• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Oysterparabol och viasat

F

F.d. 53498

Guest
Vi har en sedan i höstas monterad Oysterparabol på bilen. Hemma har vi ett Viasatabonemang. Jag vill kunna ta med mitt hemmakort och köra i bilen. Jag har en CAmodul för viasat men får det inte att fungera. Måste jag ha en viasatmottagare i bilen eller skall det gå att köra genom parabolens mottagare.

Någon som vet och som kanske kan tipsa?
 
F

F.d. 50042

Guest
Sv: Oysterparabol och viasat

När jag köpte oysterparabolen till bilen fick jag besked om att det går inte att använda Viasat utan bara Canal Digital.

Bosse HBK 1812
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Oysterparabol och viasat

For å se Viasat så må en ha en Viasat tuner, men det går å koble den til en Oyster. En kan i dag velge mellom to teknikker hvis det er Oyster Digital en har montert. Den ene er å bruke fjernkontrollen på Oyster å søke opp Sirius og deretter trykke på AV knappen på fjernkontrollen og så bruke fjernkontrollen for Viasat tuneren for kanalvalg. Den andre og mer behaglige måten når en først har satt det opp riktig er å utnytte DiskEq signalet fra Viasat tuneren til å styre Oyster kontrolleren.

Har en montert Oyster Vision så brukes kontrolleren bare til å finne satelitten og deretter er det ekstern tuner som finner kanalene.
 

Peterpan

FD HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022
Sv: Oysterparabol och viasat

Jag har nyligen monterat en Kathrein Mobisat 4 CAP 900. Jag behöver bara starta Viasats mottagare (liten 12 volt box) och parabolen startar och ställer sig på Sirius.
Vill jag byta till RTL, ARD osv på Astra, så använder jag fjärrkontrollen för satellitmottagaren och väljer resp kanal och Parabolen flyttar sig mot Astra.
CAP 9000 är väl Tysklands mest sålda helautomatiska satellitsystem som är programmerat för 18 satelliter har twin-huvud och skew (automatisk polariseringskontroll)

KATHREIN-Werke KG, Satelliten-Empfangsanlagen
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Oysterparabol och viasat

Den funksjonaliteten er i Oyster Digital med siste programoppdatering, her kan en sette opp 4 fritt valgte satelitter som finnes av eksterne tunere ut av totalt 45 i selve Oyster. Den siste kanallisten har ca. 3000 kanaler på TV - mange utenfor rekkevidde her i Norden og mange crypterte. Har selv i mai oppgradert noen Oyster Digital til nyeste programvare og kanalliste, samt dirigert andre til oppgradering av en del flere bokser.
 
F

F.d. 7875

Guest
Sv: Oysterparabol och viasat

Vi har nyss hämtat vår husbil och vi fick en Oysterparabol på vår bil. Vi använder Viasat hemma så det ville vi ju göra i husbilen också! Det fungerar alldeles utmärkt (efter visst krångel)
Kontakta JR Larmcenter så får ni säkert hjälp!
 
S

Sara & Micke

Guest
Sv: Oysterparabol och viasat

Jag öppnar upp en gammal tråd.
Går det att använda Viasat om man har en Oyster parabol?
Boxen som styr parabolen fungerar väl inte med Viasat?

/Micke
 

Ubbis

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Onsala
HBK-Nr
14448
Medlemskap
2024
Sv: Oysterparabol och viasat

Hej.
Jag har viasat i husbilen men använder en viasat box med ett tvillingkort. Utan viasatbox funkar det inte. Du kan ta med hemmaboxen eller ha en extrabox i bilen , ska du använda extraboxen får du para hemmakortet med boxen när du åker ut. Det kan du göra på mina sidor på viasat. Hälsningar Janne
 
S

Sara & Micke

Guest
Sv: Oysterparabol och viasat

Hur kan jag koppla in Viasat boxen efter Oyster boxen?

/Micke
 
S

Sara & Micke

Guest
Sv: Oysterparabol och viasat

Eller måste jag byta ut något för att det ska fungera?

