• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Oseriös husbilsförsäljare

F

F.d. 53295

Guest
Idag var vi på en lite firma som säljer begagnade bilar/husbilar och kollade på två husbilar som vi var intresserade av. Den ena hade mätarställning på 2900 mil och den andra på 2800 mil. I varje husbil fanns en lapp vid motorn där det stod när servicen var gjord. På den som gått 2900 mil hade den gjorts i Juli vid 7600 mil och i den som gått 2800 mil stod det 6024 mil. Bilförsäljaren var sååååå förvånad då han köpt dem i tron om att det var mätarställningen i bilarna som stämde.
Inga serviceböcker fanns till någon av dem, enbart instruktionsböcker.
Det var bara att åka hela vägen hem, BESVIKNA!!! :mad::mad:
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Oseriös husbilsförsäljare

Det är nog inte troligt att han var så ovetande som han säger. En seriös handlare tar väl reda på allt om de fordon han köper. Om inte annat så för att lång körsträcka ger ett lägre pris för säljaren. Om du kommer ihåg registreringsnumren så kan man kolla en del på Transportstyrelsens hemsida. Man kan även ringa dit & få uppgifter om tidigare ägare via mail. Jag antar att denna säljare inte tillhör gruppen etablerade & seriösa. Han borde hängas ut till varning för andra.

Bennie
 
R

rickard lindqvist

Guest
Sv: Oseriös husbilsförsäljare

snälla tala om vad det är för försäljare så fler sliper uppleva detta
9185
 
F

F.d. 53295

Guest
Sv: Oseriös husbilsförsäljare

Bilfirman ligger i Härryda/Landvetter och heter KH Bil i Landvetter.
Har kollat upp båda bilarna på biluppgifter.se men där står ingen mätarställning.
Vet någon om man kan kolla milantal i Tyskland och vilka uppgifter man skulle behöva i så fall, tänker på framtida nya försöka till köp?
Glömde ju skriva att denna firma importerar/hämtar från Tyskland.
 

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Sv: Oseriös husbilsförsäljare

Adrian som gått 2800 mil står fortfarande kvar på hemsidan till samma pris.
Anders
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Oseriös husbilsförsäljare

"Firman" har tydligen haft hyss för sig tidigare.
Hittade detta om ovannämnda firma & om manipulerade mätare.
Oseriösa bilförsäljare & skojare • Sveriges Volvoforum

Firman är ett kommanditbolag utan anställda. Två namn förekommer,Kari Tapio & Harri August Hietanen den förstnämnde firmatecknare. Omsättning: 300 - 499 tkr. Det luktar lite "kontoret i bakfickan. Ingen jag skulle handla med.

Bennie
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.670
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Oseriös husbilsförsäljare

Bolaget äger i skrivande stund 15 fordon.

Det är väl inte orimligt att anta att saluvärdet för dessa vida överskrider den deklarerade årsomsättningen...
 
F

F.d. 53295

Guest
Sv: Oseriös husbilsförsäljare

Där var jag för något år sedan och jag glömmer aldrig mottagandet jag fick där. När jag kommit in och frågade om någonting så fick jag svaret: "det är lunch nu, kom tillbaka om en timme!"

Jappe

Ofattbart! Där ska man inte handla alltså
 
F

F.d. 53295

Guest
Sv: Oseriös husbilsförsäljare

"Firman" har tydligen haft hyss för sig tidigare.
Hittade detta om ovannämnda firma & om manipulerade mätare.
Oseriösa bilförsäljare & skojare • Sveriges Volvoforum

Firman är ett kommanditbolag utan anställda. Två namn förekommer,Kari Tapio & Harri August Hietanen den
förstnämnde firmatecknare. Omsättning: 300 - 499 tkr. Det luktar lite "kontoret i bakfickan. Ingen jag skulle handla med.

Bennie

Tack för infon, Där kommer vi inte handla. Han skulle återkomma med info om hur det ligger till men jag är tveksam att vi kommer höra av honom mer
 

mattsson81

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
18019
Medlemskap
2024
Sv: Oseriös husbilsförsäljare

Jag har skrivit det tidigare men värt att upprepas

På fiats nyare commonrail diesel från 244 chassit kan de flesta verkstäder gå in och läsa av mätarstälning i motorstyrenheten via obd2 kontakten

Mätarställningen i instrumentet är relativt enkelt att manipulera utrustning för under 1500kr finns
däremot är det lite svårare och ändra mätarställning i motorstyrenheten men om dom är nogranna så justerar dom även där. men det kan vara värt att ta bilen till en verkstad man litar på för att kolla detta innan man köper om man fattar misstanke.
 
Toppen