Denna Pillos lät jag bygga -92 på ett fyrhjulsdrivet peugeoutchassie. I flera avseenden den bästa vinterbil jag haft; extremt välisolerad, med isolerade skjutdörrar mellan förarhus och bodel och med vattenburen golvvärme. Bilen tog sig fram utan kedjor i de mest extrema backar i vinterfjällen med sin permanenta fyrhjulsdrift.
Tyvärr undermotoriserad som alla turbodieslar från den tiden och utan tillsatslåda (=lågväxel) varför ingen idealiskt dragbil för båten.
Vi körde med bilen under sex år utan att ens tänka på att vi körde med rejäl överlast (minst 300 kg). 50 mm pu-skum i karossen, ngt som blir rejält tungt. Ingen som pratade om lastvikten på den tiden och jag hörde aldrig om någon som blev vägd. Hur ofta detta sker idag har jag iofs ingen aning om, men oskuldens tid är förbi.
aake
Tyvärr undermotoriserad som alla turbodieslar från den tiden och utan tillsatslåda (=lågväxel) varför ingen idealiskt dragbil för båten.
Vi körde med bilen under sex år utan att ens tänka på att vi körde med rejäl överlast (minst 300 kg). 50 mm pu-skum i karossen, ngt som blir rejält tungt. Ingen som pratade om lastvikten på den tiden och jag hörde aldrig om någon som blev vägd. Hur ofta detta sker idag har jag iofs ingen aning om, men oskuldens tid är förbi.
aake