• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Otrevlig ton på forumet. Varför är det så?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Micke & Annika

HBK Web
Admin medlem
Inlägg
414
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
29444
Medlemskap
2024
Jag har hängt på HBK sida dagligen sedan några år, mest för vi köpte husbil 2017 och var helt gröna. Här inne finns det en ocean av kunskap som jag tar hjälp av när jag kommer till korta med än det ena än det andra. Innan dess var det husvagn och då hängde jag på diverse husvagnsforum som väldigt ofta tenderade till att bli rena varhärdarna över det mesta. Inte sällan vart man i princip idiotförklarad, i princip.
Men nu har jag snart lessnat på HBK sidan också för att det är ingen trevlig ton som jag upplever det. Väldigt ofta hackas trådarna sönder eller rinner iväg i helt ovidkommande inlägg som inte har med saken eller tråden att göra.
Vad är det för fel på att starta en tråd och få ha den ifred ?
Varför inte hålla sig till ämnet eller låta bli att kasta in en brandfackla som man vet kommer trigga några att börja trasa sönder tråden.
Jag har full förståelse att admins inte på långa vägar hinner rensa och städa undan och jag är inte avundsjuk på dom. Ska det vara så här eller hur vill vi det ska vara ? Tonen är oftast trevlig i dom flesta trådar men det finns orosmoment som jag ser det är återkommande.
HBK stoltserar med att vi är 16000 medlemmar och då är det en gåta för mig att det är så få som gör sin röst hörd i forumet.
Jadå jag vet jag kan ignorera och jag gör det också, men jag tycker det är både barnsligt och dumt när det ska sittas och smågnabbas om trivialiteter i trådar som inte har med saken att göra.
Tänk till två gånger innan du ska göra ett inlägg och tänk på hur det låter, vilket tonfall det kan få. Det är en väsentlig skillnad på när du uttalar en mening och när du skriver den.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Jag har hängt på HBK sida dagligen sedan några år, mest för vi köpte husbil 2017 och var helt gröna. Här inne finns det en ocean av kunskap som jag tar hjälp av när jag kommer till korta med än det ena än det andra. Innan dess var det husvagn och då hängde jag på diverse husvagnsforum som väldigt ofta tenderade till att bli rena varhärdarna över det mesta. Inte sällan vart man i princip idiotförklarad, i princip.
Men nu har jag snart lessnat på HBK sidan också för att det är ingen trevlig ton som jag upplever det. Väldigt ofta hackas trådarna sönder eller rinner iväg i helt ovidkommande inlägg som inte har med saken eller tråden att göra.
Vad är det för fel på att starta en tråd och få ha den ifred ?
Varför inte hålla sig till ämnet eller låta bli att kasta in en brandfackla som man vet kommer trigga några att börja trasa sönder tråden.
Jag har full förståelse att admins inte på långa vägar hinner rensa och städa undan och jag är inte avundsjuk på dom. Ska det vara så här eller hur vill vi det ska vara ? Tonen är oftast trevlig i dom flesta trådar men det finns orosmoment som jag ser det är återkommande.
HBK stoltserar med att vi är 16000 medlemmar och då är det en gåta för mig att det är så få som gör sin röst hörd i forumet.
Jadå jag vet jag kan ignorera och jag gör det också, men jag tycker det är både barnsligt och dumt när det ska sittas och smågnabbas om trivialiteter i trådar som inte har med saken att göra.
Tänk till två gånger innan du ska göra ett inlägg och tänk på hur det låter, vilket tonfall det kan få. Det är en väsentlig skillnad på när du uttalar en mening och när du skriver den


Det har blivit så annat var det förr.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Förr var det ibland värre! Minns när vi hade det stora bråket och uteslutningar. Då var tonen hätsk. Det var så hatiskt att jag blev attackerad på en parkering för att jag hade ett HBK märke. Det är inte alltid bra i dag, men har stundtals varit mycket värre.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Personligen har jag inga problem med att en tråd skenar iväg från huvudämnet lite grand. Det kan vara lite kul och kan ju faktiskt styras av trådstartaren som också har ett ansvar.

