• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Oyster (och andra?) parabol inte vintertålig!

F

F.d. 1470

Guest
Har ju tidigare nämnt problem med Oyster parabol som satt på Concorde från 2008. Nymonterade en likadan 2012 på Weinsberg LEV 4x4. Nu strular även den. På 1 år har jag 3 gånger fått demontera parabolen i ,minusgrader, mörker och snö och försöka förstå varför antennen bara går att fälla upp 30 grader i stöten och sedan inte fälla ner. För att kunna köra vidare måste man alltså skruva ner parabolen.

Vid körning från varmt/vått till kyla så bildas kondens. Samma sker vid körning genom varma tunnlar. Dessutom verkar snö komma in genom packningarna. Den lilla gröna microbrytaren på bilden är svagt fjäderbelastad och skall pluppa upp när parabolen lyfts och skruven som belastar plåtbrickan lättar från brytaren. Den gröna microbrytaren fryser fast i nedtryckt läge och parabolen får spel. Kan inte fällas ner eftersom den redan tror den är nere då brytaren intryckt. Klicka på bilderna så ser ni bättre.

Oyster verkar inte ha någon annan lösning än en spray :confused:

Oyster fryst (2 av 3).jpg

Oyster fryst (3 av 3).jpg

Så när det händer er så vet ni nu vad ni skall göra. På med pannlampan...

Anders
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.667
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Oyster (och andra?) parabol inte vintertålig!

Ett sätt vore ju att byta till en magnetbrytare och motera en liten magnet längst ur på armen. Vill minnas det fanns sådana som är kapslade på samma sätt som orginalet (V3).
Hittar dock ingen när jag googlar. Prova med Elfa.

// Göte J
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Oyster (och andra?) parabol inte vintertålig!

Spruta siliconolja pá hela den mekaniska delen och gummipackningen.
Använd vapenfett eller liknande till alla kugghjul

Denna olja finns i sprayburkar , se till att den är för elektroniskt bruk.
 
F

F.d. 29775

Guest
Sv: Oyster (och andra?) parabol inte vintertålig!

Hej,

Oj, Oj, tack för varningen!

Hade faktiskt funderinger på att köpa oyster men blir nu helt ställd och
helt överrasket över detta.
Kan det verkligen vara riktigt att den inte tåler vinterklimatet - det är ju inte präcis en billig grej:wideeyed:!!

Köper man en så pass dyr parabol förvänter man ju att den fungerer i alla
väder!!

Stor varning bör nog vara på plats så ingen andra 'går i fällan'!

Men det blir i varje fall ingen oyster till os!

vi behåller den digitala antenn och ser vad vi kan från Sverige på nettet.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Oyster (och andra?) parabol inte vintertålig!

Oyster är nog marknadens näst bästa antenn efter Katrein. Det är andra gángen som jag har sett detta problemet.

Emellertid sá är detta ett stort känt problem med Snipe.

Med en rätt instalation av antennen sá inträffar inte detta.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.812
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Oyster (och andra?) parabol inte vintertålig!

En lösning borde vara att fixa en huv/kåpa av något slag som man drar över antennen vid körning i risigt vinterväder. Det blir ju inte så bekvämt om man inte når den från takluckan, men bättre än att demontera?. Värmekabel är ju en annan tanke? :)
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Oyster (och andra?) parabol inte vintertålig!

Oyster är nog marknadens näst bästa antenn efter Katrein. Det är andra gángen som jag har sett detta problemet.

Emellertid sá är detta ett stort känt problem med Snipe.

Med en rätt instalation av antennen sá inträffar inte detta.

Förstår inte din kommentar om rätt installation - mina antenner har varit korrekt installerade. Det är främst fråga om intern kondens.

Anders
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Oyster (och andra?) parabol inte vintertålig!

En lösning borde vara att fixa en huv/kåpa av något slag som man drar över antennen vid körning i risigt vinterväder. Det blir ju inte så bekvämt om man inte når den från takluckan, men bättre än att demontera?. Värmekabel är ju en annan tanke? :)

En kåpa hjälper inte - främst intern kondens som orsakar detta vid körning i jobbig väderlek. Bor man i södra delen av Sverige och åker till fjällvärlden så är det nästan alltid fråga om stora temperaturfall vid körningen upp.

