• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

OT Fiberbredband hemma

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.821
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: OT Fiberbredband hemma

Jag skulle vilja tillägga att Telia är bra för "Svensson" som vill att allt bara ska funka. Har man lite mer krav, eller önskar fler finesser, bör man inte välja Telias IPtelefoni, då de inte lämnar ut sina SIPuppgifter. Dessa krävs om man vill koppla in en annan VoIPtelefon än de lösningar som Telia suppoortar. T ex en SIPklient i sin mobiltelefon, så det ringer i den också när det ringer hemma.
 

Berith&Janne

HBK Medlem
Inlägg
277
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2587
Medlemskap
2024
Sv: OT Fiberbredband hemma

jodå, den tiden är här, tyvärr är det än så länge i städerna fjärrvärme existerar men där blåser man förfullt idag, i Göteborg har man snart i vartenda villakvarter haft möjlighet till anslutning...
mvh Janne
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: OT Fiberbredband hemma

Nu sätter arbetet med 5G igång
Publicerad 28 november 2012 15:40 i Ny Teknik

Under projektnamnet Metis drar nu utvecklingen av nästa generations mobilnät igång. 5G-näten ska klara 50 miljarder uppkopplade saker och 1000 gånger mer datatrafik än dagens nät. Budgeten är 50 miljarder €.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: OT Fiberbredband hemma

Vi får väl se när verkligheten

Vi kan inte jämföra dagens mobilnät med det som ligger några år fram i tiden. Det forskas för miljardbelopp i detta segment.

Så har det låtit nu i många år och aldrig har mobilnätskapaciteten kommit ikapp!
Och de hastighetssiffror som mobilleverantörerna annonserar har aldrig funnits!
 

Berith&Janne

HBK Medlem
Inlägg
277
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2587
Medlemskap
2024
Sv: OT Fiberbredband hemma

Nu sätter arbetet med 5G igång
Publicerad 28 november 2012 15:40 i Ny Teknik

Under projektnamnet Metis drar nu utvecklingen av nästa generations mobilnät igång. 5G-näten ska klara 50 miljarder uppkopplade saker och 1000 gånger mer datatrafik än dagens nät. Budgeten är 50 miljarder €.

Jag sa ju det, möjligheten finns men kvalitén.och tillförlitlighet kan inte mäta sig med fiber...
mvh Janne
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: OT Fiberbredband hemma

Inte antingen eller, utan både och...

Fiber är överlägset idag vad det gäller kapacitet och om man har behov av volymsurf =
Minst 50 GB/månad som motsvarar 750 timmar strömmad musik, eller 125 timmar strömmad video...
För den normale "svensson användaren" duger både ADSL eller mobilt.
Räkna ut först vilket behov ni har av att ladda ner filmer tunga filer, streaming etc. Hur mycket GB gör jag av med /månad??
Mycket mobilsurf får man för dryga 16000kr...

4G mobiltabonnemang har ofta en takvolym/månad så när man når den handlar det om 252 kgbits.
Det går att få 16 Mbits och fri surf idag för ca 200kr /månad ett bra alternativ för det resande folket.
5G kommer tidigast 2020...inget att gå å vänta på.

Bosse
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.821
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Sv: OT Fiberbredband hemma

Det handlar inte bara om surfvanor/mängd, TV kommer sluta sända via antenn inom en inte alltför avlägsen framtid, tror jag. Och jag tror inte det kommer att bli billigare att dra fiber i framtiden heller. Men det är svårt att sia om...
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: OT Fiberbredband hemma

Fiber är överlägset idag vad det gäller kapacitet och om man har behov av volymsurf =
Minst 50 GB/månad som motsvarar 750 timmar strömmad musik, eller 125 timmar strömmad video...
För den normale "svensson användaren" duger både ADSL eller mobilt.


Oj, då får jag skatta mig lycklig som har 3G-uppkoppling med en volym av 80 GB/månad till ett pris av 175 kr.
Hastigheten kommer förhoppningsvis att bli minst det dubbla mot idag, om bara 4G kommer någon km närmare.

image.jpg

Jag har en känsla av att fibernätet blir en parentes för den vanlige användaren.
 

Anders M

HBK Medlem
Inlägg
54
Kommun
Växjö
HBK-Nr
14484
Medlemskap
2024
Sv: OT Fiberbredband hemma

Tyvärr säger en enstaka mätning av bandbredd väldigt lite om kvalitet på anslutningen.

