• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

ORION elcykel

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: ORION elcykel

Nu har vi köpt en Orion elcykel till. Första gången tog det två timmar att montera den. Den här gången 20 min. Dom levereras med lite luft i däcken så man behöver lite luft före provcykling.

Den 2:a cykeln vi fick var helt ok utom att lyset fram var svagare än på den första. Vi har provpackat vår lilla plåtis och cyklarna fick plats i garaget hopfällda. Vi fick även plats med två badenbaden och ett litet bord. Fick prioritera bort vårt reservskafferi (plastlåda med lock).

Känns bra att vi båda kan cykla till centrum utan att behöva lämna platsen med bilen.

anm: den står att man inte bör väga mer än 95 kg, men jag ligger nog på 108 kg. Den rullar på i 25 km/h ändå.
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.789
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: ORION elcykel

Hej 402451!
Nu hänger allt på dej (eller) er, jag blev så bedövad så en cykel är beställd!
Nu bak efter undrar man om ni ? men det tror jag inte, vem har sagt att man skall "packa" i hop den om det inte behövs.
Jag tackar för era inlägg, där är somliga som behöver mer än en spark där bak för att komma i gång!!!!!!!!!!!!!!
OBS! jag är en av dom!
Mvh!






Nu har vi köpt en Orion elcykel till. Första gången tog det två timmar att montera den. Den här gången 20 min. Dom levereras med lite luft i däcken så man behöver lite luft före provcykling.

Den 2:a cykeln vi fick var helt ok utom att lyset fram var svagare än på den första. Vi har provpackat vår lilla plåtis och cyklarna fick plats i garaget hopfällda. Vi fick även plats med två badenbaden och ett litet bord. Fick prioritera bort vårt reservskafferi (plastlåda med lock).

Känns bra att vi båda kan cykla till centrum utan att behöva lämna platsen med bilen.

anm: den står att man inte bör väga mer än 95 kg, men jag ligger nog på 108 kg. Den rullar på i 25 km/h ändå.
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.789
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: ORION elcykel

Hej!
Orion smart färdigmonterad & står på laddn.
Enda incidenten (det där med brochyrer översatta från "Asien" det var bättre att dom skickade med "tidningen Kalle Anka" så hade man haft roligt medan man läste!!!!!!) Innan man sätter på styret så skall insex skruven spännas så styret & framhjulet funkar i hop inte (även) den där uppe på styret!!!!( puu den var svårförklarad)!
Vid laddning visar det att där går åt Ca: 85 W (230V) så dator omvandlaren efter lite modifiering funkar " tror" jag, så behöver man inte dra igång inverter 1000 W!!
Eller vad säger ni som kan?
Hade jag haft nytta av att göra reklam så skulle dragit på riktigt.
Återkommer efter riktig prov tur, vi här nere i söder har vi ju barmark!!
Mvh.
 
Senast ändrad:

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: ORION elcykel

Hmm. Det stod 200Watt i annonsen men det står ju faktiskt 250 Watt på cykeln.

Jag tog ett foto av min skylt på ramen oxå. Vi verkar ha samma serie nr. Det syns att det är graverat olika men det ser ut som samma nr :confused:?

Är det någon som vet vart man kan köpa extra batteri?
Har Orion Smart en 200 watt motor som det står i motorhandel.se annonsen ,eller en 250 watt motor som det står på typskylten?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: ORION elcykel

Regner med at forklaringen er at samme motor yter 200W med 24V og 250W med 36V - har sett hos motorprodusentene at det oppgis at avhengig av motorkontroller så kan samme motor ute 200W med en 24V forsyning og opp til 300W med 36V, men elektronikken begrenser den da til 250W for å være lovlig i Europa. På en motor var det og satt opp maks spenning 60V - passer for full-ladet 48V som kunne makse ut på 400W.
 
Toppen