• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

OT Fiberbredband hemma

F

F.d. 52943

Guest
Har fått erbjudande från Telia om att koppla in oss på ett operatörsoberoende fibernät med teknisk kapacitet upp till 1000mb/s. Fibernätet finns framdraget i gatan vid tomtgräns.

Priset för att koppla in är 16700 kr - inkluderar allt inklusive grävning fram till huset och anslutningspunkt (medieomvandlare) i huset.

Sedan tillkommer trafik med valfri operatör. I nuläget verkar det bara vara telia (av 8 tänkbara leverantörer) som har etablerat sig här. Nätet är under byggnad. Telia ska ha 339 kr/månad för 100 mb/s.

Är det någon som vet nåt om vilken teknik som dominera framöver (på några års sikt)? Är fiber lösningen? Eller kommer höga hastigheter i trådlösa nät?
Är 16700 kr en rimlig inkopplingskostnad?

I dagsläget använder vi inte så mycket bandbredd - laddar sällan ner filmer o.dyl, men börjar tycka att våra 6-8 mb/s känns lite segt.

smocken

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
7203
Medlemskap
2025
Sv: OT Fiberbredband hemma

Hej!

Har haft fiber ca 1 år har 100/10Mbps bet 238:-/mån fungerar kanon. ( Riksnet)

Vi är en förening bor på landet ca 125 anslutna. Grävning o alla kostander med inkoppling
blev någonstans runt 13- 15000:-. Tycker det är värt pengarna.

MVH
Uno Larsson

Skratt hälsar

F

F.d. 4220

Guest

Utan att ha så mycket på fötterna skulle jag ha valt fiber. Då kan man köra både bredband och TV och på det viset ha betalat av investeringen på rimlig tid.

Det mobila bredbandet kommer starkt, men är fortfarande en "delad resurs" (som operatörerna själva påpekar i det finstilta). Det torde innebära att om det blir populärt på orten man bor så sjunker hastigheten.

Men allt sånt beror ju också på vilket behov man har. Det är svårt att beräkna, men behovet lär vara fortsatt ökande. :)

Om ni ser att ni kommer att resa med husbilen allt mer så talar det för att skippa fiber och ta mobilt.

Å andra sidan så blir huset värt mer med fiber. Det är mycket dyrare att dra in i efterhand och skulle ni sälja har ert hus en fördel jämfört med de som inte har fiber.

//Stefan

F

F.d. 58573

Guest

Trevligt att kunna välja! Här hemma i den älvdal där vi bor finns inte mobiltäckning (trots att det inte är mer än 15 km från Östersund). Fiber det enda alternativet och har varit pålitligt under de år vi haft det.

aake

kenjon

HBK Medlem
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2029

Fiber! Radioöverföring kan inte mäta sej med en fast inkoppling. Teoretiskt kan radioöverföring se bra ut, men är mottaglig för störningar. Fast inkoppling är stabil!
Vi fick betala 12500 för inkoppling, varav 3000 var arbetskostnad (ROT-avdrag) vilket leverantören (kommunen) fixade, så jag fick en räkning på 9500 kr. Kör Internet, TV och telefon via IP. Är mycket nöjd.
Jag har dock bara 100/100 Mbps...

anytec

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2025

Fiber vår installation kostade 3000kr fast då grävde jag själv till huset
ganska enkelt ca 30cm djupt
Har tv+internet och telefon 299/mån 100/100 Mps Comhem

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

4G kräver ingen investering av slutkunden och kommer om några år att ha mångdubbel hastighet (1750 Mbit/s) jämfört med fiber. Den kan också användas utanför hemmet som tex i fritidshus, i husbil/husvagn eller under resa. Allt fler servicefunktioner utanför hemmet kräver uppkoppling till Internet.

Alltså behöver även fiberanvändaren mobil uppkoppling.

Daniel K

FD HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022

Vi har fiber sedan åtta år tillbaka. Då kostade anslutningen ca. 10000 kr. om man själv grävde ner ledningen på tomten. Det tillkommer också en månadsavgift på 189 kr till nätägaren. De nya abonnenterna idag betalar runt 7000 kr. för samma upplägg. Troligen har priset sänkts pga. att det nu finns bra trådlösa alternativ.
Vi kan välja på åtta olika tjänsteleverantörer som erbjuder bredband från 2 till 100 Mbit/s. Pris från 49 kr/mån till 129 kr/mån beroende på hastighet och leverantör (Telia klart dyrast). Har iptelefoni, internet och snart också TV via fibern. Har funkat störningsfritt nu i åtta år.