För mig är roundtrip/latency mycket viktigare än bandbredd eftersom jag använder internet i jobbet för telefon/videokonferenser och att dela skrivbord i arbetsmöten.

Jag kör mycket både 3G och 4G på olika ställen i landet för mina internetbehov men för att kunna jobba enligt ovan är de närmast ett skämt. Mycket strömmad TV och musik blir det också och där räcker det oftast heller inte till och sedan tillkommer volymbegränsningar i abonnemangen.

Jag har alltså fiber hemma och kan inte klara mig utan det.

/Anders
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: OT Fiberbredband hemma

Oj, då får jag skatta mig lycklig som har 3G-uppkoppling med en volym av 80 GB/månad till ett pris av 175 kr.
Hastigheten kommer förhoppningsvis att bli minst det dubbla mot idag, om bara 4G kommer någon km närmare.

Visa bilaga 66972

Jag har en känsla av att fibernätet blir en parentes för den vanlige användaren.

Ja sa just det... att en vanlig surfare klarar sig bra med 50 GB/månad... du behöver inte oroa dig... det är storkonsumenter (spel och film) med tunga nedladdningar och vi som har företag i hemmet och som konsumerar på gränsen till 100 Gb/mån som behöver bedydligt större kapacitet och framför allt inte bara en snabb utan en säker lina.
Det klarar normalt inte en mobil uppkoppling stadigt idag...men vi har olika behov.
Fiber kan vara överkapacitet för många.

Blev lite nyfiken på priset 80 GB/månad till ett pris av 175 kr... Vilken abonnemang?

Bosse
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: OT Fiberbredband hemma

Blev lite nyfiken på priset 80 GB/månad till ett pris av 175 kr... Vilken abonnemang?Bosse

Tre!
Dessutom skickade de hem en 4G-router utan kostnad.
Allt för att man varit trogen kund i två år. Bara att tacka och ta emot. Haken är att avtalet förlängdes i två år. Innan dess ingen fiber för mig och troligen inte därefter heller.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: OT Fiberbredband hemma

Det talas mycket om bandbredd men lite om Quality of Service (QoS)
det vill säga vad som faktiskt levereras. Där är fasta nätet överlägset all
trådlös kommunikation. Jag talar inte om mobilitet då vi resonerar hem anslutning.

Nästa dilemma är responstiden (latency) i ADSL är den oftast runt 20ms.
I kanarreviks "snabba" mobila nät är den uppe i 59ms.
I fibernät oftast under 5ms.

Vad innebär då detta, ja ett exempel är fördröjningar vid IP-telefoni men än värre vid spelande. Nu kanske inte alla spelar men vi talar ju om för och nackdelar.

Den tredje nackdelen är överbelastningen på trådlösa nätet.
Det är ordentligt trångt i etern.


Visst är det dyrt att fixa in fiber, men man har antagligen igen det vid en eventuell försäljning.
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: OT Fiberbredband hemma

Jag har en känsla av att fibernätet blir en parentes för den vanlige användaren.

Jag tror du har helt fel!
Det är väl bra att vi har olika åsikter, hade blivit tråkigt och enahanda om alla tyckte lika :)

För det första är alla "vanliga" internetanvändare beroende av fiberanslutningarna. Förmodligen är både basstationen och siten du surfar till ansluten via fiber.

För det andra så blir fler och fler prylar utanför hemmet uppkopplade via någon form av trådlös anslutning. Idag mobiltelefoner, surfplattor, datorer, kameror, bilar etc.
Imorgon (ja redan i viss mån idag) kläder, människor (pacemakers etc.), handikapphjälpmedel, trädgårdsredskap, ja man kan hålla på hur länge som helst. Alla dessa saker ska dela bandbredd och i takt med att kapaciteten byggs ut så byggs ju även tekniken ut.

I hemmet har vi ju ännu fler prylar uppkopplade. Jag har massvis med saker uppkopplade och nåbara via nätet. T.ex. TV-apparater, Sat-boxar, mediaspelare, datorer (servrar), värmepump, elövervakning, Internet-telefoni, belysningsstyrning, larm, IP-kameror, nätverks-UPS, routrar, switchar etc.
I dagsläget kan jag "bara" se energiförbrukningen för mitt kylskåp och frys, imorgon är båda anslutna via nätet och jag kan exakt matcha innehållet mot första bästa receptdatabas. Saknas något får jag upp en exakt shoppinglista i min mobil....

