• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Otät bodelsdörr Hymer 514SL

ollem

FD HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
147
Medlemskap
2022
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato 15
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 3.0 M-Jet 157 hk
Årsmodell Chassie: 2007
Husbilsfabrikat: Hymer
Husbilsmodell: B514SL
Husbilstyp: Integrerad
Årsmodell Husbil: 2007
Ämnesområde: Karosseri/Chassi
Har upptäckt ett glapp i bodelsdörren. Dörren (eller karmen) har förskjutits i underkant bakåt i riktning mot låsen (det finns tre st, uppe/mellan/nere). Glappet är så stort att låsklackarna för undre låset tar i karmen när man stänger dörren. Detta gick att justera genom att låsklackarna kan förskjutas. Problemet är att glappet vid gångjärnsidan är så stort att man klan se ut genom sprickan när dörren är stängd. Samtidigt väser det ordentligt av vindbruset när man kör.

Jag har demonterat gångjärnen för att utröna om någon justeringsmöjlighet finns. Så är inte fallet. Jag befarar att dörrkarmen blivit skev genom sättningar i karossen.

Finns det någon som har liknande erfarenheter och som ev klan ge råd om hur man åtgärdar problemet?

F

F.d. 53012

Guest
Det ät något som kvalitetmärket Hymer måste ta i inte för amatörer att justera när det är så pass stort glapp. Har aldrig hört detta fel på någon bil tidigare tyvärr.

ollem

FD HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
147
Medlemskap
2022
Jag har studerat fenomenet med otät bodelsdörr lite mer. Det ser ut som om själva dörrkarmen är tillverkad i aluminium. Karmen eller ramen är fäst i väggen men sticker ut c:a 80 mm in mot bodelen runt om. Detta gör att vinkeln på karmen, som bör vara vinkelrät mot väggen, ganska lätt kan förskjutas genom förhållandevis ringa påverkan. Genom att vinkeln ändras kommer gångjärnens fästpunkt att förflyttas, vilket kan resultera i nämnda glapp.

Jag tror att orsaken till den uppkomna otätheten har att göra med att någon försökt stänga dörren utan att först ha fört in den integrerade myggnätsdörren helt. Därvid kommer ramen till myggnätet i kläm mellan dörr och karm. Om avståndet till karmen mellan myggnästramen är litet blir hävstångsverkan stark, och detta kan mycket väl ha böjt dörrkarmen.

Jag ska naturligtvis kontakta Hymercenter i ärendet för att få importörens syn på saken.

Att komma ihåg: Skjut alltid in myggnätet helt innan dörren stängs!

Toppen