Samma sker i de längre tunnlarna i Norge. Lärdalstunnelen, som är 23 km hade förra helgen 17,5 grader innertemperatur medan det ute var -5 och snöfall. Framme hade vi sedan -10.

Kör man sedan i snöstorm och med snö på taket som virvlar bakåt så ökar det på problemet.

En värmekabel på taket in i parabolens roterande huvud är ett stort projekt och nog något för Oyster. Mycket bättre vore en kraftigare/annorlunda brytarkonstruktion.

Anders
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Oyster (och andra?) parabol inte vintertålig!

Spruta siliconolja pá hela den mekaniska delen och gummipackningen.
Använd vapenfett eller liknande till alla kugghjul

Denna olja finns i sprayburkar , se till att den är för elektroniskt bruk.

Jo men huvudproblemet är en liten microbrytare på bara några millimeter. Denna lilla microbrytare skall ploppa upp någon tiondels millimeter tack vare en svag innbygd fjäder. Detta sker inte vid kondens som fryser. Försökte fetta in den lite grann med då orkade inte fjädern trycka upp den pga fettet och den lilla fettmängden som hamnade på plåtblecket som den också skall lyfta med sin lilla fjäderkraft. JR Larmcenter skall nu på onsdag spruta på någon form av spray som skall förhindra att den fastnar men det känns som en något osäker lösning med tanke på konsekvenserna av om det inte fungerar. Kan lova att det inte är kul att demontera parabol i mörker och kyla på ett snöigt husbilstak.

Anders
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.866
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Oyster (och andra?) parabol inte vintertålig!

Hej:)
Varför använder så många parabol när man endast åker i Sverige, är inte en antenn och boxer att föredra?

Bara nyfiken:rolleyes:
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Oyster (och andra?) parabol inte vintertålig!

Hej:)
Varför använder så många parabol när man endast åker i Sverige, är inte en antenn och boxer att föredra?

Bara nyfiken:rolleyes:

I Norge, Danmark, Tyskland m.fl. platser blir det (ännu) sämre mottagning med vanlig antenn än på obskyra platser i svenska fjällvärlden. Med andra ord, garanterad (?) bild kräver parabol. Men bra att ha markantenn i reserv vid strul och storm.

Anders
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Oyster (och andra?) parabol inte vintertålig!

Hej:)
Varför använder så många parabol när man endast åker i Sverige, är inte en antenn och boxer att föredra?

Bara nyfiken:rolleyes:
Hej Lasse
Det kan vara så att man har parabol hemma på stugan och vill utnyttja sitt abonnemang också i husbilen. Att betala ett extra kort till boxer kostar ju några hundra extra varje månad. Perfekt är ju att ha båda i bilen men det kostar lu extra.:)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Oyster (och andra?) parabol inte vintertålig!

Mulig jeg er heldig, men min Oyster er fra 2002 og en av de første som fikk SKEW. Jeg byttet om når jeg byttet bil i 2008 - den nye Oyster ble flyttet til min gamle bil og min gamle Oyster havnet på den nye. Den har aldri funnet på galskaper, selv om jeg et par ganger har måttet fjerne tung snø for å få den opp og også fjerne snø for å få den ned. Men under dekselet er det mye smørefett, mer enn på bildene i denne tråden.

Det var en serie Oyster med kondensproblemer på elektronikken i 2004/2005, disse la parabolen på rygg :). Har ikke sett problemer med microbryteren, selv om jeg har demontert og bygget opp igjen et antall Oyster med mekaniske skader.

Det ble tidligere år en god del vinterkjøring i Norge, brukte husbilen for flere jobbrelatere reiser i løpet av vinteren og Lærdalstunnelen om vinteren er en opplevelse selv om Haukeli tunellene gir mer kondens på bilen
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Oyster (och andra?) parabol inte vintertålig!

En gammal god regel är ju att inte ge sig på att reparera något som inte är trasigt, men jag har efter att Anders berättat för mig om sina problem ändå resonerat med Viking Sat i Östersund om att smörja upp det mekaniska i min Oyster 85.

Den gnisslar och gnäller en del både när den fälls upp och ner men har annars fungerat felfritt även i sträng vinterkyla och i rikligt snöfall förra vintern.

