• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Otäta dörrar Fiat Ducato 2003?

F

F.d. 24351

Guest
Hej,

Är det någon där ute som upplevt att dörrarna i husbilen är otäta?
När man ligger på motorväg låter det som dörrarna är inte riktigt stängda.

Är det någon som löst detta?

Nya lister?
Andra lösningar??

MVH//Buhring
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.611
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Otäta dörrar Fiat Ducato 2003?

Oss veterligen finns det ingen lösning på detta.

Upp till en viss hastighet (olika, beroende på bilmodell) följer luften förardörren och leds "snällt" ut längs rundningen där förarhytten övergår i påbyggnaden.

När hastigheten överskrider "den kritiska", går luften i stället den kortaste vägen - d.v.s. från A-stolpen till ytterhörnet på övergången.

Därvid uppstår ett undertryck på utsidan av dörren, och eftersom fönsterramarna inte är speciellt stabila kommer överdelen av dörren att sugas ut.

Problemet var ännu större på Ducato av första generationen, där fönsterramarna var ännu klenare. Där kunde man, i vissa bilar, se himlen genom springan i dörrens överkant när farten blev för hög.
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Otäta dörrar Fiat Ducato 2003?

Hej!

Hade samma otrevliga vindbrus i dörrarna på vår Ford Transit 2008.
Ford gick bet på att åtgärda det.
Löste problemet genon att föra in en 8 mm plastslang i hålrummet i hela gummilisten runt dörrarna och på så sätt styva upp listen så att den tätar bättre. Ljudet försvann helt och det påverkade inte stängningen av dörrarna.
Genom att först föra in ett kraftigt snöre i listen med en dragfjäder och sedan spruta in rikligt med såpa i hålrummet uppifrån kunde jag dra och skjuta på så att nylonslangen kom på plats. Kapade sedan nylonslangen i gummilistens skarv nedtill.
Vet inte hur det ser ut på Fiat, men kanske något liknande?

Roadglider
 
F

F.d. 24351

Guest
Sv: Otäta dörrar Fiat Ducato 2003?

Hejsan,

Tack för tipset skall kolla om det är möjligt att göra på min bil.

Buhring
 
F

F.d. 53054

Guest
Sv: Otäta dörrar Fiat Ducato 2003?

Har en 08 Dukato, samma problem. Frågade en servicegubbe på Fiat, i dörrarna sitter en
ventilation i form av räfflor, tog sonika och satte silvertape över och problemat försvann.
 
F

F.d. 24351

Guest
Sv: Otäta dörrar Fiat Ducato 2003?

har redan provat det och den enda (positiva) effekten blev att kupe'n inte kyls ut när det är kallt ute.
 

Rolf-14

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
5157
Medlemskap
2024
Sv: Otäta dörrar Fiat Ducato 2003?

Har en Fiat Ducato 2006. För några år sedan hade jag problem med kraftigt vindbrus i vänster dörr, särskilt när vinden blåste från ett visst håll. Kontaktade min Fiat-verkstad som demonterade vänster framskärm så att de kunde komma åt gångjärnen. Lossade översta gångjärnet lite så att dom kunde ta bort några shims (tror att det heter så och stavas så), så att dörren ligger liter hårdare på. Arbetskostnad 1 timme. Resultatet blev perfekt.
 
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Otäta dörrar Fiat Ducato 2003?

På vår -97'a så sitter en "tätningslist" på övre delen o ner ca halva sidofönstret, på vänster sida har den lossat o där hörs det mer.

Listen är platt med räfflor i.
 
F

F.d. 55366

Guest
Sv: Otäta dörrar Fiat Ducato 2003?

Hej Buring
Min höger dörr var det vindbrus i jag vevade ned rutan och bröt lite på ramen
så blev jag av med bruset.
 
Toppen