JonasS

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2025

Har fiber från ett byanät sedan i höstas. 100/100mb oerhört stabil förbindelse.
Har betalt 20000:- och grävt själv på tomten.

Gå inte på snacket om mobil uppkoppling!
3g fungerar långsamt och instabilt. 4g utlovas i framtiden här på landet och alla delar samma bandbredd. Problemet är även hur stor datamängd du får ta hem i månaden. Börja man försöka använda playtjänsterna från Svt så försvinner hela datamängden i ett nafs.

Har du fiber har du ingen begränsning!

F

F.d. 4220

Guest

Jag är benägen att hålla med Knarrevik. Mobilt bredband kommer i framtiden att ta över allt mer av vår datatrafik.
Nyckel är dock "framtiden". När detta sker är väldigt osäkert. Var och hur fort är också okänt. Vi som bor lite mer lantligt vet hur lång tid det kan ta innan operatörerna byggt ut...

Så jag skulle inte vilja vänta på det. Ingen vet hur lång tid det tar i verkligheten att få stabil mobil uppkoppling dygnet runt.
Jag har nyss fått VDSL och det satt långt inne. Fiber är nog inte att tänka på.

//Stefan

I

Ice-Man

Guest

Fiber alla gånger! Jag har i dagsläget 100/100Mbit och snart 1 gigabit (1000Mbit), inte för att det behövs precis, mest för att det går :)
Bor på landsbygden, men precis bredvid en fiberstation (står på min tomt). Här är man glad om man kan köra EDGE (2,5G, teoretiskt max 0,23Mbit) emellanåt.

I fritidsfordonet och i mobiltelefonen kör jag 4G när det erbjuds. Trådlöst är alltid trådlöst, oavsett vilken lösning man har. Har med olika resultat testat olika routrar och modem, men inget är så snabbt och framför allt stabilt som fiber (eller fast anslutning över huvud taget). Visst kan man få ganska trevliga pingtider och hastigheter med 4G, men det är inte i närheten av en fiber.

kenjon

HBK Medlem
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2029

4G kräver ingen investering av slutkunden och kommer om några år att ha mångdubbel hastighet (1750 Mbit/s) jämfört med fiber. Den kan också användas utanför hemmet som tex i fritidshus, i husbil/husvagn eller under resa. Allt fler servicefunktioner utanför hemmet kräver uppkoppling till Internet.

Mångdubbelt mot fiber??? Om några år kommer fibern att vara ännu snabbare. Redan nu finns Gb-nät...
Visst behövs mobil uppkoppling utanför hemmet, men hemmet är en fast punkt, då kör man fast anslutning! Radio är radio, störningar, fading, begränsad bandbredd, begränsad tilldelning per månad....

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Fiberen i seg selv har ingen begrensning på båndbredden, og er en punkt til punkt forbindelse. I dag kan en få fiberforbindelser i multi gigabit, det er elektronikken i endepunktene som begrenser. Det finnes utstyr som klarer terrabit hastigheter, men de er foreløpig kostbare.

På jobben hadde vi i bygget en av de første 2.5 basestasjonene i Norge, den hadde lavere båndbredde inn til seg enn det vi hadde over vår fiberforbindelse. Faktisk var vår backup-forbindelse på microbølge raskere enn det basestasjonen klarte å ta imot. Vi hadde på fiber 1 Gb eller om du vil 1000 Mb, reserven hadde halve hastigheten. Den basen kunne ikke ha mer enn 100 Mb inngang og hadde kobberforbindelse 10 Mb.

De store og lange forbindelsene i internet er i dag all på fiber.

Alle trådløse systemer lider under samme problem, de fungerer supert så lenge det er få brukere innenfor en celle. Anders sin aversjon mot net1 sitt nett komme av de store cellene som de har basert på 450 Mhz båndet. I praksis fungerer ikke det nettet i tett befolket område grunnet for mange brukerer.

