• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Oystermottagare

Steffen

FD HBK Medlem
Kommun
Härryda
HBK-Nr
6443
Medlemskap
2024
Hej!

Vi är nyblivna husbilsägare till en tyskimporterad Hymer. Bilen är utrustad med en Oyster-parabol med en mottagare som saknar plats för CA-modul (kan alltså se de fria europeiska kanalerna). Har varit i kontakt med JR Larmcenter i Mölndal som säger att: Om mottagaren är från 2006 som jag säger kan jag med ca 8000 SEK emellan köpa mig en ny mottagare med slot för CA-modul. Tidigare har JR Larmcenter erbjudit detta för knappt 6000 SEK men inte nu längre alltså.

Tydligen är det så att Oyster lämnar rabatt på uppgradering i upp till 5 år, dvs 5 år eller äldre ingen rabatt och då kostar mottagaren ca 10000 SEK.

Googlade på tyska internetshoppar och såg att man kan hitta Oystermottagare med två platser för CI-moduler för knappt 500 Euro plus frakt drygt 30 Euro. Är det någon här på forumet som handlat mottagare direkt från Tyskland? Finns det några problem/risker med det (jag menar tekniska problem, känner till riskerna vid internethandel)?

Den mottagare jag tittar på har på de tyska sidorna beteckningen "TEN HAAFT Digital-Receiver D5000 CI".

/Steffen

F

F.d. 54888

Guest
Sv: Oystermottagare

Hej

Købte i februar Oyster med reciver/modtager D5000 CI i Tyskland.
Var nødt til at få software opdateret før jeg kunne fange Thor satelit (Canal Digital).
Efter opdateringen virkede alt fint med mit tilkøbte CA modul og canal digital kort.

Hilsen Johnny

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Ja, det er 2 serier tunere - de nye (2006 og nyere) kan oppdateres via Astra.
De eldre via nedlastning til PC og seriell kabel - en må bruke fjernkontrollen før oppdateringen og sette tuneren i Video-modus, ellers så kan det bli problemer med opplastingen til tuneren.

F

F.d. 27865

Guest

Hej på er.
Det är riktigt det som står Ang priserna men ni pratar om 2 helt olika mottagare.
D5000ci är en reciever som saknar motorstyrning vilket medför att du får styra din oyster med den gamla mottagaren och när satelliten har hittats får du trycka på av knappen sedan starta d5000 recievern för att se på tv.
Inte direkt den smidigaste lösningen men visst det går.
Mvh Michael Rudolfsson
Priset ligger för en d5000ci på ca5500kr

F

F.d. 29925

Guest

Fick tillbaka min Oyster i mitten på oktober från en uppgradering till digital från analog.
Skickade allt, förutom "skålen" till ten Haaft c:a 3veckor tidigare.
Räkningen inkl. frakt var på € 782.- dvs c:a 7.100 kronor.

Alla gamla kablar och anslutningar från den gamla analoga anläggningen var bara att koppla in och köra igång. Den nya mottagaren har två uttag för CA-modul.
Har förresten beställt ett "Depositionskort" för 795:- från Canal digital för att kunna kolla på SVT-kanaler och TV4.

(Försökta att få gjort ombyggnaden direkt på ten Haaft i samband med en resa till formel 1 men de hade 6 veckors väntetid, så det blev inte av den gången.)

Själva mottagaren heter "Digital CI" och är nog den enklaste varianten. Det finns andra med mer finesser såsom inspelningsbar hårddisk m.m. men då blir det nog även andra priser.

F

F.d. 27865

Guest

Jag skall försöka förklara lite hur Ten-Haaft har lagt sin nya prislista för uppgraderingar.
Det nya är att man subventionerar priserna olika beroende på hur gammal mottagare du har, detta gäller samtliga system som är digitala.
Däremot om du har ett system som är analogt så är det ett fast pris som är väldigt högt subventionerat och detta har vi opponerat oss mot.
Det är alltså billigare att uppgradera ett 10år gammalt analogt system till ett digital ci system än om du kommer med enbart en digital mottagare och önskar 2st kortplatser ( ci ).
Detta tycker vi är helt uppåt väggarna fel och vi för diskussioner med Ten-Haaft och hoppas att det blir en förändring inom kort.
Idag subventioneras mottagare som är från 2006 och nyare och prierna är olika beroende på ålder.'
Det är också så att det inte går att se hur gammal mottagaren egentligen är utan det är inköpskvittot eller bilens köpehandling som gäller.
Detta ställer också till det lite för oss då nästan alla mottagare som detta gäller sitter i privatimporterade fordon från Tyskland där alla papper kanske inte finns med.

Mvh
Michael Rudolfsson

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Hva med digital mottaker av BR2003 serien fra 2002 til 2006?
Disse finnes med og uten CI og i noen forskjellige kasser, felles for disse er kabler på begge sider av boksen. Seriene fra 2006 og fremoverhar alle kabler på samme side.

F

F.d. 27865

Guest

Hej Knut
S7 mottagaren kom 2007 med samtliga anslutningar på baksidan.
Från år 2000-2006 finns det 3 versioner på marknaden den svarta Palcom mottagare ( ser ut som en hemma mottagare ) och sedan den svarta S6 mottagare som i stort sett ser ut som idag och därefter den silvriga s6 mottagaren som även den påminner om den idag.
Det jag menade var att det inte går att se på mottagaren om det är en t.ex. 2004, 2005 eller 2006 detta kan inte ens Ten-Haaft själva göra då dessa mottagare saknar serie nr.
Saken är att det inte är tillverknings datumet som gäller utan när maskinen köptes av slutkund och då gäller det även år2007 med även mer subventioner!!
Mvh Michael Rudolfsson

F

F.d. 54888

Guest

Hej

Skal have ny husbil og har nu fundet et godt tilbud i Tyskland på en Oyster 85 CI.
(Har den samme på min gamle husbil)

Hvis det er korrekt at producenten kun supportere produktet i 5 år - og at man herefter skal betale for opdateringer tror jeg jeg finder et andet produkt.

Kan dette bekræftes ?

Hilsen Johnny

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Dagens modeller oppdateres via satellitt med en procedure du kan gjøre selv.
På eldre Oyster ligger alle oppdateringer fritt tilgjengelig for nedlastning på internet sammen med programvaren som en trenger for å laste oppdateringene inn på tuneren.

Det en må regne med å betale for er hjelp til å foreta oppdateringene, ikke urimelig når en bruker opp til en time på enkelte oppdateringer (og så lite som 15 min på andre).

Oppdaterte selv for noen en tuner fra 2002 sist sommer - dette kan lett bli en jobb på en time. På egen bil med med den nye generasjon tuner så tar en oppdatering 5 til 15 minutter for hver av programvare og senderliste.

F

F.d. 54888

Guest

Tak Knut

Har nok misforstået noget.

Er ellers rigtig nøjd med Oyster som virker fint under alle forhold.

Johnny

Toppen