställa in tiden.
Kapaciteten mäts i gram eller m.gram i timmen. Ev. m² på utrymmet, vilket brukar vara rätt stort om man "bara" skall ha den till utrymmet i en husbil eller något/några rum.
---------------------
eBay lite olika, scrolla neråt. Kolla bara så den levereras från typ Tyskland eller i alla fall EU.
---------------------
Amazon.
---------------------
Den som jag har haft i åtta år och använt rätt mycket sammanlagt, men då kostade den ca: 450:- och gör det kanske nu också på annat ställe.
--------------------
Och så en annan prisklass, för jämviktens skull.
--------------------
M.v.h. JANKRO.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Vi hade en rätt liten katt. Men hon skulle definitivt ut på kvällspromenad, även om det regnade..., och luktade "våt hund" när vi återvände efter promenaden i sele. Det var en sibirisk katt så hon hade väldigt mycket päls, men luktade som sagt "våt hund" (Hon hade vänt sig i graven om hon hört vad jag sa! :msn_heart:) Vi skaffade en billig ozongenerator/jonisator från Kjell. Funkade förvånansvärt bra! Kanske för klen för er.

 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Vi hade en rätt liten katt. Men hon skulle definitivt ut på kvällspromenad, även om det regnade..., och luktade "våt hund" när vi återvände efter promenaden i sele. Det var en sibirisk katt så hon hade väldigt mycket päls, men luktade som sagt "våt hund" (Hon hade vänt sig i graven om hon hört vad jag sa! :msn_heart:) Vi skaffade en billig ozongenerator/jonisator från Kjell. Funkade förvånansvärt bra! Kanske för klen för er.

En sån har jag. Billig och bra.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jag skall väl tillägga att de som jag länkat till är ju så kraftiga att de flesta är ju för att ha igång en stund när man själv inte befinner sig i "rummet", utan så att säga när man sanerar i en timme eller så.

M.v.h. JANKRO.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Jag skall väl tillägga att de som jag länkat till är ju så kraftiga att de flesta är ju för att ha igång en stund när man själv inte befinner sig i "rummet", utan så att säga när man sanerar i en timme eller så.

M.v.h. JANKRO.
Helt rätt Jankro, min husbilsguru.

Den på kjell är enklare. Kör man den på halvfart kan man vara i husbilen. Följer med 12v sladd och 230V adapter.

Tänk på att placera den högt för bästa effekt. Tar väldigt lite ström.


Har lånat ut den till en bekant som inte fick bort doften från sin jakthund ur sin vanliga bil. Över natten på full effekt så var doften borta. Tidigare hade dom 2 storlekar på maskinerna. Köp den större.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024

casa diva

HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
5165
Medlemskap
2024
Hej Bosse! Har i många år haft och använt en Delino D-10 Pro ozongenerator med mycket gott resultat hemma, i bil och i båt. Den är kraftfull, klarar av att sanera utrymmen upp till 100 kvm om jag minns rätt, och skall hanteras med försiktighet i enlighet med vad som skrivs i 'Experter varnar för ozon för hemmabruk - Allergia' som refereras till i inlägg #8.
Den används vid sanering efter brand t ex. Som ett trolleri när brandrök i tex kläder försvinner. Mögelsporer i båt försvinner också enkelt. Tyvärr påverkas naturgummi av ozon så man måste tänka på att inte använda den i utrymmen med tex gummikablar, -mattor osv men naturgummi är alltmer sällsynt, det mesta som ser ut som gummi är plast, så det är egentligen inget stort problem. Resåren i badkläder och liknande är dock fortfarande naturgummi i så hög halt att det påverkas mycket. Förlorar spänsten helt!
Om man följer instruktionen och vädrar ordentligt efter användning skall det inte vara något att vara rädd för.
Lycka till med saneringen Claes
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Hej Bosse! Har i många år haft och använt en Delino D-10 Pro ozongenerator med mycket gott resultat hemma, i bil och i båt. Den är kraftfull, klarar av att sanera utrymmen upp till 100 kvm om jag minns rätt, och skall hanteras med försiktighet i enlighet med vad som skrivs i 'Experter varnar för ozon för hemmabruk - Allergia' som refereras till i inlägg #8.
Den används vid sanering efter brand t ex. Som ett trolleri när brandrök i tex kläder försvinner. Mögelsporer i båt försvinner också enkelt. Tyvärr påverkas naturgummi av ozon så man måste tänka på att inte använda den i utrymmen med tex gummikablar, -mattor osv men naturgummi är alltmer sällsynt, det mesta som ser ut som gummi är plast, så det är egentligen inget stort problem. Resåren i badkläder och liknande är dock fortfarande naturgummi i så hög halt att det påverkas mycket. Förlorar spänsten helt!
Om man följer instruktionen och vädrar ordentligt efter användning skall det inte vara något att vara rädd för.
Lycka till med saneringen Claes
Maskinen från Kjell är så mild på 1/2 fart så det går att bo i samma utrymme som där man är... rekomenderas ... av mig.... men det är jag det....
 
Toppen