For de som husker gamle NMT mobiltelefon, det startet i 450 og nådde fort sin metning i storbyene - en fikk 900 og ting fungerte en stund til. GSM startet i 900 Mhz og fikk senere flere bånd med høyere frekvens og mindre celler. Det geniale med dette er at når trafikken øker så kan en sette inn flere mindre celler med lav effekt. LTE og 4G kjører data over denne basis nfrastruktur, med kopper eller fiber til hver enkelt basestasjon.

F

F.d. 21911

Guest

Allt beror ju på vilka krav man har, för egen del är det inte aktuellt att ta med mig bredbandet när jag åker hemifrån då mina servrar som står i källaren då skulle tappa kontakten med omvärlden, alltså är det fiber (eller annan fast anslutning) som gäller.
Fiber gäller nog fortfarande som den mest framtidssäkra lösningen då det redan idag finns kommersiella lösningar för 100Gbit/s, har man dessutom behov av en publik ipadress (som är ett krav om du ska kunna ansluta från internet mot din egen dator hemma) går de flesta mobila bredband bort då de sällan har publika IPadresser.
De trådlösa operatörerna brottas redan idag med rejäla kapacitetsproblem där den kraftigt accelererande datatrafiken i mobilnäten vållar problem på många ställen då både kapaciteten i nätet i sig och när trafiken ska ut på internet inte riktigt räcker till.
Dock är det ju ett fantastiskt komplement med mobilt bredband för mig men som sagt man måste väga in de parametrar som är viktiga för sig själv, ingen lösning är den perfekta för alla användare/konsumenter...

bo.larserik.nilsson

HBK Medlem
Kommun
Perstorp
HBK-Nr
7273
Medlemskap
2025

Absolut fiber !
Jag har själv beställt fiberinkoppling från Skanova och sedan TV, Internet och bredbandstelefoni från Telia. Inkoppling sker under våren
Samma upplägg med Öppen fiber och för närvarande ca 10 olika leverantörer av tjänster

Inkopplingskostnad 16 400 inkl grävning och klart med transiver och bredbandsrouter 5 m innanför ytterväggen i villan.

1 Gbps in på fibern

Paketpris för
24-mån avtal med
47 TV-kanaler
100 Mbps Internet
Bredbandstelefoni
299:-/mån i 12 mån sedan 629:-/mån ger en månadskostnad på 464:-/mån för hela paketet under avtalstiden

Mycket bra

Sedan använder jag även trådlösa förbindelser 3G/4G när det behövs ur mobil synpunkt men det ska inte jämföras (varken nu eller i framtiden) med en fast fiberförbindelse

/Bosse

Berith&Janne

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2587
Medlemskap
2025

Jag läste att det mobila nätet räknar med hastigheter en bra över 1000 Mbit/s inom 2 år. Jag själv skulle aldrig teckna mig för fiberanslutning om det mobila nätet har täckning.

PS! Har du inte snart 4G-täckning?

Bäste Knarrevik, vet att du har ett enormt intresse för dagens.o morgondagens teknik men här är du helt ute och cyklar..
ha de gott
mvh Janne

Berith&Janne

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2587
Medlemskap
2025

Praktiskt = helt klart... Kvalitet = nej

Vill du ha snabb och bra förbindelse, finns bara fiber
mvh Janne

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Bäste Knarrevik, vet att du har ett enormt intresse för dagens.o morgondagens teknik men här är du helt ute och cyklar..
ha de gott
mvh Janne

Vi får väl se när verkligheten hinner ikapp!

Jag har i 22 år varit verksam i ett el- och fjärrvärmeföretag. När vi grävde för kablar och värmerör la vi samtidigt ner tomrör för att kunna blåsa i fiber i framtiden. Den framtiden är inte här ännu trots att det är minst 15 år sedan vi började. Förutom kommunen som ville föregå med gott exempel är det bara några fastighetsbolag som nappat på erbjudandet.

På landsbygden med dålig mobiltäckning kan det däremot vara enda möjligheten men det är dyrt och tar lång tid.

Vi kan inte jämföra dagens mobilnät med det som ligger några år fram i tiden. Det forskas för miljardbelopp i detta segment.

Toppen