Jag räknar med att få veta vad JR Larmcenter gör åt den dåligt fungerande mikrobrytaren innan jag beställer tid för service.

aake
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.812
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Oyster (och andra?) parabol inte vintertålig!

En kåpa hjälper inte - främst intern kondens som orsakar detta vid körning i jobbig väderlek. Bor man i södra delen av Sverige och åker till fjällvärlden så är det nästan alltid fråga om stora temperaturfall vid körningen upp.

Samma sker i de längre tunnlarna i Norge. Lärdalstunnelen, som är 23 km hade förra helgen 17,5 grader innertemperatur medan det ute var -5 och snöfall. Framme hade vi sedan -10.

Kör man sedan i snöstorm och med snö på taket som virvlar bakåt så ökar det på problemet.

En värmekabel på taket in i parabolens roterande huvud är ett stort projekt och nog något för Oyster. Mycket bättre vore en kraftigare/annorlunda brytarkonstruktion.

Anders

En kåpa eller huva kan ju vara isolerad, så att dessa temperatursvängningar inte når parabolen i samma omfattning, dessetom håller den snö, is, fukt och salt borta, vilket ju naturligtvis är mycket nyttigt för parabolens funktion och livslängd.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.181
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Oyster (och andra?) parabol inte vintertålig!

Samma problem borde (kanske) förekomma även med Crystop paraboler och solföljande solceller. Någon som har erfarenhet av Optimus 100W "snurran", alternativt paraboler? Skulle i så fall vara tacksam att få komma i kontakt med...
 

Bilagor

  • Crystop.jpg
    Crystop.jpg
    159,3 KB · Visningar: 686
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Oyster (och andra?) parabol inte vintertålig!

Vad jag menar av mitt mycket ávanstáende inlägg är att naär man instalerar och öppnar allt för justering inkoppling av skruvar kontakter mm.
Är att när man skruvar ihop allt ordentligt och, ser till att det inte kann bli problem. En erfaren instalatör använder siliconolja fett mm. Och kan dá lämna en bra garanti fór instalationen.

Aakes inlägg om att inte ge sig på att reparera något som inte är trasigt. Det är helt riktigt, om man inte behöver en underhállservice.
Allt som är rörligt behöver ett underháll.
 
F

F.d. 1470

Guest
Sv: Oyster (och andra?) parabol inte vintertålig!

Vad jag menar av mitt mycket ávanstáende inlägg är att naär man instalerar och öppnar allt för justering inkoppling av skruvar kontakter mm.
Är att när man skruvar ihop allt ordentligt och, ser till att det inte kann bli problem. En erfaren instalatör använder siliconolja fett mm. Och kan dá lämna en bra garanti fór instalationen.

Aakes inlägg om att inte ge sig på att reparera något som inte är trasigt. Det är helt riktigt, om man inte behöver en underhállservice.
Allt som är rörligt behöver ett underháll.

Installerad av JR-Larmcenter. Jag har själv installerat samma innan och man behöver inte öppna takdelen när man installerar den så det är i praktiken fabrikens originalinstallation som strular.

Jag själv lade på vanligt dörrlåsspray andra kvällen när den strulade. Och märkligt att den strulade 2 dagar i rad. Men förmodligen p.g.a. att komma inifrån husbilen ut i kylan igen. Efter andra kvällens meck på fredagen vågade jag inte fälla ner den igen före vi åkte iväg på söndagen. Nästa test blir under julhelgen men jag har ju också haft (egeninstallerade) Oyster paraboler som har fungerat i flera år. Men nu med 3 fastfrysningar med 2 olika paraboler på 1 år är det lika nervöst varje gång man skall titta på TV.

Anders
 
F

F.d. 25045

Guest
Sv: Oyster (och andra?) parabol inte vintertålig!

Jag har en Oyster (Samy Solar) från 2007 reparerad 4 ggr lagt ut ca. 12000kr, sista gången reparerade de den på garanti o bytte allt, sa dom i alla fall.
Den verkade börja krångla igen i somras när jag fällde upp solcellen, så nu använder jag bara parabolen. Nästa gång den kraschar slänger jag ned skiten o använder internet, man får mycket internet för en parabol.
 
Toppen