/Micke
 

Ubbis

HBK Medlem
Inlägg
50
Kommun
Onsala
HBK-Nr
14448
Medlemskap
2024
Sv: Oysterparabol och viasat

Hej
Från Oysterboxen drar du en koaxialkabel till Viasatboxen. Obs, om du har två ingångar i Viasatboxen ska du ha en tvåvägssplit till viasatboxen annars får du problem med att få in alla kanaler. Hade själv strul med detta och fick bara in vissa kanaler men efter att ha monterat spliten fungerar allt utmärkt. Från viasatboxen till tv har jag hdmi-kabel. Hoppas du får ordningpå det.

Janne
 

Motorhome

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
14026
Medlemskap
2025
Sv: Oysterparabol och viasat

Hej !

Har du inte ett uttag som heter "Sat-out" på Oyster mottagaren ?
Om du har det så kopplar du en kabel från den till Sat-in på Viasat mottagaren.
Sedan får du koppla en kabel (Hdmi) mellan mottagare o Tv:n.

Mvh
Jocke
 
S

Sara & Micke

Guest
Sv: Oysterparabol och viasat

Ska jag sätta en split innan Oysterboxen? Den har ingen koax utgång.
Ingen sat out heller.

/Micke
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Oysterparabol och viasat

Litt avhengig av modellen på boksen, de fleste har en sat utgangskontakt. Fra denne kan en montere en kabel til sat inngang på viasat tuner. Når Oyster har funnet satellitten så settet en Oyster i AV modus og fortsetter med viasat.

Men om jeg husker rett så mangler denne utgangen på de nye HD boksene, kan ikke selv sjekke dette da min bil står til salgs i Norge og jeg er hjemme i Australia.
 
S

Sara & Micke

Guest
Sv: Oysterparabol och viasat

Det stämmer, jag har en HD box som saknar utgång.
Tappar man mycket av signalen med en splitter?

/Micke
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Oysterparabol och viasat

Problemet er ikke så mye splitteren som det å ha flere aktive tunere. Jeg har ikke testet AV modus på HD tuneren, men det og en splitter burde kunne gjøre jobben om ikke viasat tuneren ødlegger for søkingen etter satellitt. I de eldre boksene var det en elektronisk vender slik at så lenge boksen ikke var i AV modus så var sat out kontakten død.

Den løsningen som aktivt markedsføres om en skal benytte ekstern tuner en Oyster Vision løsningen som ikke har tuner selv.
 
S

Sara & Micke

Guest
Sv: Oysterparabol och viasat

Jag borde alltså byta till en Oyster Vision?
Pris?

/Micke
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Oysterparabol och viasat

Du har en mye dyrere løsning, men prøv å finn noen som har forrige versjon og bytt boks. Boksen sitter med 4 skruer, og kablingen er den samme.

En ombygging til Vision krever bytte av boks og betjeningspanel, du får nesten samme funksjonalitet for viasat med den eldre tunerboksen. Med denne har du og tilgang til alle free to air kanalene, dessverre ikke mange på skandinaviske språk.

Standardoksen kan brukes med en ca modul for mottak av canal digital.
 

gorana

FD HBK Medlem
Inlägg
210
Kommun
Sollentuna
HBK-Nr
7761
Medlemskap
2023
Sv: Oysterparabol och viasat

Ska jag sätta en split innan Oysterboxen? Den har ingen koax utgång.
Ingen sat out heller.

/Micke

Köpte min bil i Tyskland med oyster parabol. Konstaterade hemma att mottagaren ej hade någon koax utgång.
Kontaktade då Ten Haaft i Tyskland om problemet och de bad mig skicka mottagaren till dom så de kunde komplettera den med en koaxutgång och som jag fick tillbaka efter ett par veckor.
 
S

Sara & Micke

Guest
Sv: Oysterparabol och viasat

Det låter intressant!
Vad kostade det?

/Micke
 
Toppen