• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ovanlig husbil

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Helt riktigt en ombyggd sjuktransportbil/ambulans av denna typ:
krankenwagen-johanniter-16d81eb4-0c4a-4a5f-8ce0-b5ea34306aa5.jpg

Husvagnen är en MKP Petit – även kallad "Smutti":
Smutti_1982-1989_09.jpg

Vår allra första husvagn, i början av 1970-talet, var faktiskt en storebror" till denna – den modellen kallades Grandesse.

Några år under 80-talet tillverkade MKP även husbilar.
88530a493b8344ef4b7f3c67c02b98d9.jpg

Den som vill veta mer om dessa fantastiska husvagnar, med en intressant historia, hittar information på MKP-klubbens hemsida: MKP Caravan Club International.

Casper Dvinge, som drev fabriken mot slutet (produktionen lades ner 1988), startade en campingplats i Kolding – den ort där även MKP-fabriken låg. Denna verksamhet har växt till en kedja med 5 campingplatser, där dottern Camilla är vd. (Camilla har för övrigt en lång och gedigen erfarenhet från camping- och turismbranschen, och arbetade länge för Camping Cheque.)

Pålle
 
Senast ändrad:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
I min värld är detta inte en husbil, utan en s.k. Fifth Wheeler – alltså en husvagn av påhängstyp.

Tror dessutom att själva dragbilen är inredd som en campingbuss, så att man kan göra utflykter på ett par dagar när "husvagnen" är uppställd på en campingplats.

Kan lämpligen kompletteras med en "Boy Toy" (offroad-bil, vattenscooter, vattenskiddragare, minihelikoter etc) på släp.

Pålle
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
En 5-7 tons trailerdragare med husvagnsinredd trailer skulle medföra en mycket låg beskattning jämfört med en husbil.
Bland annat Iveco har små trailerdragare som jag sett med en sådan trailer. Det finns några amerikanska också.
 
Toppen