• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ovanlig husbil

Boo

HBK Medlem (P)
Inlägg
894
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1025
Medlemskap
2024
Sv: Ovanlig husbil

Är just nu på camping Santa Mavra på Lefkas i Grekland (liksom HBK-medlemmarna Per & Kristina "Fy&Bi"). Nyss åkte en tysk familj hem. Deras hembygge med släpet förtjänar viss höjning av ögonbrynen. Släpet har en sjösättningsramp där båten dras upp och placeras och båten på platta åker sedan upp en dryg meter med hjälp av "skruvar" (allt styrt från den påpkopplade gula jeepen). När allt är klart med båten körs sedan jeepen upp under båten och släpet hakas på lastbilen med sin husvagnspåbyggnad. Tyvärr fick jag ingen bild där båten åkt upp och jeepen parkerats därunder på släpet, ekipaget måste först köras ned på campingens minimala väg till huvudvägen. Tänk vad människor är uppfinningsrika!
P1020543.JPG P1020529.JPG
 

fredrik123

HBK Medlem
Inlägg
309
Kommun
Täby
HBK-Nr
7584
Medlemskap
2026
Sv: Ovanlig husbil

Är just nu på camping Santa Mavra på Lefkas i Grekland (liksom HBK-medlemmarna Per & Kristina "Fy&Bi"). Nyss åkte en tysk familj hem. Deras hembygge med släpet förtjänar viss höjning av ögonbrynen. Släpet har en sjösättningsramp där båten dras upp och placeras och båten på platta åker sedan upp en dryg meter med hjälp av "skruvar" (allt styrt från den påpkopplade gula jeepen). När allt är klart med båten körs sedan jeepen upp under båten och släpet hakas på lastbilen med sin husvagnspåbyggnad. Tyvärr fick jag ingen bild där båten åkt upp och jeepen parkerats därunder på släpet, ekipaget måste först köras ned på campingens minimala väg till huvudvägen. Tänk vad människor är uppfinningsrika!
Visa bilaga 75829 Visa bilaga 75830

Ungefär så här gissar jag att det såg ut när det var "hissat och klart" :yes:

// Fredrik
 

Bilagor

  • IMG_3915.jpg
    IMG_3915.jpg
    119,9 KB · Visningar: 32
I

Ice-Man

Guest
Sv: Ovanlig husbil

Hmmm.. snabbt kalkylerat: 18m lång, 2,5m bred i två plan ger 90m². Det måste alltså vara markisen som är 200m².
Vår Skyliner är en plutt i sammanhanget med sina 60m² :)
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024

Bilagor

  • Bimobil.JPG
    Bimobil.JPG
    444,1 KB · Visningar: 23
Senast ändrad:
Toppen