• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Otrevligt bemötande

F

F.d. 17941

Guest
Sv: Otrevligt bemötande

Men så är det det här med hänsyn och tollerans kontra säkerhet ocförnuft, Mycket svårt att dra gränser !
Lasse.....:)
 

goldfinger

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Sv: Otrevligt bemötande

När man läser dessa insändare så blir man lite förvånad, över tankegången folk klagar på att man inte kan ta ut bord och stolar och markis på en ställplats samtidigt tycker dom att man skall bo så tätt inpå så man knappt kan öpna dörren hur skall man då få plats med möbler och markis hur jag änn funderar så får jag inte ihop det kann någon hjälpa mig, att räkna ut hur det skall gå till,
jag tycker vi skall hjälpas åt att få vettiga avstånd mella bilarna så man har en hjans att fälla ut markisen fram för 4 meters avstånd eller är jag fel ute.

Mycket bra kommentar. Vill samtidigt tillägga att jag har svårt att se skillnaden mellan att "fricampa" och att å andra sidan betala för att "campa" på en ställplats. Det är ju bara kostnaden som skiljer mellan de båda och det är väl att anse som "camping" i båda fallen!
:):):)
 

quest

HBK Medlem
Inlägg
477
Kommun
Båstad
HBK-Nr
695
Medlemskap
2024
Sv: Otrevligt bemötande

Debatten skulle bli enklare om vi kunde definiera ställplats - parkeringsplats och rastplats. Jag har många gånger kört efter Hbk´s ställplatslista i navigatorn, men målet är sällan en ställplats, snarare en p.plats.
 
Senast ändrad:
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Otrevligt bemötande

Att definiera en ställplats är nog helt omöjligt, frågar vi HBK:are så får vi säkert massor med olika svar. Men din tanke är god men som sagt jag tror det är näst intill en omöjlighet, tyvärr
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Otrevligt bemötande

Det står angivet för varje husbilsplats i rubriken om det är att betrakta som ställplats eller parkeringsplats. Det är sedan upp till var och en som vill utnyttja den att bedöma om man vill övernatta där eller ej.

Har du synpunkter om platsen när du besökt den så skriv gärna detta under "Ny plats" så kan webadm uppdatera uppgifterna.

Det kan säkert aldrig bli perfekt men betydligt bättre med din hjälp!
 
F

F.d. 17941

Guest
Sv: Otrevligt bemötande

Det är väl ändå märkligt att inte kunna enas om ett namn , våra stora organisationer inom husbils åkandet , tillsammans med derörd statlig myndighet, kan komma fram till EN benämning för de här uppmärksammade ärendena , hur många år ska vi behöva vänta ???
Lasse ...:)
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Otrevligt bemötande

Trångt mellan bilarna. Ändå har några redan lämnat platsen efter nattparkering.
Bilden visar inte hela parkeringsplatsen.
 

Bilagor

  • Trångt.JPG
    Trångt.JPG
    2,7 MB · Visningar: 30

husbilar

FD HBK Medlem
Inlägg
924
Kommun
Vingåker
HBK-Nr
5348
Medlemskap
2021
Sv: Otrevligt bemötande

Du menar att Sverige skulle ha andra ordningsregler på hur en ställplats kan ockuperas än övriga Europa?
Då undrar jag vem som har stiftat dessa ordningsregler och var man kan läsa dem?

Mvh T

Jag tror att det inte finns några gemensamma regler för hur en ställplats ska vara, varken i Sverige eller övriga Europa.
 

A.son

HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
597
Medlemskap
2024
Sv: Otrevligt bemötande

Hur man än skall tolka saker och ting så handlar det väl ändå till sist om allas säkerhet men tydligen finns det en del som inte tycker det är så viktig.

Men bara för att visa att det kanske finns en del som har krav så kommer här ett litet utdrag från HD-Träffen som går av stapeln den 3-5 augusti i Hässleholm

"Ni som kommer med husbil eller husvagn kommer att bli anvisad plats för att ställa upp dessa. Ni måste ställa upp dessa med gällande krav från räddningstjänsten d.v.s. 4 m mellan fordonen. Följer ni inte detta kommer ni att få flytta fordonen."
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Otrevligt bemötande

........................"Ni som kommer med husbil eller husvagn kommer att bli anvisad plats för att ställa upp dessa. Ni måste ställa upp dessa med gällande krav från räddningstjänsten d.v.s. 4 m mellan fordonen. Följer ni inte detta kommer ni att få flytta fordonen."
Självklart bestämmer den som upplåter platsen för ett arrangemang vilka föreskrifter som skall gälla och då har alla besökare att rätta sig efter dessa.


Detta har inte med debatten om avståndet mellan husbilar på en ställplats att göra.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Otrevligt bemötande

Den här tråden har jag inte läst och tydligen handlar den om allt möjligt så då kan jag väl också göra ett inlägg. Men ändå med tanke på otrevligt bemötande från Visby stad.

På den berömda ställplatsen i Visby som sponsras av kommunen genom förbudsskyltar, där står husbilarna packade som sardiner. Det är det erfarna företaget "Pay and Pay again" som har designat platsen. Det är den i särklass sämsta ställplatsen i hela Europa, till priset av 80:- / 6 timmar annars blir det 350:- i böter.

Den som trivs där har inte parkerat någon annanstans på ön. Se bilderna här: Bilder

Tydligen är det fler kommuner som drabbats av detta "Visby-virus" och med hjälp av vilsna och förvirrade husbilsägare kan priserna hållas uppe på denna hutlösa nivå.

Snälla husbilsfolk. Kan vi inte hjälpas åt att inte parkera på dessa platser.
 
Senast ändrad:

Bozze

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
704
Medlemskap
2026
Sv: Otrevligt bemötande

Detta finns att läsa under PRIS på deras hemsida.

Och 139 kr för ett dygn tycker jag är ett OK pris.

Avgift: Alla dagar 00-24
Taxa:
6h = 79kr
12h = 99kr
24h = 139kr
48h = 278kr
72h = 417kr
Övriga villkor:

Betalning senast 10min från ankomst
Lämnad plats = Förbrukad plats (om alla är upptagna när Ni återvänder)
Använd soprum för alla hushållssopor
Tystnad skall råda 22:00-06:00
Parkering sker på egen risk
En biljett per plats, behövs två plaser gäller 2st biljetter per natt
Vatten & Avlopp = Använd vår VA station enligt anvisningar
Avgift vid ej erlagd avgift 350kr/natt (kontrolleras flera ggr per dag via väktarbolag)
 
Senast ändrad:

saxtorp

HBK Medlem
Inlägg
139
Kommun
Saxtorp
HBK-Nr
2114
Medlemskap
2024
Sv: Otrevligt bemötande

Den här tråden har jag inte läst och tydligen handlar den om allt möjligt så då kan jag väl också göra ett inlägg. Men ändå med tanke på otrevligt bemötande från Visby stad.

På den berömda ställplatsen i Visby som sponsras av kommunen genom förbudsskyltar, där står husbilarna packade som sardiner. Det är det erfarna företaget "Pay and Pay again" som har designat platsen. Det är den i särklass sämsta ställplatsen i hela Europa, till priset av 80:- / 6 timmar annars blir det 350:- i böter.

Den som trivs där har inte parkerat någon annanstans på ön. Se bilderna här: Bilder

Tydligen är det fler kommuner som drabbats av detta "Visby-virus" och med hjälp av vilsna och förvirrade husbilsägare kan priserna hållas uppe på denna hutlösa nivå.

Snälla husbilsfolk. Kan vi inte hjälpas åt att inte parkera på dessa platser.

Hej! Kommer inte att parkera på såna platser.
:swoon:
 
F

F.d. 24837

Guest
Sv: Otrevligt bemötande

Den här tråden hade jag missat.

Vilken underhållning när man läser den från början. Allt från utskällningar om tätt parkerade bilar till gasolslangar.

Haha, jo speciellt några i början är riktigt kul, konstigt att inte TS hängt på mer i tråden..:rolleyes:
 
Toppen