Men Jag håller absolut med om att det är en lite tråkig ton emellanåt.
Det är ofta en syrlig, attackerande, insinuerande och mästrande attityd som kommer fram när åsikterna går isär. Man går in på person istället för att kanske ifrågasätta själva faktat eller själv komma med egna argument i en diskussion.
Typ:
Var får du din information ifrån?
Det vet väl alla att…
Hur tänker du..
Det föds en idiot varje dag..
Jaja säger du det så..

Kan man dra ner på personattackerna och vrida på ödmjukheten lite mer så blir klimatet trevligare. Man kan då ha väldigt olika åsikter i en diskussion utan att det blir otrevlig stämning.
Kanske fler då vågar sig in.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Det är en besvärlig uppgift för administratörerna att dra gränsen mellan acceptabelt och icke acceptabelt skrivande på Forumet.
Vi tar tacksamt emot den hjälp vi får från våra medlemmar och intresserade med att rapportera ej acceptabla inlägg för det är en grannlaga uppgift att läsa precis allt som skrivs på Forumet.
En intressant fråga är om vi skall skruva till det ännu mer d.v.s. vara mindre toleranta?
Forumreglerna gäller men det finns ju också en tolkning av dem som kan skärpas.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Det är en besvärlig uppgift för administratörerna att dra gränsen mellan acceptabelt och icke acceptabelt skrivande på Forumet.
Vi tar tacksamt emot den hjälp vi får från våra medlemmar och intresserade med att rapportera ej acceptabla inlägg för det är en grannlaga uppgift att läsa precis allt som skrivs på Forumet.
En intressant fråga är om vi skall skruva till det ännu mer d.v.s. vara mindre toleranta?
Forumreglerna gäller men det finns ju också en tolkning av dem som kan skärpas.
Ni borde också fundera över de politiska inläggen som görs. Partipolitik är inte ok om jag fattat rätt men däremot kan man driva politik mot ett parti genom diverse omskrivningar, som alla, utom möjligen admin, tycks förstå. Det tycks dessutom vara rätt liberalt när det gäller vilka fakta som får presenteras. Ibland tror man att man av misstag hamnat på nån obskyr flashbacksida. Det kan handla om allt från brottslighet till invandring eller ekonomi och skatter. Det är förstås inte enkelt att hålla en tydlig linje i vad som får skrivas och inte. Lättare kommer det nog inte att bli bara för att nästa val kommer närmare. Tror nog att många, som inte har sina sympatier längst ut till höger, annars kommer att ledsna på forumet. Och det vill väl ingen. Fast häromdagen plockades det bort ett inlägg som var långt över gränsen. Det var utmärkt gjort! Det här är bara ett försök att vidga diskussionen om tonen i inläggen.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Ni borde också fundera över de politiska inläggen som görs. Partipolitik är inte ok om jag fattat rätt men däremot kan man driva politik mot ett parti genom diverse omskrivningar, som alla, utom möjligen admin, tycks förstå.
Att våra webbare syftas på att vara korkade tycker jag är ett oförskämt!
Och det här med omskrivningar, äpplet faller inte långt ifrån trädet!;)
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Lugn i stormen nu. Fall inte in i samma diskussionsnivå som den som kritiseras.
Som du ser är det stört omöjligt att få till en vettig diskussion. personliga påhopp om att vara vara långt ut till vänster det får man tydligen leva med, utan några ingripanden. Och det var inte några korkade webbar det handlade om, kanske dåligt uttryckt men det handlar om när man ska gripa in och sätt stopp. Alltså vilka "regler" som gäller.
 
F

F.d. 58689

Guest
Det har blivit så annat var det förr.
Lite beror det kanske på pandemin, då många varit isolerade, känner sig mer ensamma än förut och då har HBKs forum blivit en ventil för att lufta sig. Få visa att de finns!

En del borde lära sig att skicka PM med sina kommentarer, istället för att vara självutnämnda forumpoliser och göra onödiga inlägg.

