• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Otrevlig ton på forumet. Varför är det så?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Som ny - men som ganska erfaren forumist - så är det snabbt konstaterat att OP har en bra poäng, många trådar spårar ur och blir något helt annat, vilket enligt egen erfarenhet är ganska vanligt på svenska forum.

Det är väl som med så mycket annat i livet, att det enda man kan påverka är sitt eget beteende. Man kan ju åtminstone försöka vara ”den större människan” och helt enkelt inte gå i polemik med syrliga kommentarer och inlägg som är helt ovidkommande för trådens ursprungliga ämne. Det är svårt, men om man gör det till regel så kommer det till slut att vara alltfärre som finner det meningsfullt att ge sig på andra utan att ha något vettigt att tillföra ämnet.

Vi har ju ett gemensamt intresse här, det handlar ju i mångt och mycket om att dela erfarenheter, insikter och ha lite kul med likasinnade. Värt att tänka på nästa gång man blir upprörd av föregående inlägg!
Och i IRLlivet börjar man väl ofta prata om en sak, som angränsar till något som gör det vidare.
Tex tråden om båtskatt och att båtägarna släpper ut avgaser. Vilket är nära miljö, och då låses tråden.
Rätt eller fel, vill jag inte säga, men att det ena leder till det andra är inte konstigt varesig på forum eller i vanliga IRLlivet anser jag.
 
F

F.d. 4220

Guest
Om man skall fortsätta liknelsen med IRL, så kan vi jämföra med en diskussion på en pub där de inblandade börjar bli irriterade och dörrvakterna griper in och slänger ut dem innan de börjat slåss.

Men, som du säger, gränsen är ofta svår att avgöra och i många fall är det helt ok och till och med lärorikt när trådar kanar iväg till andra ämnen.
Men när de inblandade blir irriterade och börjar med efterslängar så är det bättre att bara stänga tråden.

(Skrivet av mig personligen. Jag är admin men sällan inblandad i direkt moderering.)
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Om man skall fortsätta liknelsen med IRL, så kan vi jämföra med en diskussion på en pub där de inblandade börjar bli irriterade och dörrvakterna griper in och slänger ut dem innan de börjat slåss.

Men, som du säger, gränsen är ofta svår att avgöra och i många fall är det helt ok och till och med lärorikt när trådar kanar iväg till andra ämnen.
Men när de inblandade blir irriterade och börjar med efterslängar så är det bättre att bara stänga tråden.

(Skrivet av mig personligen. Jag är admin men sällan inblandad i direkt moderering.)
Sällan, skulle jag gissa, att dörrvakten slänger ut gästerna (eller stänger puben) för att samtalet byter inriktning allt efter samtalet pågår och nya infallsvinklar kommer in i det.

och ja, när det blir påhopp skall det avslutas, men det är ju rätt lätt att se (för admin eller annan). Så långt allt bra och riktigt
 

Roadliner

HBK Medlem
Inlägg
330
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2024
Tyvärr så får man ju inte ha egna åsikter i Sverige utan att bli påhoppad med syrliga kommentarer.
Många tycker att alla ska vara lika.
Om man röstar åt höger eller vänster då blir man utan vänner...man får acceptera att alla är olika och har olika åsikter....demokrati.
Detta är ett Husbilforum.. Husbil kostar pengar, pengar är knutit till ekonomi å skatter då är man helt plötsligt inne på politik.
Men vissa har svårt å hålla god ton i forumet.
Sår man ett frö i forumet då kan det leda till vilda diskussioner.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Att helt hålla ute politik blir nog mycket svårt då den styr i stort sett allt som rör husbilar och hur dessa ska kunna användas, vi skulle inte ens kunna skriva om en rastplats som ytterst är ett politiskt beslut.
Däremot så bör man hålla en god ton även om åsikterna går vitt isär, vi vet också att en del inte klarar av detta men det är också något man bör acceptera (inom rimlig gränser).
 

landetRunt

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
32411
Medlemskap
2024
Man får försöka hålla sig till sin egen övertygelse och om man finner något värde i att försöka vara en anständig människa så kan man ju anstränga sig en smula, rätt och fel är ju subjektivt och har man möjlighet att sova om natten utan att dras med en känsla av att man kanske tar i lite för mycket lite för ofta så grattis, då är du troligtvis en av de goda. Eller så saknas lite fler skruvar och muttrar än hos majoriteten, som trots allt är eller åtminstone försöker vara en anständig människa och låta andra ha sin åsikt och ge uttryck för sen utan att känna att de behöver få höra vad du tycker i varenda fråga.
 

Jsson

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
25342
Medlemskap
2025
Jag tycker att man kan skilja mellan frågetrådar och diskussionstrådar. Jag använder själv ofta forumet för att söka information i olika ämnen. När personer då börjar killgissa, lägga in ovesäntliga kommentarer eller kapa tråden för något annat så gör det att det blir svårare att hitta informationen. Om syftet med tråden är att starta en subjektiv diskussion så kan man ha en mycket högre tröskel. Otrevliga kommentarer tycker jag däremot inte hör hemma i någon tråd.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen