• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

OSD Kamera

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag har flera kameror på Hb. men tycker att upplösningen är för dålig.
Hittade flera bra starlight kameror på eBay, men ser att de är till droner.
Eftersom jag inte är hemma på denna typ av kameror så tänkte jag kanske någon här på Hbk kunde berätta om jag tänker fel.

Köpa en OSD kamera typ denna

Caddx Ratel 1/1.8'' Starlight HDR OSD 1200TVL 16:9/4:3 Lens For FPV Camera RC ❤ | eBay

Köpa OSD kontroller typ denna

[NEW] Original Runcam OSD Cable Wire 1pc for RunCam FPV Camera | eBay

Om jag nu köper detta och kopplar ihop dessa... kan jag då använda kameran som en vanlig "videokamera/övervakningskamera" eller behövs det fler prylar`?

Tackar så mycket på förhand
Peter
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Uten erfaring fra dette så ser jeg av bildene på ebay at det er 2 kontakter, den ene med 3 pinner strøm, gnd og video. Den andre med 2 pinner OSD og gnd. Leste litt om dette og finner at det er mulig OSD kablingen er for å få menyen fra gimbal opp på video feeden. Jeg ville testet om video pinnen i 3 pinners kontakten gir løpende bilde og om dette er kompatibelt med ditt oppsett forøvrig - det stod noe om både pal og ntsc og antall videolinjer. Har selv tabbet meg ut på feil match når jeg skulle ha replaement camera til en cctv installasjon vi har - analog video og feil antall linjer gir problemer.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej Knut...
Att koppla dem är inga problem.... jag var bara osäker på om jag får en video signal samma som på en typ övervakningskamera..... starlight kameror tar väldigt tydliga bilder även om natten och så har de en hög upplösning...
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Problemet er at Starlight er kun sensor delen som er en analog sensor på samme måte som ccd og cmos sensorer. Elektronikken utenpå dette avgjør om den gir fra seg et composit video signal, en usb stream eller en ip stream. Og for composit så er det mange varianter, så det blir lett prøving og feiling. Ut fra det lille som er oppgitt på kamera du peker til så ser det ut somdet skal være et composit signal på pinne 3 i den ene kontakten.

Fant nå fabrikantens side Caddx Ratel og kan se at det er CVBS signal fra denne.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
I dag fick jag kameran.... och jag måste ju bara testa den :twitcy:... det var lite pill med att koppla in den men mina fumliga fingrar klarade det utan att jag kortslut något :spinny: (Denna gång)
I testet så är där en lampa i hamnen som är riktad lite mot kamerorna, men som ni ser så bländar den inte ner som många andra kameror gör, och som ni ser så gör mina gamla kameror det, OSD Kameran fungerar i detta sammanhang precis som en EXview kamera gör. Och som ni ser även om mina gamla kameror har låg Illumination så är där en enorm stor skillnad till det bättre mellan STARLIGHT och mina gamla övervakningskameror. Denna har ingen iP klassning så jag får fixa detta själv, men det finns också att köpa de som har iP67.
OSD Kameran har också många olika inställningar, och de sköter man med en mini joystick som sitter på ett litet kretskort och som följer med vid köpet.
Kameran drar ca 0.10 milliamp. och det är också mindre än mina gamla.
Så just nu kan jag bara lovorda denna lilla kamera till ett övervakningssystem.

Under tiden jag skrev detta passade jag på att beställa några fler OSD Kameror :spinny::twitcy:
s-l400.jpg

X 2 Kameror.jpg
 
F

Fd.47585

Guest
Problemen märks inte vid "stillbild" utan när någon rör sig i området vill man ju se personen men i detta fall skulle jag tro att det som bäst skulle bli en knappt märkbart spöke av personen som går förbi (på natten med dåligt ljus). Har arbetet lite med övervakningskameror och även sådana för många tusen har problem under dessa förhållanden. Och det är väl just det man vill ha med på sin övervakningsfilm. Men vet inte vad ditt syfte med dessa kameror är.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Problemen märks inte vid "stillbild" utan när någon rör sig i området vill man ju se personen men i detta fall skulle jag tro att det som bäst skulle bli en knappt märkbart spöke av personen som går förbi (på natten med dåligt ljus). Har arbetet lite med övervakningskameror och även sådana för många tusen har problem under dessa förhållanden. Och det är väl just det man vill ha med på sin övervakningsfilm. Men vet inte vad ditt syfte med dessa kameror är.

När man montera en övervakningskamera.... så kan man ju inte bestämma hur långt bort kameran skall ta, för den tar tills det blir ett stopp av typ en vägg eller något annat...
Och då blir ju bilden som på tidigare inlägg, men jag kan lova dig att om du kommer fram till min Hb så tar nu mina kameror klara och fina bilder på dig (som du säkert kan använda till pass eller körkort):twitcy:.... vad som sen finns i bakgrunden är av ointresse....
När jag köpte mitt första övervakningssystem på 1900-talet, efter att någon hade stulit en dyr maskin som stod på min tomt, så informerade de mig.... köp en bra kamera som tar en översikts bild.... sen sätter man 2-3 kameror i höjd med ansiktet .... placera dessa där man misstänker att de måste passera.... och även om det inte var HD kameror (Det var EXview kameror) på den tiden så fick jag fina bilder på personer som passerade kamerorna.... Sen finns det säkert hur många anledningar som helst på varför man bör ha en eller flera kameror på sin Hb :spinny:.....
Denna lilla nya kamera har ju en fantastisk upplösning och så är den på 0.0001 lux.... Det som nu är problemet är att mina två DVR recorder har max upplösning på 720 TVL....
Skall också bygga om backkameran och sätta en kamera i framfönstret..... då min duo stereo klarar denna upplösning både som backkamera och dash kamera (den har en speciell ut/in gång för en dash kamera)....
Nu tar det ju några veckor innan jag får dem men det skall bli intressant att se hur de är som backkamera.... har jag tur så behövs inget ljus där bak :) och jag kommer att se allt mycket klarare :rolleyes:..... och det behövs nu i denna ålder :confused:
Så det är bara att sätta igång att montera :swoon::twitcy:

Description:
Brand Name: Caddx
Item Name: Ratel
Color: Red, Yellow (optional)
Lens: 1.66mm, 2.1mm,<span white-space:normal;background-color:#ffffff;"="" style="margin: 0px; color: rgb(51, 51, 51);">2.1mm+ND filter (optional)
Image Sensor: 1/1.8" Inch starlight HDR sensor
Horizontal Resolution: 1200TVL
FOV: 180 Degree
Min. Latency: 8ms
TV System: NTSC & PAL (changeable)
Image: 16:9 & 4:3 (changeable)
WDR: Super WDR (HDR)
Min. Illumination: Starlight
Synchronization: Internal
Electronic Shutter: PAL: 1/50~100,000; NTSC: 1/60~100,000
S/N Ratio: >60dB (AGC OFF)
Video Output: CVBS
Camera OSD: Separate OSD
DNR: 3-DNR
Language: ENG/FRANCE/RUS/SPA/PU/KOREA/CHN/JAPAN
Day/Night: Auto/Color/B&W/EXT
Dimensions: 19mm*19mm*19mm
Wide Power Input: DC 5-40V
Work Temperature: -20℃~+60℃
Work Humidity: 20%~80%
Weight: 8g (N.W.)/ 40.5g (G.W.)

Features:
- 1/1.8" inch sensor starlight camera
- 8ms ultra low latency, 0.0001lux illumination
- Red and yellow two colors optional
- NTSC/PAL switchable, 16:9/4:3 changable
- Separate OSD
 

perhagen

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
28364
Medlemskap
2026
Jeg undres på hva loven om personvern sier? Man kan ha overvåkning av sin private eiendom, men antar at det blir ulovlig med kamera i det offentlige rommet, som f.eks på en campingplass/ ställplass! Noen synspunkter om dette, blandt HB-folket?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Ingen som jag har mött har brytt sig :twitcy:.
Jo.... En gång sa en polis till mig att jag skulle stänga av kamerorna då det var förbjudet på allmän plats att filma..... Jag sa att kamerorna går inte att stänga av :swoon:... Klart de måste gå att stänga av sa polisen..... Nä detta är något som fabriken har installerat och de startar automatiskt sa jag..... Polisen rykte på axlarna och åkte sen sin väg :twitcy:.... Ju mindre man vet.... Ju enklare blir livet :yes:
 
Toppen