Jag ser fram emot alla nya kul och nyttiga (eller för vissa meningslösa) prylar som komma skall i framtiden. :)

Men, nu är jag snart ännu mer OT än trådskaparen hade tänkt sig...
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: OT Fiberbredband hemma

Jag har en känsla av att fibernätet blir en parentes för den vanlige användaren.

Har ikväll varit på frälsarmöte för fiber. Partsinlaga - visst - men svårt att värja sig mot en del av den statistik från pts som visade på utvecklingsexplosionen när det gäller trängseln man kan förvänta sig i trådlösa nät... Eller om det var en skicklig presentatör......?

Mina tidigare farhågor om att Telia skulle bli ensamleverantör i början var fel. När nätet öppnas kommer alla nationella leverantörer i Telias öppna nät att vara tillgängliga även i Bromölla.

Kommer nog att bli fiber trots allt.:oops:
 
Senast redigerad av en moderator:

smocken

HBK Medlem
Inlägg
109
Kommun
Falköping
HBK-Nr
7203
Medlemskap
2024
Sv: OT Fiberbredband hemma

Hej!

Du kommer inte att ångra dig snabbt stabilt, glöm inte att du även får TV o telefon.

MVH
Uno Larsson

Skratt hälsar
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: OT Fiberbredband hemma

Dataexplosion pressar 4g-utbyggnad

Experterna väntar sig en explosion av datatrafik i mobilnäten de närmsta åren.

Utbyggnaden och marknadsföringen av 4g rullar för fullt samtidigt som antalet 4g-anpassade enheter börjar ta fart på riktigt.

Det som är akut är att få ut tillräckligt hög täckning med tillräckligt hög hastighet. Vi måste introducera 4g på nya band eller på äldre band där man koncentrerar trafik till en mindre del av spektrumet för att på det sättet frigöra plats till 3g eller 4g.

Redan nu finns ett allt större behov av att använda komplementtekniker till 4g för mobildata, inte minst där det finns stora ansamlingar av personer. En sådan plats är nya Nationalarenan, där wi-fi används.

Nyligen gick Cisco ut med en rapport som förutser 13 gånger högre mobil datatrafik om fyra år än i dag.

Snabbare mobilt internet driver en annan typ av tjänster och andra användningsområden än vad vi är vana vid mobilt. Det gör att tillväxtkurvan flyttas till 4g-näten. Dessutom blir tillväxtkurvan ännu brantare än den för tidigare nät. Mobil datatrafik går igenom samma explosion som det fasta internet upplevde åren 1998–2005.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.808
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Sv: OT Fiberbredband hemma

Dataexplosion pressar 4g-utbyggnad

Experterna väntar sig en explosion av datatrafik i mobilnäten de närmsta åren.

Utbyggnaden och marknadsföringen av 4g rullar för fullt samtidigt som antalet 4g-anpassade enheter börjar ta fart på riktigt.

Det som är akut är att få ut tillräckligt hög täckning med tillräckligt hög hastighet. Vi måste introducera 4g på nya band eller på äldre band där man koncentrerar trafik till en mindre del av spektrumet för att på det sättet frigöra plats till 3g eller 4g.

Redan nu finns ett allt större behov av att använda komplementtekniker till 4g för mobildata, inte minst där det finns stora ansamlingar av personer. En sådan plats är nya Nationalarenan, där wi-fi används.

Nyligen gick Cisco ut med en rapport som förutser 13 gånger högre mobil datatrafik om fyra år än i dag.

Snabbare mobilt internet driver en annan typ av tjänster och andra användningsområden än vad vi är vana vid mobilt. Det gör att tillväxtkurvan flyttas till 4g-näten. Dessutom blir tillväxtkurvan ännu brantare än den för tidigare nät. Mobil datatrafik går igenom samma explosion som det fasta internet upplevde åren 1998–2005.

Blir alltså samma problem som med 3g-näten, kapaciteten räcker inte till. Försökte surfa i Malmö/Seved med 3g Telia och det det var i princip helt stopp.
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: OT Fiberbredband hemma

De grävde ned fiber 3 meter utanför vår tomt.
Men det var avsett för de på andra sidan vägen. Vi (eller i varje fall jag) kunde inte få köpa in mig på en anslutning. :mad:
 
Toppen