• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Original reparationshandbok Fiat Ducato

F

F.d. 4772

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,5 td
Årsmodell Chassie: 1996
Husbilsfabrikat: Elnagh
Husbilsmodell: Sleek 695
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 1996
Ämnesområde: Ospecificerat
Hej!

Är en gammal mekaniker som tycker om att skruva på den egna husbilen. Hade tidigare en Peugeot J5 -91 men har nu bytt till en lite nyare Fiat Ducato -96.

På nätet erbjuder Fiat i Italien original verkstadshandbok och reservdelskatalog på CD.

Köpte en original verkstadshandbok av Fiat för det fasila priset av 75 euro (ca 850 kr). Tyckte att det var väldigt dyrt men original är ju ändå bäst och enligt Fiat skulle CDn ta upp allt som Fiats egna verkstäder har som underlag.

Efter ca en månad och några påminnelsemejl kom då CDn. Innehållsmässigt tog den upp en hel del om kaross, bromsar m m men saknade reparation på motor och växellåda. Det fanns info om att ta ur och sätta tillbaka motor och växellåda samt lite måttuppgifter men det var allt. Med andra ord saknades den viktigaste och intressantaste informationen.

Har mejlat till Italien och bett om en förklaring men därifrån är det dödstyst. Man var bara intresserade av att håva in pengarna sen struntar man i sina kunder.

Med denna erfarenhet i bagaget kan jag bara säga till er som funderar på att köpa en original verkstadshandbok, lägg pengarna på något annat i stället. Köp en annan bok för en bråkdel av priset. Det finns flera både Engelska och Tyska som är billigare och mer utförliga.

// Kommentaren
 
Toppen