Verkar som en del kan skriva och tycka vad de vill, utan åtgärd. Kan man inte tillföra tråden vettig information, behöver man inga inlägg skriva alls, men det verkar som en del måste synas och höras hela tiden för att få hävda sig! Kanske de är rädda för att bli bortglömda?!
 
Senast redigerad av en moderator:

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Uppenbarligen var det någon eller några som inte håller med.
I högsta grad ville bara ge bort nånting som jag hade överlopps åt nån som skulle vilja ha. Har varit länge med men det var första gången för mej troligen tar han bort detta också.
 

Micke & Annika

HBK Web
Admin medlem
Inlägg
414
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
29444
Medlemskap
2024
Det är en besvärlig uppgift för administratörerna att dra gränsen mellan acceptabelt och icke acceptabelt skrivande på Forumet.
Vi tar tacksamt emot den hjälp vi får från våra medlemmar och intresserade med att rapportera ej acceptabla inlägg för det är en grannlaga uppgift att läsa precis allt som skrivs på Forumet.
En intressant fråga är om vi skall skruva till det ännu mer d.v.s. vara mindre toleranta?
Forumreglerna gäller men det finns ju också en tolkning av dem som kan skärpas.
Är inte avundsjuk på er admins som sitter och ser allt som kommer in och ska försöka hålla på lagar o regler. Och nej jag tror inte det blir så mycket bättre av att skruva till det än mer. Tvärtom lite ”tänk efter före” när man uttrycker sig ! Som jag skrev, det man skriver låter konstigt om du uttalar det. En mening kan låta väldigt olika beroende på röstläge, betoning etc ! Jag tror mer på att man antingen släpper det man retar sig på eller så svarar man, även om man svarat på samma fråga 25 gånger innan.
Många frågor är säsongsbetonade och återkommer varje år. Men även vi husbilsåkare förnyas ju varje år ! Och att då få ställa sina frågor här är ju väldigt bra. Precis som då vi alla övningskörde för bil och var nybörjare så är det när vi köpt vår första husbil. Finns alltid mängder med frågor och jag tror aldrig vi blir fullärda, bara mer erfarna !
 

Cecilia & Harry

FD HBK Medlem
Inlägg
55
Kommun
Upplands-Bro
HBK-Nr
23468
Medlemskap
2023
Det är en besvärlig uppgift för administratörerna att dra gränsen mellan acceptabelt och icke acceptabelt skrivande på Forumet.
Vi tar tacksamt emot den hjälp vi får från våra medlemmar och intresserade med att rapportera ej acceptabla inlägg för det är en grannlaga uppgift att läsa precis allt som skrivs på Forumet.
En intressant fråga är om vi skall skruva till det ännu mer d.v.s. vara mindre toleranta?
Forumreglerna gäller men det finns ju också en tolkning av dem som kan skärpas.
Jag skulle välkomna mindre toleransnivå gentemot ociviliserat beteende!
Personligen undviker jag fortsatt samtal med en otrevlig person i det ”verkliga livet” så varför skall dessa forum på nätet bli en frizon för dem som inte vill följa ett normalt beteende?
(Vad som är normalt är förstås olika och jag förstår ADM lite svår problematik)
 

landetRunt

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
32411
Medlemskap
2024
Som ny - men som ganska erfaren forumist - så är det snabbt konstaterat att OP har en bra poäng, många trådar spårar ur och blir något helt annat, vilket enligt egen erfarenhet är ganska vanligt på svenska forum.

Det är väl som med så mycket annat i livet, att det enda man kan påverka är sitt eget beteende. Man kan ju åtminstone försöka vara ”den större människan” och helt enkelt inte gå i polemik med syrliga kommentarer och inlägg som är helt ovidkommande för trådens ursprungliga ämne. Det är svårt, men om man gör det till regel så kommer det till slut att vara alltfärre som finner det meningsfullt att ge sig på andra utan att ha något vettigt att tillföra ämnet.

Vi har ju ett gemensamt intresse här, det handlar ju i mångt och mycket om att dela erfarenheter, insikter och ha lite kul med likasinnade. Värt att tänka på nästa gång man blir upprörd av föregående inlägg!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen